Moderator: Redaktörer
Stenberg skrev:..... Jag kan lägga ut bilder om det finns intresse.
rikkitikkitavi skrev:om hålen för portar, kontakter och element redan är gjorda får man ju fanera över dessa och då är frågan hur skär man upp faneret ipå enklaste sättutan att det flisar sig i kanten?
extremt högvarvig slipmaskin typ dremel eller hypervass kirurgkniv?
min erfarenhet var att det flisade sig lätt , men det kan ha varit för att jag limmade med kontaktlim och det fäste inte så bra.
rikkitikkitavi skrev:om hålen för portar, kontakter och element redan är gjorda får man ju fanera över dessa och då är frågan hur skär man upp faneret ipå enklaste sättutan att det flisar sig i kanten?
extremt högvarvig slipmaskin typ dremel eller hypervass kirurgkniv?
min erfarenhet var att det flisade sig lätt , men det kan ha varit för att jag limmade med kontaktlim och det fäste inte så bra.
Ragnwald skrev:Skär man, vilket jag provat, så kan skärspåret sticka iväg helt okontrollerat.
Jag börjar med att köra ner fräsen i mitten och jobbar mig ut mot kanten. Det går väldigt fort. Har inte varit med om att några okontrollerade sprickor uppstått på det viset.
När man fräser bort fanéröverhänget på utsidan runt lådan, är det mer kritiskt. Man får börja från rätt håll och det får man ju även om man väljer att använda en putshyvel.
johaneriksson skrev:Jag håller också på och fanerar mina piP och har fått många goda tips från denna tråd![]()
Limmar 0,8 mm valnötsfaner med vitlim och har tyvärr råkat ut för limgenomslag
Vad ska jag göra för att minimera skadan?
Mvh Johan
Stenberg skrev:
Med fräsen och fanér så blir det antingen bra eller så lossnar stora sjok
fanér. Urslagen blir alltid när man fräser motträ. Kolla om fanérkanten
är lika snygg runt om efter ett varv med fräsen.
Ragnwald skrev:Stenberg skrev:
Med fräsen och fanér så blir det antingen bra eller så lossnar stora sjok
fanér. Urslagen blir alltid när man fräser motträ. Kolla om fanérkanten
är lika snygg runt om efter ett varv med fräsen.
Vill än en gång påpeka, att jag inte använder frässtål för trä, till just detta.
Jag kör med ett fintandat frässtål som är konstruerat för att fräsa metall med. Den fungerar som en halvfin fil (=skonsamt), men avverkningen går fort. Ungefär lika fort som en sticksåg.
Kan inte svära på att det funkar på all typ av fanér, (olika träslag och tjocklekar, etc).
Ragnwald skrev:Stenberg, du har en bild på det, på sidan1.
Fick idén av ortens glasmästare, som fräser bort gammalt fönsterkitt på det viset.
Ragnwald skrev:Äntligen klar, det tog sin tid, men det gäller att vara väldigt noga, om man ska få så sömlösa fogar som möjligt. Helt osynligt är det inte för den som gjort arbetet naturligtvis, men för en utomstående, ser det perfekt ut.![]()
Ragnwald skrev:Nu återstår avslipning av hela lådan och sedan finslipning.
Funderar på att sedan använda en sorts oljevax, som appliceras i omgångar, med avslipningar med fint papper emellan varje lager.
Tar tacksamt emot tips.
Användare som besöker denna kategori: exlssn, tordnilsson och 19 gäster