Aktiv 4-Amping av HiFi- högtalare med Linkwitz-Riley- filter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-10 11:45

Jo, det var mest för att ge ett hum om vad det handlade om.

Bra skrivet Svante!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-10 11:46

ehedman skrev:
Svante skrev:Kul projekt.

Jag har inte läst allt i tråden, men måste bara kommentera detta (med rödpennan i hand):

[img]Senare%20designade%20jag%20ett%20aktivt%20filter%20baserade%20på%20idéer%20från:%20http://sound.westhost.com/project09.htm%20som%20är%20ett%20nästan%20fasperfekt%2024%20dB/Octave%203-Way%20Linkwitz-Riley%20Electronic%20Crossover.[/img]

Delningsfilter med högre ordning än 1 blir med naturnödvändighet inte "fasperfekta", dvs de får alltid* en allpasskaraktär. Detta gäller även LR-filter.

*Det finns visserligen en familj oanvändbara filter som summerar till 1, men de beter sig illa runt delningsfrekvensen map utsläckning/lobning i olika riktningar. Det går också att göra filter som beter sig som 1:a ordningen kring delningen, men som lutar brantare en bit in i spärrbandet. De är en bättre kompromiss, men summerar i strikt mening inte till 1.

Det stämmer. "(almost) perfect phase-coherency" kanske är ett bättre uttryck och detaljerna som du påpekar finns i artikeln vid http://sound.westhost.com/project09.htm

Ahaja, du menade att elementen ligger i fas med varandra vid alla frekvenser? Jo så är det ju, och så är det även med 2:a ordningens filter. Om man bortser från eller inkluderar elementens bidrag. Det för med sig att högtalarens huvudloob riktar rakt framåt vid delningen, i stället för snett uppåt eller nedåt som det blir med udda ordningens filter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ehedman

Inläggav ehedman » 2009-10-10 15:24

Nwalmaer skrev: (stuff deleted)
Jag kan rekommendera detta programmet för mätningar: http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php

Ja det här ser användbart ut! Har lekt ett par timmar med det och fått påtagliga utslag när jag skruvat på min utrustning.

Är det några som har presenterat resultat här med detta verktyg? vore kul att lära av andra och jämföra :)
Med Vänlig Hälsning

Erland Hedman

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-10-10 16:54

Svante skrev:Som namnet antyder blir det ett steg i tonkurvan, inte en konstant lutning. Man tappar alltså 6 dB nivå vid låga frekvenser, och det finns ett övergångsfrekvensområde med en lutning och inte sällan en topp mot högre frekvenser.

Fenomenet beror på kantdiffraktion och kan inte undvikas annat än om elementen byggs in i en vägg. Man bör därför ta hänsyn till baffelsteget vid konstruktion, både map nivåtappet vid låga frekvenser och om man är noga även detaljerna i förloppet från låga till höga frekvenser. Elementens placering på baffeln blir en viktig komponent, en annan kan vara elektriska kompensationer, men även utnyttjande av komponenter som redan finns i elementet (tex talspoleinduktansen).

Om du vill lära dig om baffelsteget kan du prova mitt gratisprogram The Edge http://user.faktiskt.io/svante/edge , eller köpeprogrammet Basta! http://user.faktiskt.io/svante/basta . Bastas demoversion innehåller samma funktionalitet som Edge (dvs baffelsteget kan visas som en separat kurva), men Edge kan vara enklare att förstå om man bara är intresserad av baffelsteget separat.

Kan man mäta med elementet monterat i lådan när man ska designa filtret? Alltså finns det någon annan mätmetod än på ett naket element som kan användas för att få med effekterna av placeringen?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-10 17:01

Man måste mäta med elementet i lådan. Många provlådor kan det bli omman inte tänkt till först.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-10 17:58

MrQaffe skrev:
Svante skrev:Som namnet antyder blir det ett steg i tonkurvan, inte en konstant lutning. Man tappar alltså 6 dB nivå vid låga frekvenser, och det finns ett övergångsfrekvensområde med en lutning och inte sällan en topp mot högre frekvenser.

Fenomenet beror på kantdiffraktion och kan inte undvikas annat än om elementen byggs in i en vägg. Man bör därför ta hänsyn till baffelsteget vid konstruktion, både map nivåtappet vid låga frekvenser och om man är noga även detaljerna i förloppet från låga till höga frekvenser. Elementens placering på baffeln blir en viktig komponent, en annan kan vara elektriska kompensationer, men även utnyttjande av komponenter som redan finns i elementet (tex talspoleinduktansen).

Om du vill lära dig om baffelsteget kan du prova mitt gratisprogram The Edge http://user.faktiskt.io/svante/edge , eller köpeprogrammet Basta! http://user.faktiskt.io/svante/basta . Bastas demoversion innehåller samma funktionalitet som Edge (dvs baffelsteget kan visas som en separat kurva), men Edge kan vara enklare att förstå om man bara är intresserad av baffelsteget separat.

Kan man mäta med elementet monterat i lådan när man ska designa filtret? Alltså finns det någon annan mätmetod än på ett naket element som kan användas för att få med effekterna av placeringen?

Man kan importera mätkurvor i textformat eller från Sirp. De mätkurvorna kan vara tex elementen i låda men utan filter. Mäter man både tonkurva och impedans kan man simulera ett filter till dem i Basta!.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-10 18:00

MagnusÖstberg skrev:Man måste mäta med elementet i lådan. Många provlådor kan det bli omman inte tänkt till först.

Mja, jo. Fast man kan ju göra en simulering med baffelsteget för att göra sig av med de värsta grodorna. Sen mäter man och kompenserar eventuella avvikelser med delningsfiltret.

Fast är man riktigt seriös kanske det behövs några provlådor, det är sant.

Användarvisningsbild
postludium

Re: Aktiv 4-Amping av HiFi- högtalare med Linkwitz-Riley- fi

Inläggav postludium » 2017-05-13 13:51

Hej, undrar om någon på forumet har uppgifter på delningsfiltret till Dahlquist DQ-20, schema och komponentvärden ?
Ny på forumet : )

Föregående

Återgå till DIY-forum