Jo, det var mest för att ge ett hum om vad det handlade om.
Bra skrivet Svante!
Moderator: Redaktörer
ehedman skrev:Svante skrev:Kul projekt.
Jag har inte läst allt i tråden, men måste bara kommentera detta (med rödpennan i hand):
[img]Senare%20designade%20jag%20ett%20aktivt%20filter%20baserade%20på%20idéer%20från:%20http://sound.westhost.com/project09.htm%20som%20är%20ett%20nästan%20fasperfekt%2024%20dB/Octave%203-Way%20Linkwitz-Riley%20Electronic%20Crossover.[/img]
Delningsfilter med högre ordning än 1 blir med naturnödvändighet inte "fasperfekta", dvs de får alltid* en allpasskaraktär. Detta gäller även LR-filter.
*Det finns visserligen en familj oanvändbara filter som summerar till 1, men de beter sig illa runt delningsfrekvensen map utsläckning/lobning i olika riktningar. Det går också att göra filter som beter sig som 1:a ordningen kring delningen, men som lutar brantare en bit in i spärrbandet. De är en bättre kompromiss, men summerar i strikt mening inte till 1.
Det stämmer. "(almost) perfect phase-coherency" kanske är ett bättre uttryck och detaljerna som du påpekar finns i artikeln vid http://sound.westhost.com/project09.htm
Nwalmaer skrev: (stuff deleted)
Jag kan rekommendera detta programmet för mätningar: http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php
Svante skrev:Som namnet antyder blir det ett steg i tonkurvan, inte en konstant lutning. Man tappar alltså 6 dB nivå vid låga frekvenser, och det finns ett övergångsfrekvensområde med en lutning och inte sällan en topp mot högre frekvenser.
Fenomenet beror på kantdiffraktion och kan inte undvikas annat än om elementen byggs in i en vägg. Man bör därför ta hänsyn till baffelsteget vid konstruktion, både map nivåtappet vid låga frekvenser och om man är noga även detaljerna i förloppet från låga till höga frekvenser. Elementens placering på baffeln blir en viktig komponent, en annan kan vara elektriska kompensationer, men även utnyttjande av komponenter som redan finns i elementet (tex talspoleinduktansen).
Om du vill lära dig om baffelsteget kan du prova mitt gratisprogram The Edge http://user.faktiskt.io/svante/edge , eller köpeprogrammet Basta! http://user.faktiskt.io/svante/basta . Bastas demoversion innehåller samma funktionalitet som Edge (dvs baffelsteget kan visas som en separat kurva), men Edge kan vara enklare att förstå om man bara är intresserad av baffelsteget separat.
MrQaffe skrev:Svante skrev:Som namnet antyder blir det ett steg i tonkurvan, inte en konstant lutning. Man tappar alltså 6 dB nivå vid låga frekvenser, och det finns ett övergångsfrekvensområde med en lutning och inte sällan en topp mot högre frekvenser.
Fenomenet beror på kantdiffraktion och kan inte undvikas annat än om elementen byggs in i en vägg. Man bör därför ta hänsyn till baffelsteget vid konstruktion, både map nivåtappet vid låga frekvenser och om man är noga även detaljerna i förloppet från låga till höga frekvenser. Elementens placering på baffeln blir en viktig komponent, en annan kan vara elektriska kompensationer, men även utnyttjande av komponenter som redan finns i elementet (tex talspoleinduktansen).
Om du vill lära dig om baffelsteget kan du prova mitt gratisprogram The Edge http://user.faktiskt.io/svante/edge , eller köpeprogrammet Basta! http://user.faktiskt.io/svante/basta . Bastas demoversion innehåller samma funktionalitet som Edge (dvs baffelsteget kan visas som en separat kurva), men Edge kan vara enklare att förstå om man bara är intresserad av baffelsteget separat.
Kan man mäta med elementet monterat i lådan när man ska designa filtret? Alltså finns det någon annan mätmetod än på ett naket element som kan användas för att få med effekterna av placeringen?
MagnusÖstberg skrev:Man måste mäta med elementet i lådan. Många provlådor kan det bli omman inte tänkt till först.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 30 gäster