petersteindl skrev:Adhoc skrev:petersteindl skrev:Försök att ha åtminstone 5 cm fritt bakom och även bakom konen. Du skall absolut inte gå under 0,5 i Q-värde. Om elementet spelar neråt och du har ben, så bör benen vara minst 10 cm långa tycker jag.
MvH
Peter
Magnus Ö tumreglade ca 10 cm fritt tidigare och du höll med när det gällde basreflexlåda och ventilerad magnet. Här ovan nämns "åtminstone 5 cm fritt bakom", när det gäller sluten låda. Finns det någon väsentlig anledning till större avstånd med basreflex?
(Att jag är så gnetig med den här frågan, är för att golv-tak i källaren är ca 215 cm, med takmonterade högtalare är 5 insparade cm klart uppskattade. Om det kan förmodas att skillnaden blir "liten", om man går från 10 cm till 5 cm med basreflexlåda, kan jag leva med det.)
10 cm skulle jag säga är bättre än 5 cm, men jag tror inte skillnaden är stor. Ta ett mellanting6-7 cm kanske.
MvH
Peter
Men jag pratar ju inte om bakväggen på lådan utan hur nära dämpmaterialet får sitta. Dämpmaterialet stoppar ju inte luften helt och hållet, likt en lådvägg...
Jag hoppas att du förstod det Peter när du svarade, eller?
/TygelBy