Slutför mitt LM3886 "Bullit" Bygge!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zei

Inläggav Zei » 2009-11-10 09:46

Ett tips om någon inte skrivit det redan är att rita upp all kabeldragning för hand på ett papper.

Använd olika färger för signal, signaljord, kraftjord etc så du enkelt ser hur det är kopplat..

Så du får en platt översikt av koppligen . Lättare att hitta fel då.

Dessutom kan du posta bilden här... 8)

/JZ

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2009-11-15 22:27

Har du isolering mellan 3886an å kylflänsarna ?
SJälv hade jag jätteproblem med att säkringarna small, men med isolering mellan kretsarna och kylflänsen fungerade det, kan bli problem när skyddsjorden från vägguttaget hamnar tillsammans med jorden i kretsarna.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2009-11-15 22:54

Hur går det :?: hur långt har du kommit. :?:

Jag sitter och tittar på dina bilder :roll: , det ser så snyggt ut att det vattnas i munnen. :D
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-11-21 00:10

Det är svårt att se från bilderna även om de är i ganska god upplösning. Framförallt är kabeldragning svårt eftersom många ledningar går under korten, så en ritad bild av kabeldragningen vore att föredra.
Jag ger mig i alla fall på några kommentarer och gissningar på vad som kan vara problemet/problemen.

1. Vi börjar med strömdelen:
Jag antar att du har 230VAC till softstarten som sitter ovanpå transformatorn och sedan från transformatorn till nätkortet vid fronten.
Det sitter en lös kabel (med ring-koppling) vid nätkortet. Jag kan gissa mig till att detta är kabeln som skall koppla ihop PGND med Chassi.
Stämmer detta?
I så fall så skulle jag rekommendera att sätta 100ohm mellan dessa.
Sedan ser det ut som om varje kort har sin egen flätade kabel från nätkortet med V+, PGND, V-. Snyggt och prydligt. Bra jobbat.

2. Ovanpå trafon finns ett litet experimentkort. Kan det vara med regulatorer för att få +/- 15 V?
Men jag ser bara att det går från detta kort till ett av Bullit-korten, vilket inte känns rimligt.
Dessutom så är det svårt att se vad som sitter på kortet på fotona, och så sitter kortet där det blir mycket stora magnetfält, vilket nog inte är bra om man vill undvika brum.
Fler foton och mer förklaring till detta kort önskas.

3. Dragning av signaljord och lågnivåsignaler till varje kort syns i stort sett inte alls på fotona. Mer förklaring önskas, och om det går att se från någon vinkel mer foton.
Generellt så är det bra att hålla lågnivå signaler en bit ifrån alla strömledningar så långt det går.
I någon punkt måste man koppla ihop signaljord med power ground, och då uppstår genast risk för att få jordloopar. Ett trick är att stoppa in ett relativt lågohmigt motstånd mellan signal ground och power ground för att se om det har någon effekt. Ca 1 till 10 ohm kan vara lämpligt värde. (Med stor risk att få mothugg på detta förslag.)

4. Kopplingen med flera olika typer av ingångar kan skapa problem. Eventuella öppna RCA-ingångar som går till INA134 kretsen kan ge massor med brum.
Beskrivning och foton av ingångarna (på insidan av chassit) kan nog hjälpa lite här. Att koppla bort allt som inte behövs just nu är en god idé för att få så lite som möjligt att felsöka i.

Det finns två angreppssätt generellt:
1. Alt 1: Utgår från hela förstärkaren som du har nu. Koppla bort en sak i taget tills du inte länge har något brumproblem.

2. Alt 2: Grundidén är att få en minimal koppling som fungerar utan brum och sedan lägga dit så lite som möjligt åt gången. Efter varje sak som läggs till måste man testa för att se om det var detta som orsakade brummet.

Båda sätten är tidsödande. Koppla gärna ett effektmotstånd i serie med högtalarna när du testar. Dels mindskar du risken att elda upp en högtalare och dels så kommer du troligen att bränna mycket färre säkringar, så du sparar några kronor.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2009-11-26 21:56

RuneStone, isolering har jag, det fick jag med i gruppköpet som gjordes.

Hasse: Jag har inte riktigt haft tid att pilla något ännu, blev mycket att göra som var bilrelaterat och nu har jag precis legat sjuk i ett antal dagar. Funderar dock på att sätta tänderna i den nu..

Silvervarg! Du har rätt i ganska mycket du skrev. Hela punkt 1 var korrekt.
Kortet du nämner i punkt2 är för stunden inte inkopplat, sladdarna går under bullitkortet till nätdelen.

Dragning av signaljord och signal är i princip raka vägen från bakpanelen till kortet..

Det jag har tänkt att göra är:
Kanal 1 & 2 (Vanliga kanalerna med 1 bullitkort var) kommer endast ha RCA ingång.
Kanal 3 & 4 (Bryggade kanalerna) kommer endast ha XLR ingång.

Alltså kommer jag ta bort alla experimentkort i slutsteget, eldragningen verkade vara acceptabel så den får vara kvar (de flätade kablarna). Men all signalkabeldragning kommer jag göra om och sen koppla ihop all jord på ett mer korrekt sätt..

Så fort det händer något kommer det updates med bilder.. ;)

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2010-06-26 16:13

Över ett halvår senare...

Nu är jag igång :twisted: Sitter och löder bort kablar ifrån ingångskontakterna.

Bättre sent är aldrig.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2010-06-26 16:51

:D :D :D
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2010-06-27 00:35

Fixat lite under kvällen...

En LM3886 hade kontakt med chassit, plastringen som isolerar skruven är nu bytt till en som är hel.

Jag tog bort alla signalkablarna, nu är enkelkanalerna endast matade med RCA och de bryggade med XLR.

Blir det helt korrekt att:
Knyta ihop RCA jord med XLR jord samt powerjord, för att sedan via 100ohm anslutas till chassit.

En sak som gör mig lite fundersam är att ifall jag mäter mellan RCA kontakterna på enkelkanalerna, så är det kontakt. (Dessa är inte ihopknutna ännu) De har alltså kontakt med varann via powerjordningen från nätdelen. Men de har inte någon kontakt med chassit.

Feedback är trevligt! :D Imorgon fortsätter äventyret.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2010-06-27 21:38

Jag kan inte se några av bilderna :oops:
Att läsa om andras byggen inspirerar, även om jag inte kan se vad som är gjort.

Önskar dig lycka till ändå!
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2010-06-27 22:23

Ska se ifall jag kan fixa lite nyare bilder...

Status just nu (för de som kanske kommer ihåg hur det såg ut..)

Jag har kopplat bort de bryggkopplade kanalerna och fokuserar på enkelkanalerna för tillfället. Jag har problem med brum och brus, ifall jag kopplar signaljorden ifrån RCA ingången till chassit så får jag ett högt men dovt brus/brum. Spelar ingen roll ifall jag har med powerjordningen eller ifall jag kopplar via 100ohm.

Ifall jag kopplar ihop de båda kanalernas rca jord så får jag ett högt brum istället, detta är däremot inte dovt. Återigen spelar det ingen roll ifall jag kopplar via 100ohm och inte heller ifall powerjordningen är ansluten till signaljordningen.

Vad ska jag testa?!

RCA jordarna är ihopkopplade via nätdelen på något vis (mätte upp det med multimeter) Bör det verkligen vara så?

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2010-06-28 16:35

Jag provar i blindo..

Datorn är min signalkälla.
RCA jord1 > 100ohm + liten kondning > jordpunkt
RCA jord2 > 100ohm + liten kondning > jordpunkt

Ifall jag har ena kanaler ansluten till datorn susar det. Ifall jag inte har något kanal ansluten till datorn är det tyst.

Ifall jag ansluter båda kanalerna så börjar det brumma elakt. Detta handlar nu alltså endast om de _icke_ bryggkopplade kanalerna.

Ifall jag ansluter nollpunkten ifrån nätdelen blir brummet högre.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-06-28 16:40

Är det inte bättre om du ritar en skiss på hur det är gjort?

Det är inte alltid lätt att förstå annars...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2010-06-28 16:50

Snabbskiss från paint. Duger den? 8)

Bild

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-06-28 16:59

Så skulle inte jag kopplat.

Du har två RC-länkar. Har du gemensam nätdel behövs bara en. Jag skulle satt denna RC-länk mellan nätdelens nolla och en bra punkt i chassit.

Jorden från RCA-kontakterna skulle jag inte koppla på olika sätt för de båda kanalerna. Dessutom är den ju lyft genom att den går genom motståndet! :o
Detta är ingen bra idé tror jag :)

Koppla istället jorden från ingångskontakten till jordpadden på kretskortet. Bredvid signalpadden sitter den såklart.

Då borde det bli tyst! :)

Just det! Chassit bör vara skyddsjordat ur säkerhetssynpunkt!

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2010-06-28 17:05

Jag missade lite! :oops:

Här är den korrekta!

Bild

Olle, du tycker alltså att jag ska skippa de två RC-länkar jag har och sätta en mellan nollan från nätdelen till chassit.

Var och hur tycker du jag ska ansluta signaljordarna till chassit? (För de ska väl anslutas till chassit?!)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-06-28 17:11

HenrikS skrev:Olle, du tycker alltså att jag ska skippa de två RC-länkar jag har och sätta en mellan nollan från nätdelen till chassit.

Ja!

HenrikS skrev:Var och hur tycker du jag ska ansluta signaljordarna till chassit? (För de ska väl anslutas till chassit?!)

Nej, du vill inte ansluta signaljordarna till chassit. Man får inte jorda saker på flera ställen heller. Det är som upplagt för brum.

Tag bort de där RC-länkarna i din skiss så blir det bra!

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2010-06-28 17:23

Nu är vi på rätt väg!

Bifogar en ny skiss. Problemet är nu att när båda kanalerna är anslutna till datorn så brummar det.

Dom gröna finns inte, det är helt korrekt?

Bild

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-06-28 17:29

Precis, de gröna skall inte vara där.

Är förstärkaren tyst utan källa inkopplad?

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2010-06-28 17:34

Utan källa är det tyst.

Med källan inkopplad på ena kanalen brusar det, dock låter det som "dålig kontakt" i bruset, försvinner några millisekunder då och då.

Med källan inkopplad i båda kanalerna brummar det.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-06-28 17:36

Testa en mp3-spelare på batteri eller något annat som inte är anslutet till nätet.
Bärbar dator på batteri?

Du kan ha en jordloop...

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2010-06-28 17:40

Provade med bärbar dator på batteri.

Ena kanalen ansluten, NÄSTAN tyst, brusar lite lätt i bakgrunden. Inget som hörs ifall man spelar något eller står 2-3 meter ifrån.

Båda kanalerna inkopplade, brum.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-06-28 17:48

Då borde det vara fel på förstärkaren och inkopplingen kring den.

Hur har du dragit kablarna till strömförsörjningen? Från nätdelens + med var sin sladd till respektive modul, och lika så med minus och kraftjord?

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2010-06-28 17:54

Varje modul har en egen flätad kabel som går till nätdelen. Länken visar en bild på anslutningarna på nätdelen.

+ - och kraftjord, allt i en flätad kabel till varje modul.

http://www.fileholder.org/uploads/1277740373980.jpg

Edit: Den bruna kabeln är min temporära chassijordning (den med RC-länken)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-06-28 18:03

Då är det som det ska tänker jag. Nu borde det vara rätt kopplat.

Vi får hoppas att någon annan kommer på det helt enkelt!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-06-28 18:04

Vad är det för sladd från RCA till kortet (koax, 2 ledare, tjocklek, tvinnade)?

Sitter de två RCAna nära varandra i chassiet?
Hur går kablarna från RCAna till korten, nära varandra eller långt ifrån varandra?

Hur är kabeln som du ansluter till RCAna, ett par som sitter ihop eller två enkla mono kablar?

//Michael

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2010-06-28 18:09

Sladden från RCA kontakten till kortet är någon skärmad kabel, jag använder skärmen som jord. (Ansluten i RCA kontakten och kortet).

Kontakterna sitter cirka 15cm ifrån varandra. Kablarna är dragna på varsin sida i chassit. Korten sitter på varsin sida.

Kabeln som går ifrån datorn är tvåledare med 3.5mm plugg i ena änden. Alltså med egen isolering på varje.

Ska RCA kontakterna ha kontakt med varann? För det har de. Måste gå genom nätdelen på något vis.

Några tips? :)

Edit: Jag tycker att brumet måste orsakats av att RCA kontakterna (jorden) har kontakt med varann. Via nätdelen. Och eftersom nätdelens nolla är ansluten till chassi så är även RCA-jorden det, via nätdelen.

Eller? :idea:

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-06-28 22:10

Jo, ingångarnas jord blir ihopkopplade via nätdelsjorden. Jorden kan man - på ett ställe - ansluta till chassit, eller istället för direkt till chassit via 100ohm//xxxnF.

Du skrev på var sin sida i lådan. Är det så att trafon är placerad mellan dessa kablar?

På bilden du länkade till så är det en svart kabel till "IGNDL" och "IN-L". Är det lågnivå ingången som vi pratar om och går den iväg till vänster i bilden?

PS. Chassit bör (BÖR) vara skyddsjordat.

//Michael

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2010-06-28 23:49

Den kabeln du såg är insignalen och signaljorden till den högra kanalen. (En av de två kanaler vi pratar om). Den går mot vänster, till bakstycket av lådan.
Kablarna går så långt bort som trafon som det är möjligt, dvs slickar yttre kanten hela vägen.

Nätdelen är placerad i mitten i fronten, trafon sitter i mitten i bakre delen av chassit.

PE (Jorden ifrån vägguttaget) är anslutet i chassit. DOCK så har inte mina uttag jord :roll:

Det övre kortet och det kort som sitter längst bak i lådan utgör den bryggade kanalen. Det kort som sitter längst fram vid nätdelen är en egen kanal och är inte bryggat.

(Gammal)Bild: http://www.fileholder.org/uploads/1257685926230.jpg

All hjälp är verkligen välkommen, vill verkligen ha igång på mitt steg!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-06-29 11:00

Du har tvinnat - bra, men...
Trådarna mellan trafo - nätdel(brygga), bör tvinnas i par och vara så korta som möjligt.

Nu är jag osäker på hur mycket detta kan spela roll i ditt fall, men...
Det kanske är trafon emellan jordarna som stör, kanske. Hoppas någon annan kan berätta lite mer om detta. Om jag minns rätt så är väl fältet från ringtrafon minst ut åt sidorna och mest uppåt och neråt. Bra i detta fall.

Du har en jordslinga runt trafon. Kabeln från källan (där de två är nära varandra) går in i lådan en bit ifrån varandra. Inne i lådan går de på var sin sida om trafon och sedan går jordarna ihop på nätdelskortet. De bildar en slinga/ring runt trafon. De går dock inte så nära trafon, men undra om inte trafon genererar fält som ger strömmar i denna slinga. Slingan runt trafon blir som en antenn.

Vad gör man för test för att verifiera om det är detta som är problemet, ett förslag:
- Lossa trafon från lådan (inkl mjukstart).
- Ställ trafon på bordet framför lådan (utanför nätdelskortet).
- Koppla om 230 till trafo/mjukstart så du matar den direkt till mjukstarten (ej via lådan).
- Ingen 230 i lådan eller nära/runt den.
- Lägg 230 kabel framför trafon, långt från lådan. (närmast häråt i senaste bilden).
- Testa

PS. Jag har själv inte haft några brum problem, men det beror nog på att jag bara byggt mono steg de senaste >20åren.

//Michael

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-06-29 11:56

Jag ligger i startgropen för ett liknande bygge, och har spanat på lite utrikiska forum.

Genomgående är att tankegångarna går i att tänka att jordstömmarna går som vatten, d.v.s. följer "minsta motståndets väg".

Alltså "signal-in" = tunn kabel(0,5mm2), "signal-ut" =lite tjockare kabel(0,75mm2), PSU-jord-ut till STJÄRNPUNKTEN =TJOCK kabel (1,5mm2).

Bara mina 2 cent...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum