Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:Vad är egentligen begränsningen? Är det lådvolymen, kostnaden eller förstärkareffekten som stoppar först?
MagnusÖstberg skrev:Det verkar vara ett specialelement då det diffar rätt duktigt och inte har samma beteckning som elementet på deras hemsida?
Det kanske är därför du fick frågan om du är oem...
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Vad är egentligen begränsningen? Är det lådvolymen, kostnaden eller förstärkareffekten som stoppar först?
Det där var en mycket bra fråga att ställa.
Kitchenmaster skrev:Tack för alla intressanta och trevliga svar!Är på jobbet nu, så jag återkommer ikväll med lite mer detaljerade svar. Kort bara:
1. Kostnaden tar stopp vid ca 30 000 kr för elementen inkl frakt. Får gärna vara lägre!
2. En absolut maximal total lådvolym till basarna blir ca 4,7 m^3. Får vädligt gärna vara mindre! (Rummet är ritat av Ingvar: 4,5 meter brett, 5,4 meter långt och 2,1 meter högt, och jag är inte beredd att offra mer än 0,5 meter på längden för baslådorna. Väggen bakom lyssningsplats kommer vara en stor (typ 12 m^3) basabsorbent)
3. Min plan just nu är att inte gå över 2 st EP4000 till basarna.
Men jag återkommer som sagt ikväll med mer text.
Ragnwald skrev:Hänger som sagt på lådstorleken.
LMS 18" behöver bara 100W för att prestera 120dB 10Hz i en 150 literslåda, har jag för mig.
I en 100 literslåda krävs 200W, så effektkravet ökar drastiskt med minskad låda.
Ragnwald skrev:Klara någon av att uppfatta 10Hz från en högtalare, annat än i just ett rum?
Alexi skrev:LMS5400 känns givet i det sammanhanget, kanske du kan få lite bidrag av några av oss andra intresserade om du lånar ut ett för mätningar till Ingvar
jonasp skrev:Jag förstår inte riktigt den här tråden. Ok, det är kul med kapabla system. Men överdriver ni inte lite nu? Jag sitter med 4st NHT1259 (visserligen ventilerade) men jag kan spela STARKT. Och då pratar vi om en konfiguration med bara en bråkdel av volympumpkapaciteten som eftersöks av trådskaparen.
jonasp skrev:Jag förstår inte riktigt den här tråden. Ok, det är kul med kapabla system. Men överdriver ni inte lite nu? Jag sitter med 4st NHT1259 (visserligen ventilerade) men jag kan spela STARKT. Och då pratar vi om en konfiguration med bara en bråkdel av volympumpkapaciteten som eftersöks av trådskaparen.
Du skulle kunna börja med bara 4 st AE15. Redan det är ett extremt kapabelt system. Är du galen nog att vara sugen på mer är det ju bara att bygga mer senare... jag tror det räcker långt.
Alltså.. LÅÅÅÅÅNGT.
Ragnwald skrev:Klara någon av att uppfatta 10Hz från en högtalare, annat än i just ett rum?
Annars har du säkert rätt, ska kolla upp det igen.
Trevligt är ju och en förutsättning för mig, att man kan använda normala bra slutsteg runt på runt 200 - 300W per element och få tillräcklig output i rummet vid lägsta önskad frekvens.
subjektivisten skrev:Det beror ju på vilka krav man har.
Sen är det ju intressant med Ingvars inlägg om hörbar dist basen, vilket ger höjer kraven enormt om det stämmer.
-Martin- skrev:Som sagt, allt beror på vad man har för krav. Om det finns "information" i t ex en film på 100 dB vid 5 Hz och man har ett krav på att man vill återge detta utan hörbar distortion så blir det en lösning av den kalibern som det pratas om i den här tråden. Jag ser inget sjukt i det.
MagnusÖstberg skrev:-Martin- skrev:Som sagt, allt beror på vad man har för krav. Om det finns "information" i t ex en film på 100 dB vid 5 Hz och man har ett krav på att man vill återge detta utan hörbar distortion så blir det en lösning av den kalibern som det pratas om i den här tråden. Jag ser inget sjukt i det.
Det blir bara en rätt sjuk lösning.
MagnusÖstberg skrev:-Martin- skrev:Som sagt, allt beror på vad man har för krav. Om det finns "information" i t ex en film på 100 dB vid 5 Hz och man har ett krav på att man vill återge detta utan hörbar distortion så blir det en lösning av den kalibern som det pratas om i den här tråden. Jag ser inget sjukt i det.
Det blir bara en rätt sjuk lösning.
Kraniet skrev:hörseltröskeln för 5 Hz ligger väl runt 120dB och vid 100dB för 10Hz.. Frågan är hur mycket rummet förstärker vid dessa frekvenser. Hyffsad rumsförstärkning blir ju ett måste för att kunna få någon nivå vid 5Hz annat än med mycket värre bassystem än vi diskuterar här..
steveo1234 skrev:Ragnwald skrev:Hänger som sagt på lådstorleken.
LMS 18" behöver bara 100W för att prestera 120dB 10Hz i en 150 literslåda, har jag för mig.
I en 100 literslåda krävs 200W, så effektkravet ökar drastiskt med minskad låda.
Med rejält med rumsförstärkning. 100W in i en 150liters låda ger en slaglängd på 9mm och en spl på 88dB utan rumsförstärkningen.
I en "stor" låda så kommer man upp i 92dB. Minst 1500W per element behövs för att dra nytta av en LMS5400´s slaglängd.
Kraniet skrev:Men hur gör man rent praktiskt för att få fram de där 5-15Hzen? Mitt minidsp går bara ner till 20Hz, under det kan jag inte ställa in någon boost. Vilka andra eqs finns det som fixar att ställa in under 20Hz?
De mätprogram jag har tar sig inte lägre än 20Hz heller så det finns ju små möjligheter att veta hur bra man lyckas under 20Hz också. Kanske är lite OT men iaf..