petersteindl skrev::) finns det några kurvor, månne?
Klart det finns kurvor, vad önskas

Se om jag hinner med det idag.
Mvh Åke
Moderator: Redaktörer
Flint skrev:petersteindl skrev::) finns det några kurvor, månne?
Hur ser ditt filter ut i de kommande äggen? Du kanske vill dela med dig lite av ditt tänkande i utbyte mot alla uppslag som dyker upp här. Vem vet - du kanske kommer att använda något i dina ägg av det som jobbas fram av bl.a. R1T.
phon skrev:Börjar det inte bli dax att ta bort den där 1200-toppen, likaså den vid 1800-nånting från basen?
R1T skrev:petersteindl skrev::) finns det några kurvor, månne?
Här är en kurva som visar skillnaden
Har insett tror jagatt skillnaden i mellanregistret ca 1500 - 3000 Hz påverkas en hel del av höjdskillnaden mellan öronen och diskanten.
På grafen nedan är det simulerat en invridning på 15 grader (x-axeln)
och höjdskillnaden Y-axeln är 0-grader, vilket innebär att diskanten är i öronhöjd.
Har man ett lägre stativ som innebär att man får en höjdskillnad på ca 5-10 grader mellan diskanten och öronen på lysningsplatsen ca 2.5 m bort, så borde 3.3 på R2 fungera bra.
Det blir bara svårare och svårare ju längre man håller på, men det är väl så det skall vara![]()
Simulering X 15 grader och Y 0 grader, skillnad mellan 3.3 och 4.7 Ohm på R2
Mvh Åke
boom skrev:R1T skrev:petersteindl skrev::) finns det några kurvor, månne?
Här är en kurva som visar skillnaden
Har insett tror jagatt skillnaden i mellanregistret ca 1500 - 3000 Hz påverkas en hel del av höjdskillnaden mellan öronen och diskanten.
På grafen nedan är det simulerat en invridning på 15 grader (x-axeln)
och höjdskillnaden Y-axeln är 0-grader, vilket innebär att diskanten är i öronhöjd.
Har man ett lägre stativ som innebär att man får en höjdskillnad på ca 5-10 grader mellan diskanten och öronen på lysningsplatsen ca 2.5 m bort, så borde 3.3 på R2 fungera bra.
Det blir bara svårare och svårare ju längre man håller på, men det är väl så det skall vara![]()
Simulering X 15 grader och Y 0 grader, skillnad mellan 3.3 och 4.7 Ohm på R2
Mvh Åke
Har du provat med att förlänga baffeln någon cm och se vad som händer i mätmningen.
phon skrev:Nä, den grafen var bara till PS för att han ville se fina kurvor. Tror bestämt att det är årtal på X-skalan ....![]()
![]()
Man kanske kunde jobba med gummikanten eller nåt på baselementet?
petersteindl skrev:Jag tror inte det kommer inverka positivt att förlänga baffeln någon cm.
MvH
Peter
R1T skrev:petersteindl skrev:Jag tror inte det kommer inverka positivt att förlänga baffeln någon cm.
MvH
Peter
Jag kommer nog att testa med högtalaren stående på en baslåda jag har som är ca 60-65 ca hög
Mvh Åke
celef skrev:den där smalbandiga peaken kan väl inte vara baffelrelaterat, måste vara en resonans, ett lådläckage? eller troligen något annat
petersteindl skrev:R1T skrev:petersteindl skrev:Jag tror inte det kommer inverka positivt att förlänga baffeln någon cm.
MvH
Peter
Jag kommer nog att testa med högtalaren stående på en baslåda jag har som är ca 60-65 ca hög
Mvh Åke
Hur bred?
celef skrev:den där smalbandiga peaken kan väl inte vara baffelrelaterat, måste vara en resonans, ett lådläckage? eller troligen något annat
Flint skrev:Jag tippar att den (ca, 1200Hz) har med baselementets mekaniska mått att göra. Kanske en halv eller kvartsvåg av säg membrandiametern eller nåt. Eller dammskyddet?
R1T skrev:Peaken finns med både på mina och Nusses högtalare, så jag tror inte det är lådläckage. Har för mig att man kan se den på naqref:s mätning också.
Är peaken verkligen något man kan höra?
celef skrev:Flint skrev:Jag tippar att den (ca, 1200Hz) har med baselementets mekaniska mått att göra. Kanske en halv eller kvartsvåg av säg membrandiametern eller nåt. Eller dammskyddet?R1T skrev:Peaken finns med både på mina och Nusses högtalare, så jag tror inte det är lådläckage. Har för mig att man kan se den på naqref:s mätning också.
Är peaken verkligen något man kan höra?
jag har egentligen ingen aning, jag ville bara spekulera fritt på annan orsak än diffraktion som jag inte tror peaken beror på, att den är hörbar av vissa tror jag säkert, folk hör ju så mycket, om det nu inte är ett mätfel
phon skrev:Ja, det är ju det!
Å så får man tillfälle att lyssna på vackra sinussvep också. Inget går upp mot ett välspelat sinussvep.
petersteindl skrev:Flint skrev:petersteindl skrev::) finns det några kurvor, månne?
Hur ser ditt filter ut i de kommande äggen? Du kanske vill dela med dig lite av ditt tänkande i utbyte mot alla uppslag som dyker upp här. Vem vet - du kanske kommer att använda något i dina ägg av det som jobbas fram av bl.a. R1T.
Vad som kommer att finnas i äggen kommer att stå i broschyr och på Bremens hemsida så småningom då äggen lanseras.
Filtren i äggen ser lite annorlunda ut än vad de flesta andra använder sig av.
Jag tycker det är kul då R1T och Densen och andra labbar och skräddarsyr sina högtalare. R1T har ju skrivit hur nöjd han var med filtret innan. Nu är det ändrat lite grann. Därför tycker jag det vore roligt att se hur R1T har ändrat. Det rör sig ju om R1T:s preferenser vad gäller tonkurva. Äggen är snarast en halvsfär på vägg i utstrålningsmönster och det ger en helt annorlunda ljudupplevelse än riktade högtalare.
MvH
Peter
R1T skrev:phon skrev:Ja, det är ju det!
Å så får man tillfälle att lyssna på vackra sinussvep också. Inget går upp mot ett välspelat sinussvep.
![]()
Men det här lät inte roligt, en spole i delningsfiltret som vibrerade (skrek) nåt vansinnigt vid ca 350 Hz
Mvh Åke
petersteindl skrev:Filtren i äggen ser lite annorlunda ut än vad de flesta andra använder sig av.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 223 gäster