det enda som e knas med alla dessa substärkare är att de har basfilter vid 20 hz.. idiotiskt.. nu är det iofs inte så många baslådor som går så långt ner men om nu nu har en så baskapabel låda vill man väl inte ha nån avskärning nedåt..
hs130 duger nog den med.. 125 watt i 4 ohm bör funka.. kör du med den där JBL basen så har den ju 92 db känslighet så det går nog att spela högt ändå.. sen hade du ju ett litet rum så du lär väl inte spela så högt..
kan ju ställa basen i ett hörn också.. det får man ju dock prova ifall det funkar..
kan du förmå dig själv att lägga ut den där tusenlappen extra för hs200 tror jag nog det är att rekommendera dock..
(hs130 verkar inte ha basboost?? underligt då den mindre modellen har det

nu är det ju inte hela världen.. dock kunde det vart bra speciellt om du inte kommer spela så högt så skulle du kunna få rätt djup bas)
ja ser man det så så skulle du ju kunna försöka hitta ett billigare element så du kan köpa den dyrare stärkaren.
mitt sista förslag (och jag ber om ursäkt för att tjata om csx tian..) är CSX tian i 50 liter sluten låda. du sparar över nästan 2000 spänn på basen och kan köpa hs200 och få pengar över..
-3db på 50 hz så lådan kommer kräva lite eq men det bör inte vara nåt problem. avrullningen är rätt flack så den kommer få stöd av rummet ser du dessutom till att montera elementet nära(så långt ner du bara kan) golvet så kommer den koppla lite bättre.
CSX är ett väldigt fint element(som du kanske fattat vid det här laget) med kortslutningsringar för lägre dist och en lätt styv sandwichkon i poly.. ett riktigt high end element kan man nog säga utan att ljuga.. kostar 990 spänn men det går förmodligen att köpa det för en hundring eller två billigare från "hifimicke".
edit: att folk ska strula till det så mycket och oroa sig för stora lådor etc.. det blir ju så krångligt och svårt att fixa till nåt bra.. bas kräver stora lådor helt enkelt...
det du skulle kunna göra istället för att bygga själv är att köpa en Ace bas från audio pro. den tekniken tillåter små lådor med bibehållen prestanda. iofs får du lägga ut några slantar mer..
tex en sån här..
http://www.audiopro.se/products/subwoof ... -bass2.asp
edit2: just det jag glömte ett