Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Tusen tack!
Avståndet mellan högtalarna ger upphov till ett interferensfenomen. Hur detta ser ut bestäms av delningsfrekvens, avstånd, fasförsjutning, nivåskillnad.
Med ett tillräckligt litet avstånd (20 mm) kan vi alltså minska interferensen till ett minimum vid 2000 Hz, dvs en nästan sfärisk utstrålning. Det smyger dock ändå igång med ökande frekvens, inte på bild. Vid 1000 mm så har man en fullfjädrad kamfiltereffekt.
peetwa skrev:
Vid de två utformningarna jag valt att titta på är skillnaderna dock mycket mindre.
Vidare så kommer riktningen på loobningen att förändras vid nästan varje tänkbar förändring på filltret. Dock endast måttligt om filtret summerar hyfsat i fas vid delningen.
Så vad blir slutsatsen. Jag har lite försatt mig inför ett fullbordat faktum när jag redan på förhand har valt konstruktion och element. En något bättre vertikal spridning fås genom att flytta ihop elementen. Dock kommer loobningen att vara en faktor att ta hänsyn till vid filterkonstruktionen.
Tanke fråga 1: Är det ett rimligt antagande att frekvenser kring 2000 Hz genereras så nära basen centrum och i ett så punktformigt område att c-c avståndet mellan elementen kan anses vara ett giltigt mått eller rättare sagt att modellen är giltig?
peetwa skrev:
Tankefråga 2: Hur påverkar wave guiden det hela?
peetwa skrev:
Edit.
Jag svarar helt fräckt själv på mina frågor.
1) Ja, för så här grova approximationer. Verkligheten är som sagt mer komplex men programmet är endat till för att ge en fingervisning. Den verkliga utmaningen är att förstå kopplingen mellan spridningsmönstret och det uppfattade ljudet![]()
2) Svårt att säga men den ökade energin i diskantens lägre register borde göra att modellen stämmer något bättre den ökade direktiviteten till trotts.
Svante skrev:peetwa skrev:Tusen tack!
Avståndet mellan högtalarna ger upphov till ett interferensfenomen. Hur detta ser ut bestäms av delningsfrekvens, avstånd, fasförsjutning, nivåskillnad.
Med ett tillräckligt litet avstånd (20 mm) kan vi alltså minska interferensen till ett minimum vid 2000 Hz, dvs en nästan sfärisk utstrålning. Det smyger dock ändå igång med ökande frekvens, inte på bild. Vid 1000 mm så har man en fullfjädrad kamfiltereffekt.
Nuskavise. Exemplet är rätt hypotetiskt, eftersom man knappast kan placera elementen 20 mm isär. Men det insåg du förstås. Och visst får man en kamfiltereffekt när man flyttar isär elementen, men det är INTE det den andra bilden visar. Den visar riktdiagrammet, dvs hur starkt ljudet blir i olika riktningar. Det är alltså inte vågfronten som syns i bilden. En graf för en kamFILTEReffekt har rimligen frekvens på en axel, ett filter gör ju olika saker med olika frekvenser. XDirs graf visar ju bara vad som händer vid en frekvens.
skrutten skrev:Akustiskt centrum är punkten där ljudet tycks uppstå.
Vågformscentrum är punkten där vågfronten tycks utgå ifrån.
peetwa skrev:Svante skrev:peetwa skrev:Tusen tack!
Nuskavise. Exemplet är rätt hypotetiskt, eftersom man knappast kan placera elementen 20 mm isär. Men det insåg du förstås. Och visst får man en kamfiltereffekt när man flyttar isär elementen, men det är INTE det den andra bilden visar. Den visar riktdiagrammet, dvs hur starkt ljudet blir i olika riktningar. Det är alltså inte vågfronten som syns i bilden. En graf för en kamFILTEReffekt har rimligen frekvens på en axel, ett filter gör ju olika saker med olika frekvenser. XDirs graf visar ju bara vad som händer vid en frekvens.
Ok, så det är så att säga per definition så att kamfilter visas i ett frekvens/ljudtrycks diagram. Och det här rör sig om en helt vanlig interferens.
peetwa skrev:skrutten skrev:Akustiskt centrum är punkten där ljudet tycks uppstå.
Jag kan omöjligt se att dessa skall skilja sig åt givet att ljudets hastighet är konstant och våg utbredningen är sfärisk. Vad är det jag inte förstår?
peetwa skrev:skrutten skrev:Akustiskt centrum är punkten där ljudet tycks uppstå.
Jag kan omöjligt se att dessa skall skilja sig åt givet att ljudets hastighet är konstant och våg utbredningen är sfärisk. Vad är det jag inte förstår?
Svante skrev:peetwa skrev:skrutten skrev:Akustiskt centrum är punkten där ljudet tycks uppstå.
Mja, den uppenbara skillnaden mellan ett baselement och ett diskantelement är ju att talspolen sitter längre bak för baselementet. Baselementets akustiska centrum sitter alltså bakom baffeln, medans diskantens sitter närmare baffelns plan. Typiskt.
Sen det där med om vågutbredningen från element är sfärisk eller inte:
Från en punktkälla är vågutbredningen alltid sfärisk. XDir modellerar punktkällor. Ett element kan ses som oändligt många punktkällor fördelade över högtalarkonens yta. Var och en av dem har alltså sfärisk vågutbredning.
Tänker man sig ett idealfall med en plan, helt styv kon blir vågfronten plan alldeles intill konen. På stort avstånd, blir dock vågutbredningen sfärisk.
Riktdiagram visar nästan undantagslöst hur källor beter sig på stort avstånd, vilket gör att de visar ett fall med sfärisk vågutbredning (formen till trots).
celef skrev:Svante skrev:peetwa skrev:skrutten skrev:Akustiskt centrum är punkten där ljudet tycks uppstå.
Mja, den uppenbara skillnaden mellan ett baselement och ett diskantelement är ju att talspolen sitter längre bak för baselementet. Baselementets akustiska centrum sitter alltså bakom baffeln, medans diskantens sitter närmare baffelns plan. Typiskt.
Sen det där med om vågutbredningen från element är sfärisk eller inte:
Från en punktkälla är vågutbredningen alltid sfärisk. XDir modellerar punktkällor. Ett element kan ses som oändligt många punktkällor fördelade över högtalarkonens yta. Var och en av dem har alltså sfärisk vågutbredning.
Tänker man sig ett idealfall med en plan, helt styv kon blir vågfronten plan alldeles intill konen. På stort avstånd, blir dock vågutbredningen sfärisk.
Riktdiagram visar nästan undantagslöst hur källor beter sig på stort avstånd, vilket gör att de visar ett fall med sfärisk vågutbredning (formen till trots).
på hur stort avstånd?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 236 gäster