Sanningens bastardbarn, Dolores MKI, långtidslyssnade

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-09-24 19:56

Vid delningsfrekvensen:
1. Med elementen tätt fås en stor spridning i höjdled men den räcker oftast inte upp mot taket med ngn styrka.
2. Med elementen på 1 våglängd får man bra med energi i rummet men utsläckning i vinklar mot taket. Spridning i höjdled mellan 1 o 3.
3. Med elementen på 1,4 våglångd mindre spridning i höjdled och full styrka i taket
Nu förutsätter jag 2 vägs MT och inte ett koax element utan två element på en baffel.
/G

Edit
Våglängd vid delningsfrekvensen avses.
Fast allt beror på takhöjd och lyssningspos.
Taket är tänkt som reflexpunkt i resonemanget ovan.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-25 11:23

Tusen tack!

Avståndet mellan högtalarna ger upphov till ett interferensfenomen. Hur detta ser ut bestäms av delningsfrekvens, avstånd, fasförsjutning, nivåskillnad.

Med ett tillräckligt litet avstånd (20 mm) kan vi alltså minska interferensen till ett minimum vid 2000 Hz, dvs en nästan sfärisk utstrålning. Det smyger dock ändå igång med ökande frekvens, inte på bild. Vid 1000 mm så har man en fullfjädrad kamfiltereffekt.

Bild

Vid de två utformningarna jag valt att titta på är skillnaderna dock mycket mindre.

Bild

Vidare så kommer riktningen på loobningen att förändras vid nästan varje tänkbar förändring på filltret. Dock endast måttligt om filtret summerar hyfsat i fas vid delningen.

Så vad blir slutsatsen. Jag har lite försatt mig inför ett fullbordat faktum när jag redan på förhand har valt konstruktion och element. En något bättre vertikal spridning fås genom att flytta ihop elementen. Dock kommer loobningen att vara en faktor att ta hänsyn till vid filterkonstruktionen.

Tanke fråga 1: Är det ett rimligt antagande att frekvenser kring 2000 Hz genereras så nära basen centrum och i ett så punktformigt område att c-c avståndet mellan elementen kan anses vara ett giltigt mått eller rättare sagt att modellen är giltig?

Tankefråga 2: Hur påverkar wave guiden det hela?

Edit.

Jag svarar helt fräckt själv på mina frågor.

1) Ja, för så här grova approximationer. Verkligheten är som sagt mer komplex men programmet är endat till för att ge en fingervisning. Den verkliga utmaningen är att förstå kopplingen mellan spridningsmönstret och det uppfattade ljudet :)

2) Svårt att säga men den ökade energin i diskantens lägre register borde göra att modellen stämmer något bättre den ökade direktiviteten till trotts.

:D

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-25 12:22

Jag fortsätter med att göra påståenden, med Svantes tråd om att det lätt blir tråkig ton i frågor i färskt minne.

Har jag uppfattat det hela rätt om jag skriver såhär.

Akustiskt centrum och vågfrontscentrum är inte nödvändigt vis synonymer. Men de båda termerna syftar till en tänkt punkt där ljudvågen skulle haft sitt origo. Denna tänkta punkt har en frekvensberoende placering för ett givet element. Efter som det är ljust en tänkt punkt och basar och diskanter har så olika geometri så blir tidsaspekten lite märklig. Jag tänker mig att för att diskanten och basen skall kunna producera en våg med samma radie vid en given frekvens så behöver diskantens ”våg” färdas längre. Med en bas och diskant vars akustiska centrum är i linje i z-planet och en likartad vårutbredning och tidsöverenstämmelse för frekvensspannet i delningen så får man en optimal övergång mellan diskant och bas.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-25 14:50

Kom igen nu. Jag vet vis av erfarenheten att jag inte kan skriva två felfria inlägg. :x Hitta bristerna i mitt resonemang eller posta någon for av med håll.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-25 15:16

Akustiskt centrum och vågfrontscentrum

är två helt skilda saker, den första tar alla hänsyn till men väldigt få tar hänsyn till det senare
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-25 15:28

Ok. Passar min beskrivning på akustiskt centrum?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-25 15:42

om jag förstod dig rätt så skrev du om vågfrontcentrum

själv tar jag ingen hänsyn alls till vare sig akustiskt centrum eller vågfrontcentrum, jag undrar varför ni finner de så viktiga
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-25 15:52

Nu blir det lite raka puckar här. Jag tror att efter som jag låst mig till en uppsättning element och en ungefärlig konfiguration så kommer det kanske vara oväsentligt för mig om jag tar hänsyn till akustiskt centrum eller inte. Det vill säga att om jag lyckat med filtret så har jag indirekt löst problemet utan att ta hänsyn till det. Men efter som jag inte riktigt vet vad ett akustiskt centrum och ett vågfrontcentrum är så kan jag ju inte vara säker på mitt antagande ovan.

Jag vill alltså veta vad det är för att veta om det är något jag kan eller behöver ha med som en parameter i designen.

Det är ju så lurigt det här med högtalare att om man väljer att betrakta något ur ett geometriskt perspektiv så uppstår en uppsättning problem och väljer man att betrakta något ur ett tidsperspektiv så uppstår en annan. Min hjärna är inte skaffad att hantera dessa båda samtidigt och jag behöver därfor ofta simulera för att förstå. Dock så saknas ju dessa två termer i basta! Och föjdaktligen så famlar jag lite i mörkret här.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-25 16:15

det finns nog spaltmeter skrivet om båda dessa centrum, men kortfattat så innebär en kartläggning av vågfrontcentrum att man med penna och en kartongbit och ett oskåp plotta cirklar framför varje element, poängen här är väl att stapla cirklarnas mitt på varandra. akustiskt centrum kan man mäta med mätprogram som hanterar auto delay, typ clio, då kan man för enskilda frekvenser, typiskt delningsfrekvensen få veta gångtiden mellan mik och högtalare, då omvandlar man tiden till sträcka och tar fram måttbandet och mäter den exakta punkten på elementen, sedan staplar man dessa punkter på varandra
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-09-25 16:19

Akustiskt centrum är punkten där ljudet tycks uppstå.
Vågformscentrum är punkten där vågfronten tycks utgå ifrån.

AC är viktig för delningsfilterkonstruktionen
VFC är viktig för korrekt off axis fas/frekvensgång i horisontal planet

Normalt behöver man inte känna till ngt av dom för att bara bygga högtalare. Simuleringsprogram och trail & error klarar man sig långt med. Men det finns nivåer bortom detta oxå.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-25 17:04

Sticker emellan med lite info. Det har varit notoriskt svårt att surfa fram info om elementen men här verkar i alla fall beteckningen på basen synas. 8w160a

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-25 17:27

Här finns en bra visualisering för interferens i horisontalplanet.

http://www.falstad.com/interference/index_ap.html

Shit pommers vad med utsläckningar det blir. Tur att inte örat verkar vara så känslig för sånt och här är inte ens reflexerna med.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-25 17:39

Här finns det lite spridnings mätningar på b2031p och jag får säga att det inte ser helt kockobello ut.

http://dtmblabber.blogspot.com/

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... akers.html

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-09-25 20:24

peetwa skrev:Tusen tack!

Avståndet mellan högtalarna ger upphov till ett interferensfenomen. Hur detta ser ut bestäms av delningsfrekvens, avstånd, fasförsjutning, nivåskillnad.

Med ett tillräckligt litet avstånd (20 mm) kan vi alltså minska interferensen till ett minimum vid 2000 Hz, dvs en nästan sfärisk utstrålning. Det smyger dock ändå igång med ökande frekvens, inte på bild. Vid 1000 mm så har man en fullfjädrad kamfiltereffekt.

Nuskavise. Exemplet är rätt hypotetiskt, eftersom man knappast kan placera elementen 20 mm isär. Men det insåg du förstås. Och visst får man en kamfiltereffekt när man flyttar isär elementen, men det är INTE det den andra bilden visar. Den visar riktdiagrammet, dvs hur starkt ljudet blir i olika riktningar. Det är alltså inte vågfronten som syns i bilden. En graf för en kamFILTEReffekt har rimligen frekvens på en axel, ett filter gör ju olika saker med olika frekvenser. XDirs graf visar ju bara vad som händer vid en frekvens.

Vågutbredningen är alltid sfärisk. Utbredningshastigheten i luft är ju alltid 343 m/s vid rumstemperatur och därmed blir vågfronten alltid sfärisk.

peetwa skrev:
Vid de två utformningarna jag valt att titta på är skillnaderna dock mycket mindre.

Bild

Vidare så kommer riktningen på loobningen att förändras vid nästan varje tänkbar förändring på filltret. Dock endast måttligt om filtret summerar hyfsat i fas vid delningen.

Så vad blir slutsatsen. Jag har lite försatt mig inför ett fullbordat faktum när jag redan på förhand har valt konstruktion och element. En något bättre vertikal spridning fås genom att flytta ihop elementen. Dock kommer loobningen att vara en faktor att ta hänsyn till vid filterkonstruktionen.

Tanke fråga 1: Är det ett rimligt antagande att frekvenser kring 2000 Hz genereras så nära basen centrum och i ett så punktformigt område att c-c avståndet mellan elementen kan anses vara ett giltigt mått eller rättare sagt att modellen är giltig?

Det du inte har labbat med än är fasförskjutningen i filtret och elementen. Kanske är målet 0 fasförskjutning vid delningsfrekvensen, men om du inte har det så kommer riktdiagrammet att påverkas. Det blir dessutom annorlunda en bit ifrån delningsfrekvensen.

peetwa skrev:
Tankefråga 2: Hur påverkar wave guiden det hela?

Har dålig koll på såna. Andra vet bättre.

peetwa skrev:
Edit.

Jag svarar helt fräckt själv på mina frågor.

1) Ja, för så här grova approximationer. Verkligheten är som sagt mer komplex men programmet är endat till för att ge en fingervisning. Den verkliga utmaningen är att förstå kopplingen mellan spridningsmönstret och det uppfattade ljudet :)

2) Svårt att säga men den ökade energin i diskantens lägre register borde göra att modellen stämmer något bättre den ökade direktiviteten till trotts.

:D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-26 04:07

OKI!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-26 12:56

Igår trodde jag jag förstod. Men det är tillbaks till ruta ett.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-26 13:30

Svante skrev:

Nuskavise. Exemplet är rätt hypotetiskt, eftersom man knappast kan placera elementen 20 mm isär. Men det insåg du förstås. Och visst får man en kamfiltereffekt när man flyttar isär elementen, men det är INTE det den andra bilden visar. Den visar riktdiagrammet, dvs hur starkt ljudet blir i olika riktningar. Det är alltså inte vågfronten som syns i bilden. En graf för en kamFILTEReffekt har rimligen frekvens på en axel, ett filter gör ju olika saker med olika frekvenser. XDirs graf visar ju bara vad som händer vid en frekvens.

Ok, så det är så att säga per definition så att kamfilter visas i ett frekvens/ljudtrycks diagram. Och det här rör sig om en helt vanlig interferens.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-26 13:41

skrutten skrev:Akustiskt centrum är punkten där ljudet tycks uppstå.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-26 14:37

Jag kan omöjligt se att dessa skall skilja sig åt givet att ljudets hastighet är konstant och våg utbredningen är sfärisk. Vad är det jag inte förstår?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-09-26 15:16

Att konen är inte oändligt styv och att vågutbredningshastigheten i den inte är oändligt hög. Tror jag...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-26 15:16

peetwa skrev:
Svante skrev:

Ok, så det är så att säga per definition så att kamfilter visas i ett frekvens/ljudtrycks diagram. Och det här rör sig om en helt vanlig interferens.

diagrammet ovan visar vertikallobernas form, ett kort cc-avstånd ger en stor lob, ett stort cc-avstånd ger många små lober, rippel på grund av kamfilterverkan ser du inte i det diagrammet
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-26 15:19

peetwa skrev:

Jag kan omöjligt se att dessa skall skilja sig åt givet att ljudets hastighet är konstant och våg utbredningen är sfärisk. Vad är det jag inte förstår?

vågformen är inte sfärisk för alla element, prova att plotta element med olika konformer och faspluppar så ska du få se
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-09-26 17:38

peetwa skrev:

Nja det behöver inte vara så svårt - enklast är väl om man tänker sig en ganska vanlig domediskant (som inte är inverterad) AC hamnar gissningsvis inte fullt 1 cm bakom frontplattan. Tänk att formen på domen bestämmer hur böjen på ljudvågen ser ut (detta är bara ett exempel). Fråga hamnar VFC bakom eller framför AC.
En metalldiskant hamnar kanske bakom och en tyg kanske framför om man ser till formen på domen. Detta var ett ytterst förenklat exempel bara för att visa att det är lätt att tänka sig olika centra.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-09-26 20:26

peetwa skrev:

Mja, den uppenbara skillnaden mellan ett baselement och ett diskantelement är ju att talspolen sitter längre bak för baselementet. Baselementets akustiska centrum sitter alltså bakom baffeln, medans diskantens sitter närmare baffelns plan. Typiskt.

Sen det där med om vågutbredningen från element är sfärisk eller inte:

Från en punktkälla är vågutbredningen alltid sfärisk. XDir modellerar punktkällor. Ett element kan ses som oändligt många punktkällor fördelade över högtalarkonens yta. Var och en av dem har alltså sfärisk vågutbredning.

Tänker man sig ett idealfall med en plan, helt styv kon blir vågfronten plan alldeles intill konen. På stort avstånd, blir dock vågutbredningen sfärisk.

Riktdiagram visar nästan undantagslöst hur källor beter sig på stort avstånd, vilket gör att de visar ett fall med sfärisk vågutbredning (formen till trots).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-26 20:36

Svante skrev:
peetwa skrev:

Mja, den uppenbara skillnaden mellan ett baselement och ett diskantelement är ju att talspolen sitter längre bak för baselementet. Baselementets akustiska centrum sitter alltså bakom baffeln, medans diskantens sitter närmare baffelns plan. Typiskt.

Från en punktkälla är vågutbredningen alltid sfärisk. XDir modellerar punktkällor. Ett element kan ses som oändligt många punktkällor fördelade över högtalarkonens yta. Var och en av dem har alltså sfärisk vågutbredning.

Tänker man sig ett idealfall med en plan, helt styv kon blir vågfronten plan alldeles intill konen. På stort avstånd, blir dock vågutbredningen sfärisk.

Riktdiagram visar nästan undantagslöst hur källor beter sig på stort avstånd, vilket gör att de visar ett fall med sfärisk vågutbredning (formen till trots).

på hur stort avstånd?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-26 21:24

Jag kommer kunna mäta AC. Har man någon praktisk nytta av detta när jag gör filtret?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-26 23:35

kanske, beror på hur du hanterar mätningarna och simuleringarna, å det svarar du nog själv bäst på
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-26 23:42

Jag är så himla peppad! Det här kommer att bli värdens bästa högtalare.

Här är en mätning på samma element i en modifierad högtalare med 1/3-oktav smoothing.

Bild

Så möjligheterna finns och detta med ett andra ordningens lp och första ordningens hp.

Pep, pep.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-26 23:50

Jag är så himla peppad! Det här kommer att bli värdens bästa högtalare.

Här är en mätning på samma element i en modifierad högtalare med 1/3-oktav smoothing.

http://i836.photobucket.com/albums/zz28 ... 1279411605

Så möjligheterna finns och detta med ett andra ordningens lp och första ordningens hp.

Pep, pep.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-09-27 00:40

celef skrev:
Svante skrev:
peetwa skrev:

på hur stort avstånd?

Den frågan måste besvaras med en fråga: Hur noga vill du ha det?

Alltså, det finns som vanligt ingen definitiv gräns. Ju längre bort, desto sfäriskare blir det. Men eftersom i varje fall jag har svårt att beskriva "sfäriskhet" med en siffra så blir min motfråga svår att besvara.

Det blir knappast meningsfullt att föra mer än ett kvalitativt resonemang kring det. Alternativt får man simulera/mäta, och kanske blir man klokare på det.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum