Diffusor av äggkartonger...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Diffusor av äggkartonger...

Inläggav sprudel » 2014-05-06 20:03

Adhoc skrev:Tjenare Sprudel, mer än 1 m, så om möbleringen är likadan som när jag varit över till dig tidigare kommer dom för nära (ca 40 cm från soffan/lyssningsposition till bakvägg).

Du har ett långt svar med råd från tillverkaren (Jens Eklund) vid sista frågan i den här länken: http://resonatorstockholm.com/optiffuser/#comment-982 . Ett något mer :wink: uttömmande svar än från andra akustikfix-nasare, han vill dock hålla isär kritisk lyssning i kontrollrum mot hifi-lyssning hemmavid med "trevligt ljud".

Då sket det sig igen!
Jag har faktiskt 100cm till glaset i fönsterrutan, och 70 till bakväggen. Soffan är utflyttad ett gott stycke från väggen, men det är nog ändå inte tillräckligt.
Kör med träpersienner vid finlyssning och kan inte säga hur mycket det gör för ljudet egentligen, men en del fastnar ju?
Trevligare och mer ombonat blir det i alla fall, och det är inte minst viktigt.
Tänk om man fick vända på rummet och få +4m till bakväggen!!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-05-06 20:51

sprudel skrev:
... snip ...
Då sket det sig igen!
... snip ...

Klart du får, inga som helst problem med det för min del. :wink:

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-06 21:36

Adhoc skrev:
sprudel skrev:
... snip ...
Då sket det sig igen!
... snip ...

Klart du får, inga som helst problem med det för min del. :wink:

Det är klart att vi som sysslar med vardagsrummet välljud har tagit på en extra stor svårt uppdrag. Detta ärar oss. :)

Svårigheterna är enorma. Nu har jag smugit upp lite absorbenter ovanför vår bokhylla. För ett tag sedan såg hon materialet i förrådet. Lite bortförklaringar. Nu finns en del ovanför bokhyllan. Hon har inte märkt ngt ännu. Sedan när hons städar och ständigt frågar vad det är får något under soffan. Och hur länge skall det ligga där. Och jag säger att det behövs för att basen skall åtminstone bli hygglig. Och sedan flyttar hon om backarna så de inte står i bokstavsordning. Flyttar soffan och högtalarna. Rättar så att de skall stå snyggt. Vilket är bak mot väggen. Rakt och fint.

En stor seger för en vardagsrumsaudiofil är när efterklangen är sänkt från 0, 59 till 0,57.
Vi vet vilka hifi-hjältarna är :wink:

Föregående

Återgå till DIY-forum