Mecka ihop schysst signalkabel.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-08 20:30

Om jag förstått rätt, så är RG62 en renodlad antennkabel.
RG59 är designad för digital överföring kopplad mellan två BNC-kontakter.

Hur det är med RG100, som nämnts vid några tillfällen tidigare, har jag ingen aning.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-08 20:39

Ragnwald skrev:Om jag förstått rätt, så är RG62 en renodlad antennkabel.

En antennkabel ska väl hålla 75 Ohm och inte 93 som RG62?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-08 20:49

:) Då får vi fundera på vad RG62 har för tänkt användningsområde.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-08 21:05

RG62 används/användes en del inom dataindustrin till stordatorer.
Vad gemene man skall ha den till(iom att den säljs till privatperson lite här och där) har jag ingen aning om.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-08 21:35

adzer skrev:RG62 används/användes en del inom dataindustrin till stordatorer.
Vad gemene man skall ha den till(iom att den säljs till privatperson lite här och där) har jag ingen aning om.

Dom kanske är gjorda för att privatpersoner skall brottas med dom :)

Nja nu skall jag inte vara sån, jag kommer att rapportera hur kabeln är att hantera!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-08 21:46

bassman skrev:

Nja nu skall jag inte vara sån, jag kommer att rapportera hur kabeln är att hantera!

Nää så bångstyriga är de inte ;)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-08 22:04

adzer skrev:
bassman skrev:

Nää så bångstyriga är de inte ;)

Jag kanske inte skall måla fan på väggen :wink: Är förväntningarna sådana kan man bara bli positivt överraskad :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-12-08 23:27

bassman skrev:Dom kanske är gjorda för att privatpersoner skall brottas med dom :)

Den är inte svårare att hantera än någon annan koaxial. Snarare lättare eftersom den är tunn. Både Johan Bernström (Sentec) och Ingvar Öhman verkar tycka att det är en mycket bra kabel så du kan nog vara lugn vad gäller stålet. Det är iallafall jag. Jag har inte sett något sakligt argument mot RG62. Det brukar mest gå ut på "men det är ju stål i'n jö'". Fördelen med RG62 är att den har extremt låg kapacitans, vilket delvis är en konsekvens av att dielektrumet till största del består av luft. Jag har sett modifiering som går ut på att man ersätter innerledaren med en teflonisolerad enkardelig kopplingskabel (förtent koppar) med ytterdiameter som den ursprungliga innerledaren. Då åker kapacitansen ned ytterligare men jag misstänker att centreringen kan bli lite sämre. CT100 (eller den skumfyllda varianten) har också mycket luft i dielektrumet men de har en överlägset bättre skärm i form av både kopparfolie och strumpa. Innerledaren är också tjockare och gjord i massiv koppar. Används som lågförlustkabel för nedledning från parabolantenner. Båda varianterna är ganska styva och kräver en del i böjningsradie. men skumfyllda varianten är styvast men mer formstabil (om det spelar någon roll). Den är också bättre för utomhusförläggning eftersom den inte har några hål som vatten kan rinna igenom: vanlig CT100 har tre plaststöd som håller mittledaren centrerad och har således tre luftkanaler som löper genom hela kabeln. CT100 är hopplös att få tag på i Sverige om man inte handlar genom yrkesbutiker/grossister och köper en hel rulle.

Och nu vet jag inget mera...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-09 00:02

Hurru DQ-20, det var inte lite. Jag blir impad på folk som har sådana kunskaper! Det visar kanske bara visar mina egna tillkortakommanden, men jag lär mig lite varje dag här på Faktiskt.se så man får vara glad för det lilla :) Och det är faktiskt er förtjänst ;)

Inom några år kanske jag kan löda ihop ett delningsfilter från ett el-schema.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-09 06:54

DQ-20 skrev:
bassman skrev:Dom kanske är gjorda för att privatpersoner skall brottas med dom :)

Den är inte svårare att hantera än någon annan koaxial. Snarare lättare eftersom den är tunn. Både Johan Bernström (Sentec) och Ingvar Öhman verkar tycka att det är en mycket bra kabel så du kan nog vara lugn vad gäller stålet. Det är iallafall jag. Jag har inte sett något sakligt argument mot RG62. Det brukar mest gå ut på "men det är ju stål i'n jö'". Fördelen med RG62 är att den har extremt låg kapacitans, vilket delvis är en konsekvens av att dielektrumet till största del består av luft. Jag har sett modifiering som går ut på att man ersätter innerledaren med en teflonisolerad enkardelig kopplingskabel (förtent koppar) med ytterdiameter som den ursprungliga innerledaren. Då åker kapacitansen ned ytterligare men jag misstänker att centreringen kan bli lite sämre. CT100 (eller den skumfyllda varianten) har också mycket luft i dielektrumet men de har en överlägset bättre skärm i form av både kopparfolie och strumpa. Innerledaren är också tjockare och gjord i massiv koppar. Används som lågförlustkabel för nedledning från parabolantenner. Båda varianterna är ganska styva och kräver en del i böjningsradie. men skumfyllda varianten är styvast men mer formstabil (om det spelar någon roll). Den är också bättre för utomhusförläggning eftersom den inte har några hål som vatten kan rinna igenom: vanlig CT100 har tre plaststöd som håller mittledaren centrerad och har således tre luftkanaler som löper genom hela kabeln. CT100 är hopplös att få tag på i Sverige om man inte handlar genom yrkesbutiker/grossister och köper en hel rulle.

Och nu vet jag inget mera...

/DQ-20

En rg 62 kabel typ med ren koppar ledare

IMPEDANCE 75 +/- 3 OHMS

NOM. INDUCTANCE: .094 MICRO-H/FT.

NOM. CAPACITANCE

CONDUCTOR TO SHIELD: 17 PF/FT.

NOM. VELOCITY OF PROPAGATION: 78%

NOM. DELAY: 1.23 PF/FT.

NOM. SHIELD DC RESISTANCE

@ 20 DEG. C: 2.4 OHMS/1000 FT

NOM. CONDUCTOR DC RESISTANCE

@ 20 DEG C: 12.2 OHMS/1000 FT

MAX OPERATING VOLATAGE: 300 V RMS

MIN. RETURN LOSS: 15 DB, 5 - 3000 MHZ

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-09 09:00

DQ-20 skrev:Den är inte svårare att hantera än någon annan koaxial. Snarare lättare eftersom den är tunn. Både Johan Bernström (Sentec) och Ingvar Öhman verkar tycka att det är en mycket bra kabel så du kan nog vara lugn vad gäller stålet. Det är iallafall jag. Jag har inte sett något sakligt argument mot RG62. Det brukar mest gå ut på "men det är ju stål i'n jö'".

Tja varför använder man inte ståltråd i hela signalvägen? Tänk stålbanor på kretskort etc.
Koppar är ju bara överreklamerat och dyrt. :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-09 10:53

Ragnwald skrev:
DQ-20 skrev:Den är inte svårare att hantera än någon annan koaxial. Snarare lättare eftersom den är tunn. Både Johan Bernström (Sentec) och Ingvar Öhman verkar tycka att det är en mycket bra kabel så du kan nog vara lugn vad gäller stålet. Det är iallafall jag. Jag har inte sett något sakligt argument mot RG62. Det brukar mest gå ut på "men det är ju stål i'n jö'".

Tja varför använder man inte ståltråd i hela signalvägen? Tänk stålbanor på kretskort etc.
Koppar är ju bara överreklamerat och dyrt. :wink:

Kretskorten har ju en struktur av sämre ledande material för att de kopparpläterade banorna ska sitta på rätt plats och inte svaja omkring. Precis så är det med RG62, ledaren är kopparplåterad på ett styvt bärande material. Den härdade ståltråden behövs, eftersom det är en luftisolerad kabel där ledaren bara hålls i läge av en väldigt "utdragen" och gles plastspiral, och ren koppartråd skulle böja sig och hamna ocenterat, vilket ju inte vore optimalt i en koaxialkabel. Dom varianter av koaxialer med solid kopparledare som finns har alltså mer plast direkt mot innerledaren för att hålla den i läge.
Just luftisoleringen är höjdpunkten med RG62, och det är onödigt att förkasta den utan att ha lyssnat och jämfört.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-09 12:11

Bra förklaring.
Sen är det kanske en smaksak om magnetiska material är lämpligt i härvorna bakom våra apparater.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-09 13:04

Har inte RG62 varit tänkt för hård dragning? Alltså att den ska motstå lite större dragkrafter som "frihängd" kabel?

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2010-12-11 12:28

Eller så kan man skaffa lite koppartråd och exprimentera med olika kontruktioner?
Kan man kalla det julpyssel?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-12-11 13:03

markusA skrev:Eller så kan man skaffa lite koppartråd och exprimentera med olika kontruktioner?
Kan man kalla det julpyssel?

Budskapet är väl egentligen att "you can't improve on perfection". Stålet i mittledaren är inget problem, snarare en tillgång i denna konstruktion eftersom mittledaren inte deformeras plastiskt lika lätt utan fjädrar tillbaka. På så sätt håller sig mittledaren i just mitten. RG62 utgör en mycket enkel last för alla apparater och verkar ohörbar i alla normala fall. Det som enligt mitt tycke kan förbättras är skärmens täckning och lågohmighet. Skärmen är väl lite meckig att göra något åt men man kan ju alltid sätta ferriter vid ändarna för att få upp impedansen för common mode-signaler vid RF. Man kan också komplettera med en tjock extern jordkabel för att få en riktigt lågohmig koppling mellan apparaterna (typ 4 mm2 lindad tätt runt de tvinnade koaxialerna). Skall man få någon brumspänning att uppstå över en sådan kabel får det flyta rejäla strömmar.

Amatörmässiga funderingar från,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-12-11 13:20

RogerGustavsson skrev:Har inte RG62 varit tänkt för hård dragning? Alltså att den ska motstå lite större dragkrafter som "frihängd" kabel?

Nja, det vill jag inte hålla med om. Den användes för ARCNET, ett nätverksprotokoll som användes på 80-talet. Kör man hög frekvens i en kabel är inträngningsdjupet lågt och signalen rör sig i princip bara på ytan, där det i RG-62 är koppar. Då spelar det ingen som helst roll vad som är i mitten av kabeln. Däremot är det viktigt att kabeln upprätthåller sin karaktäristiska impedans, vilket i detta fall underlättas av att innerledaren är styv. Fördelen med RG-62 är just den låga kapacitansen som gjorde att man kunde köra mycket långa sträckor utan mellanliggande hubbar (vid de relativt låga överföringshastigheter som rådde då).

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-12-11 13:24

Ragnwald skrev:Bra förklaring.
Sen är det kanske en smaksak om magnetiska material är lämpligt i härvorna bakom våra apparater.

Nej, det är allt annat än en smaksak.

/DQ-20

PS. HATTRICK
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-15 17:09

Jag fick grejerna från Elfa i går och har känt, klämt, böjt på kabeln. Det kommer att bli fin-fint det där! Den var inte alls så styv jävlig som jag antog.

Kommer däremot inte att ha tid att löda ihop dom nu utan i början av kommande vecka. Så snart det öppnas en lucka skall jag grejsa med detta och ta lite bilder så det kommer mera :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-15 18:39

Ta nu kylskåpsmagneten och kolla om den fastnar på mittledaren. :wink:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-15 19:13

bassman skrev:Jag fick grejerna från Elfa i går och har känt, klämt, böjt på kabeln. Det kommer att bli fin-fint det där! Den var inte alls så styv jävlig som jag antog.

Kommer däremot inte att ha tid att löda ihop dom nu utan i början av kommande vecka. Så snart det öppnas en lucka skall jag grejsa med detta och ta lite bilder så det kommer mera :)

står det så här så är det stål kärna bedea 1087

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2010-12-15 22:58

Kolla in silverkablarna Koffe har byggt.
Tror man kan hitta dem i hans presentationstråd.
Det finns ingen planet B.

Föregående

Återgå till DIY-forum