Byggtråd 30L sluten låda.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-11 23:55

skrutten skrev:
Jonka_ skrev:
UrSv skrev:Fynd vet jag inte när han säljer för ursrpungspris istället för rea-priset. Köp från bättre ställe för SEK 1150 och från de som utan diskussion skickar till Sverige istället:

http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=300-752

Dock bör du verifiera att de faktiskt funkar för 240 V då specen säger 120 V enligt Parts-Express och han på eBay inte specar vad jag kan se.

Ja jag har varit i kontakt med part express förut, Men inte fått något exakt pris. Dom tar 70$ i frakt, sen blir det väll en tullavgift också på ett par hundra. Någon med erfarenhet därifrån?

Bägge två ovanstående är 120VAC - byt spår....

Nyy spår http://www.oaudio.com/500W_SUBAMP.html

Vad tror ni, Finns det två helt olika modeller eller är båda 120V och till den ena medföljer en 240V transformator?

Vill inte ha en stor klump ligga på golvet bredvid subben som kompisen fick när han köpte en bioreciever från Ebay

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-12 01:35

Använd sökfunktionen... :wink:

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-12 03:01

Glebster skrev:Använd sökfunktionen... :wink:

Härligt, du verkar väldigt nöjd med ditt, Och att det var 240V direkt i ampen.

Du är inte sugen på att sälja din?

Kommer du ihåg vad du fick betala totalt för ditt när du beställde från Oaudio? Tillkommer det något mer än fraktkostnad ? tänkte på tull eller liknande.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-12 09:32

Sådärja, nu kan jag sova gott när jag vet ungefär hur det kan se ut :)

Självklart får ni också se, Skalenligt givetvis.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-12 10:40

Jonka_ skrev:Du är inte sugen på att sälja din.

Se PM.

Jonka_ skrev:Kommer du ihåg vad du fick betala totalt för ditt när du beställde från Oaudio? Tillkommer det något mer än fraktkostnad ? tänkte på tull eller liknande.

Ganska enkelt att räkna ut:

Totalpris = (enhetspris + fraktpris) x moms x tull x aktuell valutakurs

moms = 25%
tull för elektronik = 4%

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-12 10:42

Glebster skrev:
Jonka_ skrev:Du är inte sugen på att sälja din.

Se PM.

Jonka_ skrev:Kommer du ihåg vad du fick betala totalt för ditt när du beställde från Oaudio? Tillkommer det något mer än fraktkostnad ? tänkte på tull eller liknande.

Ganska enkelt att räkna ut:

Totalpris = (enhetspris + fraktpris) x moms x tull x aktuell valutakurs

moms = 25%
tull för elektronik = 4%

tack!, just den där tull avgiften jag var osäker på. har en polare som också ville ha ett steg och då får man ju frakten på det ena graits

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-12 13:38

Jonka_ skrev:Lägger upp lite bilder som hör till tråden, Finns även i annan tråd men tänke lika bra att samla det mesta här.

Bild

snygg bil bas

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-12 15:32

Har faktiskt tänkt att sätta två st i ett 30cm rör för bilbruk.

Ett rör på en meter får plats i baksäte eller i skuffen.

Två element knuffar runt 3 liter vilket bör räcka långt i en bil.. :mrgreen:

/Peter

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-12 18:23

boom skrev:
Jonka_ skrev:Lägger upp lite bilder som hör till tråden, Finns även i annan tråd men tänke lika bra att samla det mesta här.

Bild

snygg bil bas

snygg hemma sub tycker jag :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-12 18:31

Jonka_ skrev:
boom skrev:

Bild

snygg bil bas

snyggt till hemma sub också :)

Nja det är en bil bas har själv haft eclipse made by tad.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-12 19:02

boom skrev:
Jonka_ skrev:
boom skrev:

Bild

snygg bil bas

snyggt till hemma sub också :)

Nja det är en bil bas har själv haft eclipse made by tad.

Rykten säger att den även presterar bra som hemma sub, Man kan inte göra annat än att prova och se vad man tycker.
Jag skulle säga att alla element är bilbasar, för det spelar ingen roll vad man stoppar i en bil så blir det mangel och överdimensionerat.

Lagom är bäst och jag tror den här kommer hjälpa mig med det. Men vi får se :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-12 21:16

boom skrev:Nja det är en bil bas har själv haft eclipse made by tad.

Näe det är ingen "bilbas".. det är ett baselement med dubbla talspolar vilket gör det flexibelt för olika applikationer. :)

Som framgår av min byggtråd är det bas med extrem prestanda utan EQ passande slutna lådor i boningsrum.

Elementet är inte tillverkat av TAD utan av TC sounds.

Jag kunde ta element utan gummiskydd på magneten men valde att ta de som TC hade på hyllan vilka var märkta med "Eclipse".

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-12 22:03

Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-12 22:53

Verkar vara heta diskussioner kring TC sound, summa summarum verkar dom ju vara specade nästan identiskt, Om jag inte missar nått.

Kliar i fingrarna att sätta igång nu, Kommer absolut inte bli den sista sub jag bygger, Om jag känner mig själv rätt kommer jag sätta igång med ytterligare en så snart den här är klar :)

Detta blir ett simpelt bygge, Nästa blir något åt de lite mer extrema hållet gällande lådkonstruktion, Men jag kommer inte avslöja vad :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-13 06:47

Jonka_ skrev:

Verkar vara heta diskussioner kring TC sound, summa summarum verkar dom ju vara specade nästan identiskt, Om jag inte missar nått.

Kliar i fingrarna att sätta igång nu, Kommer absolut inte bli den sista sub jag bygger, Om jag känner mig själv rätt kommer jag sätta igång med ytterligare en så snart den här är klar :)

Detta blir ett simpelt bygge, Nästa blir något åt de lite mer extrema hållet gällande lådkonstruktion, Men jag kommer inte avslöja vad :)

Sluten låda kan det bli mera simpelt.
Bygg basreflex så blir det lite mera avancerat.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-13 07:01

boom skrev:
Jonka_ skrev:

Sluten låda kan det bli mera simpelt.
Bygg basreflex så blir det lite mera avancerat.

Precis som jag skrev, Kommer bygga min slutna låda först då jag vill ha den klar till nyår och inte lägger ner alltför mycket på den.. Sen blir det kanske en annan lösning så småningom.. 2 av mina gamla jobbarkompisar ska också bygga en egen sub, Den ena ska bygga med perleess 12 och slav och den andra har funderingar kring en 15-18" i basreflex, Sen ska vi ordna en shootout i någon av deras biorum :) Ska bli intressant.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-13 10:49

Ingen som skulle vilja göra en koll i basta åt mig? Jag har suttit och försökt få till något som liknar era andra beräkningar men känns som jag gjort helt fel någonstanns. Här ser ni vad jag menar

Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-13 11:38

Elementets inmatade parametrar ser ut att vara lite fel men kurvan är dock hyggligt korrekt.

Systemresonansen lär nog hamna över 30Hz dock.

edit: ser nu att Fs ligger strax över 40Hz vilket bör stämma.

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-13 12:05

Vad ska filtret vara till?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-13 12:07

Piotr skrev:Elementets inmatade parametrar ser ut att vara lite fel men kurvan är dock hyggligt korrekt.

Systemresonansen lär nog hamna över 30Hz dock.

edit: ser nu att Fs ligger strax över 40Hz vilket bör stämma.

/Peter

Okej, ja jag har aldrig kunnat läsa ett sånt här diagram på bra sätt, Vad är det som säger att kurvan ser bra ut osv?

Helt utan room gain och dyligt så presterar den altså 125dB vid ca 30Hz? Eller är jag helt ute och cyklar?

Om jag kollar rätt, så dippar det ganska drastiskt därefter, Kanske något man kan kompensera för så man får lite mer kräm i 20Hz området? Dock så ska den användas som tidigare nämt till musik och jag tänker dela mina stativare runt 60Hz.

rätta mig gärna om jag har fel, har jobbar hela natten och vänder nu på dygnet igen

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-13 12:17

Ragnwald skrev:Vad ska filtret vara till?

hehe som sagt så vet jag inte hur det funkar..

Ska ju driva det med ett bash 500w, så jag antog att jag skulle lägga in lågpass där... Den enda som jag visste var vilken ordning det var

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-13 15:11

Hmm, undrar hur man gör med försänkningen av elementet, Alternativt är ju att inte försänka det, och ha en utanpåliggande baffel som funkar som försänkning, dock så döljer man inte elemenet lika snyggt med den lösningen...

Måtten på kanten som ska försänkas är ju nästan 18 mm, inte mycket kvar på en 25 mdf då.. Skulle ju kunna försänka den 10, och sen limma på en 25 till så ser det ju lite mer inskjutet ut.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-13 15:52

Nej nu har jag ritat klart, nu sticker jag och köper skivor så man kan börja någon gång.. Såhär blire i.a.f
Innermått på 36L exkl element stagning och steg.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 16:06

ska du ha en subb ?! :)

ajja baja...! :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-13 16:17

Det verkar ha blivit något fel i baffeln. Det ser lite tunt ut med material, där elementet ska sitta.

Annars gillar jag det!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-13 16:24

bomellberg skrev:Det verkar ha blivit något fel i baffeln. Det ser lite tunt ut med material, där elementet ska sitta.

Annars gillar jag det!

aah det är lite missritat, det kommer vara 15mm gods kvar av den inte baffeln som är på 25 mm, Sen ligger en till pålimmad, 19mm

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-13 17:06

Supersnygga bilder, du måste ha för mycket tid över! :wink:

För övrigt kommer det säkert att bli kanon med valt element och låda. Men jag tycker absolut du ska bygga två på en gång!

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-13 20:12

Glebster skrev:Supersnygga bilder, du måste ha för mycket tid över! :wink:

För övrigt kommer det säkert att bli kanon med valt element och låda. Men jag tycker absolut du ska bygga två på en gång!

Hehe, många som säger det, Har haft programmet och pulat till och från i 8 år.. Så det är verkligen något jag tycker om att göra.

Har gjort alltifrån hus till webside logo i det :) Alltid kommer man på något nytt

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-13 20:26

Jonka_ skrev:
bomellberg skrev:Det verkar ha blivit något fel i baffeln. Det ser lite tunt ut med material, där elementet ska sitta.

Annars gillar jag det!

aah det är lite missritat, det kommer vara 15mm gods kvar av den inte baffeln som är på 25 mm, Sen ligger en till pålimmad, 19mm

Du skrev att kanten som ska försänkas är 18 mm, är det inte perfekt att låta den yttre 19 mm skivan utgöra försänkningen?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-13 20:29

bomellberg skrev:
Jonka_ skrev:

Annars gillar jag det!

Du skrev att kanten som ska försänkas är 18 mm, är det inte perfekt att låta den yttre 19 mm skivan utgöra försänkningen?

Det hade varit bra, men jag skulle vilja ha looken att elementet är insjunket en lite längre bit i lådan. Alternativt blir det dubbla 25 då jag har köpt en riktigt stor 25mm mdf skiva nu

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum