Moderator: Redaktörer
kung skrev:Den blir lägre eftersom porten blir längre![]()
Men detta var ett specialfall eftersom Beijergards port slutade så nära botten.
kung skrev:Hur menar du med lågpassfiltret?
Du menar för att slippa resonanser i själva porten?
Hampe90 skrev:Jag är också nyfiken, när ni nämnder detta om portresonansen. Vad är det?
Hur undviker man den?
Fackamato skrev:Antingen så bygger man större låda (för att korta ner rörlängen), eller minskar portarean (men måste antagligen stämma av högre, för att porthastigheten blir för hög), etc.
Glebster skrev:Fackamato skrev:Antingen så bygger man större låda (för att korta ner rörlängen), eller minskar portarean (men måste antagligen stämma av högre, för att porthastigheten blir för hög), etc.
Menar du att man skulle få mindre problem med pipresonanser med en mindre portarea? Isf, bevis (mätningar) tack!
Hampe90 skrev:Jag är också nyfiken, när ni nämnder detta om portresonansen. Vad är det?
Hur undviker man den?
diesel skrev:Hampe90 skrev:Jag är också nyfiken, när ni nämnder detta om portresonansen. Vad är det?
Hur undviker man den?
"Slitsport" kanske?
Jag lyckades ganska väl med att skära ett antal avlånga hål i porten och därefter linda dämpmaterial runt utsidan Mätning
Crumboo här på forumet gjorde något liknande i sina WMTMW-burkar, här!
/Anders
Fackamato skrev:Glebster skrev:Fackamato skrev:Antingen så bygger man större låda (för att korta ner rörlängen), eller minskar portarean (men måste antagligen stämma av högre, för att porthastigheten blir för hög), etc.
Menar du att man skulle få mindre problem med pipresonanser med en mindre portarea? Isf, bevis (mätningar) tack!
Pipresonanser, så kallas det nog
Nej, inte direkt, jag menade att mha mindre portarea så blir ju porten kortare för samma avstämningsfrekvens och resonansfrekvensen högre.
Glebster skrev:Fackamato skrev:Glebster skrev:Fackamato skrev:Antingen så bygger man större låda (för att korta ner rörlängen), eller minskar portarean (men måste antagligen stämma av högre, för att porthastigheten blir för hög), etc.
Nej, inte direkt, jag menade att mha mindre portarea så blir ju porten kortare för samma avstämningsfrekvens och resonansfrekvensen högre.
Då är vi överens. Om jag förstått rätt kan man göra följande för att motverka pipresonanser (utan inbördes ordning);
1. Sänka lufthastigheten i porten. Detta kan ske genom större diameter (alternativt annan avstämning), större diameter innebär längre rör för att bibehålla samma avstämning, längre rör mer problem med pipresonanser, således en negativ spiral i sammanhanget.
2. Använda trattar. Enligt Isodor i BÅDA ändar.
3. Svante-slits eller hål i BR-röret (med återkoppling till samma eller annan kavitet).
4. Lägre SPL.
5. Byta element som "kräver" kortare rör för samma avstämning.
6. Byta till större låda som "kräver" kortare rör för samma avstämning och element.
7. Ersätta rör med slavbas (som ger andra förutsättningar/problem).
Har jag missat något?
Glebster skrev:Fackamato skrev:Glebster skrev:Fackamato skrev:Antingen så bygger man större låda (för att korta ner rörlängen), eller minskar portarean (men måste antagligen stämma av högre, för att porthastigheten blir för hög), etc.
Då är vi överens. Om jag förstått rätt kan man göra följande för att motverka pipresonanser (utan inbördes ordning);
1. Sänka lufthastigheten i porten. Detta kan ske genom större diameter (alternativt annan avstämning), större diameter innebär längre rör för att bibehålla samma avstämning, längre rör mer problem med pipresonanser, således en negativ spiral i sammanhanget.
2. Använda trattar. Enligt Isodor i BÅDA ändar.
3. Svante-slits eller hål i BR-röret (med återkoppling till samma eller annan kavitet).
4. Lägre SPL.
5. Byta element som "kräver" kortare rör för samma avstämning.
6. Byta till större låda som "kräver" kortare rör för samma avstämning och element.
7. Ersätta rör med slavbas (som ger andra förutsättningar/problem).
Har jag missat något?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster