Moderator: Redaktörer
skrutten skrev:Eftersom jag inte bygger högtalare åt ngn annan än mig själv (i princip iaf) så får jag fördelen att försöka anpassa allt till min egen värld. I den världen ingår lite beräkningar med hjälp av ett excel blad som förr fanns på frd hemsidan. Vilket jag tycker är guld värt när man skall skapa en målkurva för bassystemet. Alla ideer om rak frekvensgång ner till X-Hz är meningslösa.
ollebolle jag vet inte exakt vad du bör gissa på men en 10 - max 15dB bashöjning vid 20Hz verkar inte osannolikt.
skrutten skrev:Eftersom jag inte bygger högtalare åt ngn annan än mig själv (i princip iaf) så får jag fördelen att försöka anpassa allt till min egen värld. I den världen ingår lite beräkningar med hjälp av ett excel blad som förr fanns på frd hemsidan. Vilket jag tycker är guld värt när man skall skapa en målkurva för bassystemet. Alla ideer om rak frekvensgång ner till X-Hz är meningslösa.
celef skrev:skrutten skrev: snipp
snapp
vad menar du med "Alla ideer om rak frekvensgång ner till X-Hz är meningslösa", jag kan tolka det på många sätt
celef skrev:jag menade att jag kan tolka "Alla ideer om rak frekvensgång ner till X-Hz är meningslösa" på olika sätt, den raka frekvensgången kan ju vara upptagen på väldigt olika sätt, och det är ju vilka sätt som du fördömmer som jag är nyfiken på
skrutten skrev:celef skrev:jag menade att jag kan tolka "Alla ideer om rak frekvensgång ner till X-Hz är meningslösa" på olika sätt, den raka frekvensgången kan ju vara upptagen på väldigt olika sätt, och det är ju vilka sätt som du fördömmer som jag är nyfiken på
Simulerat rakt, (jag förstår att detta också är ett otydligt svar)
DanNorman skrev:skrutten: Hur använder du den där tonkurvan? Det ser ut som en mätning på av hur ett rum beter sig i basen. Men inte mitt rum? Eller hör den ihop med nåt annat?
DanNorman skrev:Ah, det låter intressant, men det var bara en .frd-fil du länkade till!
Kan man ändra storlek på rummet?

Precis, det var väl just så Peter gjorde vid framtagningen av bremenbasen, han tog fram elementet med passade parametrar just för den applikation han hade tänkt sig.celef skrev:trolla kan man nog bara göra om man får bestämma samtliga parametrar, om någon annan har bestämt dessa åt en så får man finna sig i att pussla ihop den minst dåliga varianten
vill man uppnå en viss form på avrullning så måste man nog komponera med alla parametrar öppna
Hehe, då blir det ju en Naqref-optimering, aka. OB51DanNorman skrev:ollebolle: Släng i dämpmaterial och minska volymen på lådan tills puckeln försvinner
MagnusÖstberg skrev: Har inte phon kommit med förslag om en extra magnet på ca18rly än?![]()
En annan skillnad är att Qts för baselementet är väsentligt lägre i den slutligt uppmätta högtalaren, beroende på att vi har ökat B i magnetgapet med hjälp av en extra magnet monterad bakvänd på polplattan. Det gav en sänkning av Qts från runt 0,44 till runt 0,32, och en minskning av Q-värdet i den motsvarande slutna lådan till önskvärda under 0,5, vilket i sin tur minskar den boomiga diskobaspuckeln något.
MagnusÖstberg skrev:Nä, sörrö... elementet är optimalt i 25 liter sluten låda med aktiv kompensering, men marknadsavdelningen hos SMS tillät bara 20 liters lådvolym/bas.
paa skrev:Vad visar den rosa kurvan?
celef skrev:vad händer när du lägger på lite serieresistanser från varm talspole och lite kablar och utgångsimpedanser?
ollebolle skrev:Men det fina med dessa optimeringar jag har som jämförelse är ju att de är tänkta att upplevas som psykoakustiskt "raka" eller hur man säger.
Användare som besöker denna kategori: martinw och 16 gäster