Väljudande subwoofer inbyggt i taket

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-08 18:34

steveo1234 skrev: Skillnaden i omvärldsljud mellan en IB och en liten sluten låda av vanliga mått är faktiskt inte särskilt stor vid samma ljudtryck. De våglängderna som sprider sig över stora avstånd är långa och de bryr sig inte så mycket om trivialiteter som husväggar med mera.
Jag tror att det är en vanlig uppfattning av den enkla anledningen att en genomsnittlig IB är i storleksordningen 10gånger mer kapabel än en genomsnittlig baslåda och alltså stör omgivningen mer av just den anledningen.

Du menar att det låter lika starkt hos grannen om mina subbar står utanför huset och spelar mot att dom står inne i huset?

IB i taket mot en vind är i stort sett som att montera elementen i ytterväggen med ena sidan utomhus. Det måste väl rimligen låta mer ute då än om hela subben är inne i huset?

Fast det kanske det inte gör om du har rätt, och då skulle jag kunna ställa mina subbar ute och ändå få samma bastryck inne i huset som jag har nu. :?:

Jättehög WAF att placera subbarna ute, då kan jag skaffa nästan hur många och hur stora subbar som helst. :idea: :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-08 19:39

:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-12 21:47

phon skrev:
steveo1234 skrev: Skillnaden i omvärldsljud mellan en IB och en liten sluten låda av vanliga mått är faktiskt inte särskilt stor vid samma ljudtryck. De våglängderna som sprider sig över stora avstånd är långa och de bryr sig inte så mycket om trivialiteter som husväggar med mera.
Jag tror att det är en vanlig uppfattning av den enkla anledningen att en genomsnittlig IB är i storleksordningen 10gånger mer kapabel än en genomsnittlig baslåda och alltså stör omgivningen mer av just den anledningen.

Du menar att det låter lika starkt hos grannen om mina subbar står utanför huset och spelar mot att dom står inne i huset?

IB i taket mot en vind är i stort sett som att montera elementen i ytterväggen med ena sidan utomhus. Det måste väl rimligen låta mer ute då än om hela subben är inne i huset?

Fast det kanske det inte gör om du har rätt, och då skulle jag kunna ställa mina subbar ute och ändå få samma bastryck inne i huset som jag har nu. :?:

Jättehög WAF att placera subbarna ute, då kan jag skaffa nästan hur många och hur stora subbar som helst. :idea: :D

Nej. Det är det inte alls. Att montera en sub på vinden ger i stort sätt samma ljud utomhus som att ha en subwoofer i vardagsrummet med en vägg ut mot naturen.
Senast redigerad av steveo1234 2011-04-13 10:01, redigerad totalt 1 gång.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-04-12 23:19

steveo1234 skrev:Skillnaden i omvärldsljud mellan en IB och en liten sluten låda av vanliga mått är faktiskt inte särskilt stor vid samma ljudtryck. De våglängderna som sprider sig över stora avstånd är långa och de bryr sig inte så mycket om trivialiteter som husväggar med mera.

Längden på våglängden har relativt lite med saken att göra. En vägg är en vägg och det är förvisso stor skillnad på väggar men att en sluten låda i ett rum/hus inte skulle skilja sig från IB är nog att ta i ordentligt. :) Det är garanterat stor skillnad.

Varför skulle en IB vara 10ggr mer kapabel?

Tackar och lycka till. XLS 12" fungerar inte bra i en IB så det är nog bättre att leta efter andra element.

Fungerar säkert utmärkt men kräver kanske lite EQ. Linkwitz använder ju XLS i Phoenix och Orion med framgång och en dipol är ju ännu längre ifrån en sluten låda (typiskt AS) än vad en IB är.

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-12 23:27

Räknas inte rummet som IBns slutna låda? Rummet ska ju trycksättas och verkligen vara tätt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-04-13 07:18

Jo det kan man väl säga.

IB= volymen signifikant större än VAS, 10-100x eller mer?
AS= volymen ung. runtikring VAS.

/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-13 07:21

Piotr skrev:

Den genomsnittliga IBn har 4 långslagiga element medans den genomsnittliga baslådan har 1 inte lika långslagigt element ?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-04-13 09:21

Piotr skrev:[

Tackar och lycka till. XLS 12" fungerar inte bra i en IB så det är nog bättre att leta efter andra element.

Fungerar säkert utmärkt men kräver kanske lite EQ. Linkwitz använder ju XLS i Phoenix och Orion med framgång och en dipol är ju ännu längre ifrån en sluten låda (typiskt AS) än vad en IB är.

/Peter

Med sina 540 cm3 är det väl lite klent för IB? :roll:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-13 10:28

Piotr skrev:
steveo1234 skrev:Skillnaden i omvärldsljud mellan en IB och en liten sluten låda av vanliga mått är faktiskt inte särskilt stor vid samma ljudtryck. De våglängderna som sprider sig över stora avstånd är långa och de bryr sig inte så mycket om trivialiteter som husväggar med mera.

Längden på våglängden har relativt lite med saken att göra. En vägg är en vägg och det är förvisso stor skillnad på väggar men att en sluten låda i ett rum/hus inte skulle skilja sig från IB är nog att ta i ordentligt. :) Det är garanterat stor skillnad.

/Peter

Nej. Det är inte att ta i. Det ÄR inte särskilt stor skillnad i spridning av ljud i omgivningen från en IB och andra lösningar. Den största faktorn som bidrar till skillnaden är som jag skrev nedan att IBn generellt är betydligt mycket mer kapabel och därför låter mer.

En genomsnittlig IB har ett VD mellan 10 och 30liter. En genomsnittlig baslåda av konventionellt mått ligger nästan alltid under 3liter och snittet kanske snarare är 1liter. En IB måste pga av frånvaron av luftfjäder dimensioneras så att den klarar kraftiga utbrott då det inte finns någon ”stötdämpare” som hindrar elementet från att slå i botten.

Nej. XLS fungerar allmänt ganska dåligt. Elementet har för lågt Vd och Qts. Jag säger inte att en liten andel användare skulle tycka om den, det finns säkert några som gör det. Men, för de flesta så är den ett dåligt alternativ.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-04-13 11:21

steveo1234 skrev:Nej. Det är inte att ta i. Det ÄR inte särskilt stor skillnad i spridning av ljud i omgivningen från en IB och andra lösningar. Den största faktorn som bidrar till skillnaden är som jag skrev nedan att IBn generellt är betydligt mycket mer kapabel och därför låter mer.

Spridningen beror ju på strålande yta och osv.

Det är klart som korvspad att ett element som sitter med baken utåt i en vägg och spelar kommer ge mycket högre SPL utomhus än vad en sluten låda placerad inne i ett hus ger.

En IB måste pga av frånvaron av luftfjäder dimensioneras så att den klarar kraftiga utbrott då det inte finns någon ”stötdämpare” som hindrar elementet från att slå i botten.

Inget special med detta och en dipol är än mer extrem än IB i det avseendet.

Nej. XLS fungerar allmänt ganska dåligt. Elementet har för lågt Vd och Qts. Jag säger inte att en liten andel användare skulle tycka om den, det finns säkert några som gör det. Men, för de flesta så är den ett dåligt alternativ.

En XLS pumpar inte mindre luft i IB än i sluten låda/AS och Q kompenseras lätt med lite EQ. För mer Vd=fler drivers som vanligt.

Som sagt, funkar ett element i dipol/öppen baffel funkar det i IB.

Magkänska är en sak, naturlagar och fysik en annan. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Allram

Inläggav Allram » 2011-04-13 11:31

Piotr skrev:Som sagt, funkar ett element i dipol/öppen baffel funkar det i IB.
/Peter

En XLS rullar av väldigt tidigt pga mycket lågt Qts. Kan fungera fint i en dipol med lite EQ. Men ingen kör ju infrafrekvenser med en dipol (vad jag vet). Om man vill nå infrafrekvenser har det ju fantastiskt låg verkningsgrad även i IB konfig. Även om det tekniskt sett GÅR att bygga en IB med XLS12 är det ju långt ifrån ett bra val IMHO.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-13 11:41

Piotr skrev:
steveo1234 skrev:Nej. Det är inte att ta i. Det ÄR inte särskilt stor skillnad i spridning av ljud i omgivningen från en IB och andra lösningar. Den största faktorn som bidrar till skillnaden är som jag skrev nedan att IBn generellt är betydligt mycket mer kapabel och därför låter mer.

Spridningen beror ju på strålande yta och osv.

Det är klart som korvspad att ett element som sitter med baken utåt i en vägg och spelar kommer ge mycket högre SPL utomhus än vad en sluten låda placerad inne i ett hus ger.

En IB måste pga av frånvaron av luftfjäder dimensioneras så att den klarar kraftiga utbrott då det inte finns någon ”stötdämpare” som hindrar elementet från att slå i botten.

Inget special med detta och en dipol är än mer extrem än IB i det avseendet.

En XLS pumpar inte mindre luft i IB än i sluten låda/AS och Q kompenseras lätt med lite EQ. För mer Vd=fler drivers som vanligt.

Som sagt, funkar ett element i dipol/öppen baffel funkar det i IB.

Magkänska är en sak, naturlagar och fysik en annan. :)

/Peter

Du har helt rätt. Det var inte så jag förstod frågeställningen. Jag tolkade frågan som om en IB installerad inuti ett hus (dvs inte ena sidan av konen mot ”utomhus”) låter mer än en konventionell baslåda som också är stående inuti ett hus. Om ena sidan av elementet är monterat utomhus så kommer det naturligtvis att låta massor utomhus. Ungefär lika mycket som en baslåda som står utomhus.

Helt rätt igen.

I en IB blir Qts=Qtc. Om du vill ha ett onödigt dyrt element som är ganska kraftigt begränsat i ljudtryck och utan skydd mot att bottna som dessutom har ett Qtc på typ 0.20 så går det utmärkt. Jag menar att det finns bättre alternativ, men visst, vill man ha EXTREMT torr bas så funkar det ju.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-04-13 11:53

steveo1234 skrev:Du har helt rätt. Det var inte så jag förstod frågeställningen. Jag tolkade frågan som om en IB installerad inuti ett hus (dvs inte ena sidan av konen mot ”utomhus”) låter mer än en konventionell baslåda som också är stående inuti ett hus. Om ena sidan av elementet är monterat utomhus så kommer det naturligtvis att låta massor utomhus. Ungefär lika mycket som en baslåda som står utomhus.

Ah silly me som utgick ifrån en "true IB" dvs. monterat i yttervägg.

I en IB blir Qts=Qtc. Om du vill ha ett onödigt dyrt element som är ganska kraftigt begränsat i ljudtryck och utan skydd mot att bottna som dessutom har ett Qtc på typ 0.20 så går det utmärkt. Jag menar att det finns bättre alternativ, men visst, vill man ha EXTREMT torr bas så funkar det ju.

Onödigt dyrt kan det sägas bli då magneten kostar, sant.

Det blir dock inte direkt begränsat i ljudtryck då det är Vd som styr det. Möjligtvis dyrt igen då man kan få mer Sd och Vd för pengen om man väljer klen motor.

Vilket skydd mot att bottna finns i de element som du anser vara lämpade för IB?

Qtc 0.2 och "torr bas" trollas bort med EQ. SL's dipola lösningar EQ'ar XLS till att ge en överföringsfunktion om Fs=20Hz Q=0.5.

/Peter

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-13 12:00

Piotr skrev:
steveo1234 skrev:Du har helt rätt. Det var inte så jag förstod frågeställningen. Jag tolkade frågan som om en IB installerad inuti ett hus (dvs inte ena sidan av konen mot ”utomhus”) låter mer än en konventionell baslåda som också är stående inuti ett hus. Om ena sidan av elementet är monterat utomhus så kommer det naturligtvis att låta massor utomhus. Ungefär lika mycket som en baslåda som står utomhus.

Ah silly me som utgick ifrån en "true IB" dvs. monterat i yttervägg.

Onödigt dyrt kan det sägas bli då magneten kostar, sant.

Det blir dock inte direkt begränsat i ljudtryck då det är Vd som styr det. Möjligtvis dyrt igen då man kan få mer Sd och Vd för pengen om man väljer klen motor.

Vilket skydd mot att bottna finns i de element som du anser vara lämpade för IB?

Qtc 0.2 och "torr bas" trollas bort med EQ. SL's dipola lösningar EQ'ar XLS till att ge en överföringsfunktion om Fs=20Hz Q=0.5.

/Peter

Bottningsskyddet i en IB utgörs av tre saker, Vd, Vd och ännu mera Vd :)
Jag skulle aldrig rekommendera under 10liter Vd (xmax) och med så mycket marginal upp till xmech som möjligt.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-04-13 14:56

"Väljudande subwoofer inbyggt i taket"... :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-04-13 17:25

hur väl hanterar ett IB-element takmontering? brukar det inte vara rätt mjuka upphängningar och tyngre koner i såna element? risken för "sag" borde isf vara rätt stor?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-13 18:07

Kraniet skrev:hur väl hanterar ett IB-element takmontering? brukar det inte vara rätt mjuka upphängningar och tyngre koner i såna element? risken för "sag" borde isf vara rätt stor?

Stämmer bra. De bör monteras åt "rätt" håll. Men det gäller iofs alla baselement men du har nog en poäng att IB-element är extra känsliga för det?

Klart, är man riktigt orolig så kan man ju montera 2 vertikalt och 2 horisontellt och låta dem byta plats med varandra en gång om året eller nåt :) Fast då behöver ju öppningen vara parallell mot husväggen. När jag tänker efter så kommer jag inte på någon anledning att montera dem fel. Varför skulle man göra det? Förresten, enda anledningen jag kan komma på är pga platsbrist? Men då får man ju istället svårt att uppnå tillräckligt stor volym bakom elementen också.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-04-14 11:52

Men alltså... Tråden "behöver" nödvändigtvis inte handla om IB :)
Trådskapen nämner något om slutet alt. portat. Så det vore kanske intressant med lite diskussioner/aspekter kring anpassade lådkonstruktioner, montering, minimering av stomvibrationer etc... :wink:

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-04-14 13:02

-Martin- skrev:Men alltså... Tråden "behöver" nödvändigtvis inte handla om IB :)
Trådskapen nämner något om slutet alt. portat. Så det vore kanske intressant med lite diskussioner/aspekter kring anpassade lådkonstruktioner, montering, minimering av stomvibrationer etc... :wink:

Även om jag nu kom på lite andra tankar tidigare i tråden jmf med mina orginalplaner så har jag förberett för låda i mellanbjälklaget och tänkte ventilera lite av mina tankegångar.

Har förberett mitt tak med luckor så jag kan komma åt och "lägga upp" storleksanpassade lådor. Luckorna hänger på gångjärn och i "låst" läge fixerar jag med sex stycken rejäla träskruvar. Luckorna kommer att ha ett rejält tilltaget hål med högtalartyg mitt över drivern.
Tanken var att köra basreflex och jag valde ett Peerless 12" XLS-element (830500), mycket pga goda referenser lite varstans på nätet men också pga att den saknar ventilationshål på magnetens baksida. Detta gjorde det möjigt att klämma in drivern i en ovanligt grund låda som får plats mellan innertaket och golvet på ovanvåningen.

Lådan har jag tänkt fixera med hjälp av stöd som monteras på intilliggande bjälkar, på stöden ska limmas SD-fötter, själva lådan ska INTE vara i kontakt med huskonstruktionen.

Har planerat för fyra lådor som kommer att ligga i linje ovanför fronthögtalarna i framkant av rummet. Avståndet mellan luckorna är gjort så att yttersta driverns "spegelbild i väggen" motsvarar avståndet till intilliggande låda.

Det som orsakar mig lite huvudbry just nu är basreflexrören. Jag kommer som sagt att arrangera elementen på linje med fixerade avstånd mellan lådorna och förmodligen gäller "tänket" med avstånd och "spegelbild" även basreflexmynningen (någon som vet ?). Detta innebär att jag måste ha böjar på rören och det blir mer komplicerat att bygga.
Om jag struntar i placeringen av rören och helt sonika sätter mynningen på sidan av lådan (mynnar då uppe i bjälklaget och ljudet får leta sig ut mellan lådorna och ner), kommer jag klara mig med "raka rör" ( 8)). Lättare att bygga men jag missar finessen med uträknat avstånd och "spegelbilderna" för reflexröret.

Som jag skrev tidigare har jag kommit på lite andra tankar tack vare "steveo" och har i dagsläget inte bestämt hur jag ska göra. Byggtråd kommer så småningom när jag väl bestämt mig.........vilket kan dröja :roll:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-14 13:39

Stora IB-basar bör man söka hjälp med att dimensionera och att förankara.
Kanske hjälp med att välja ett välisolerat element som klarar lite snödjup på konen också utan att hänga ner utanför talspolegapet.

Bild

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-14 13:43

Jag har nog missat något - vad är IB?

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-14 13:47

Bill50x skrev:Jag har nog missat något - vad är IB?

En sådan här i källaren mynnande uppåt t.ex.
Bild

Om det är takmontering så vänder man bilden upp och ned, typ.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-04-14 13:49

/ B

Infinite baffle

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-14 13:52

kodapa skrev:

/ B

Infinite baffle

Aha, tex att montera ett element i ytterväggen på sitt hus?

/ B

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-04-14 13:54

Bill50x skrev:
kodapa skrev:

/ B

Infinite baffle

Aha, tex att montera ett element i ytterväggen på sitt hus?

/ B

Ja, fast det vanligaste är att montera dem på ett sätt liknande det Nattlorden illustrerade. Dvs, ståendes spelande mot varandra för att undvika vibrationer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-14 14:06

Brukar ha tilläggsnamnet "manifold" om man läser på engelsktalande IB-forum.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-04-14 15:02

diesel skrev:
-Martin- skrev:Men alltså... Tråden "behöver" nödvändigtvis inte handla om IB :)

Även om jag nu kom på lite andra tankar tidigare i tråden jmf med mina orginalplaner så har jag förberett för låda i mellanbjälklaget och tänkte ventilera lite av mina tankegångar.

Har förberett mitt tak med luckor så jag kan komma åt och "lägga upp" storleksanpassade lådor. Luckorna hänger på gångjärn och i "låst" läge fixerar jag med sex stycken rejäla träskruvar. Luckorna kommer att ha ett rejält tilltaget hål med högtalartyg mitt över drivern.
Tanken var att köra basreflex och jag valde ett Peerless 12" XLS-element (830500), mycket pga goda referenser lite varstans på nätet men också pga att den saknar ventilationshål på magnetens baksida. Detta gjorde det möjigt att klämma in drivern i en ovanligt grund låda som får plats mellan innertaket och golvet på ovanvåningen.

Lådan har jag tänkt fixera med hjälp av stöd som monteras på intilliggande bjälkar, på stöden ska limmas SD-fötter, själva lådan ska INTE vara i kontakt med huskonstruktionen.

Har planerat för fyra lådor som kommer att ligga i linje ovanför fronthögtalarna i framkant av rummet. Avståndet mellan luckorna är gjort så att yttersta driverns "spegelbild i väggen" motsvarar avståndet till intilliggande låda.

Det som orsakar mig lite huvudbry just nu är basreflexrören. Jag kommer som sagt att arrangera elementen på linje med fixerade avstånd mellan lådorna och förmodligen gäller "tänket" med avstånd och "spegelbild" även basreflexmynningen (någon som vet ?). Detta innebär att jag måste ha böjar på rören och det blir mer komplicerat att bygga.
Om jag struntar i placeringen av rören och helt sonika sätter mynningen på sidan av lådan (mynnar då uppe i bjälklaget och ljudet får leta sig ut mellan lådorna och ner), kommer jag klara mig med "raka rör" ( 8)). Lättare att bygga men jag missar finessen med uträknat avstånd och "spegelbilderna" för reflexröret.

Som jag skrev tidigare har jag kommit på lite andra tankar tack vare "steveo" och har i dagsläget inte bestämt hur jag ska göra. Byggtråd kommer så småningom när jag väl bestämt mig.........vilket kan dröja :roll:

Intressant! Dock ett par frågor: Måste det vara basreflex? Vad har du på "ovanvåningen"; dvs passar det verkligen med IB?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-04-14 16:08

-Martin- skrev:Intressant! Dock ett par frågor: Måste det vara basreflex?

Det går säkert alldeles utmärkt med slutna lådor men i mitt val mellan sluten och basreflex föredrar jag den sistnämnda!

Vad har du på "ovanvåningen"; dvs passar det verkligen med IB?

Jag har kontor på ovanvåningen så en IB-lösning får isåfall nöja sig med den volymen som finns i mellanbjälklaget, ca 8m3 exklusive isolering. (Kan iofs försöka övertyga min bättre hälft att det ÄR snyggt med stora magneter på kontorsgolvet 8))

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-04-14 16:13

Asså principen med IB är nog bra, men jag inbillar mig att det blir svårt att ha kontroll över de "begränsningsytor" som skiljer "volymen" från lyssningsrummet. Känns som det kan bli elakartade transmissioner för vissa frekvenser då golv/väggar/tal sätts i resonans (eller bara "svänger med" (jmfr en dåligt stagad låda för högre frekvenser).
Men rätta mig gärna om jag har fel! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-14 16:19

det är ju för att slippa vibrationer som man sätter ett element från varje sida, så vibrationerna hamnar i motfas och släcker ut varandra. Välbyggda lådor som sitter fast i huset utgör en ganska stor massa för konen att försöka flytta på dessutom...

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum