-Martin- skrev:Men alltså... Tråden "behöver" nödvändigtvis inte handla om IB
Trådskapen nämner något om slutet alt. portat. Så det vore kanske intressant med lite diskussioner/aspekter kring anpassade lådkonstruktioner, montering, minimering av stomvibrationer etc...

Även om jag nu kom på lite andra tankar tidigare i tråden jmf med mina orginalplaner så har jag förberett för låda i mellanbjälklaget och tänkte ventilera lite av mina tankegångar.
Har förberett mitt tak med luckor så jag kan komma åt och "lägga upp" storleksanpassade lådor. Luckorna hänger på gångjärn och i "låst" läge fixerar jag med sex stycken rejäla träskruvar. Luckorna kommer att ha ett rejält tilltaget hål med högtalartyg mitt över drivern.
Tanken var att köra basreflex och jag valde ett Peerless 12" XLS-element (830500), mycket pga goda referenser lite varstans på nätet men också pga att den saknar ventilationshål på magnetens baksida. Detta gjorde det möjigt att klämma in drivern i en ovanligt grund låda som får plats mellan innertaket och golvet på ovanvåningen.
Lådan har jag tänkt fixera med hjälp av stöd som monteras på intilliggande bjälkar, på stöden ska limmas SD-fötter, själva lådan ska INTE vara i kontakt med huskonstruktionen.
Har planerat för fyra lådor som kommer att ligga i linje ovanför fronthögtalarna i framkant av rummet. Avståndet mellan luckorna är gjort så att yttersta driverns "spegelbild i väggen" motsvarar avståndet till intilliggande låda.
Det som orsakar mig lite huvudbry just nu är basreflexrören. Jag kommer som sagt att arrangera elementen på linje med fixerade avstånd mellan lådorna och förmodligen gäller "tänket" med avstånd och "spegelbild" även basreflexmynningen (någon som vet ?). Detta innebär att jag måste ha böjar på rören och det blir mer komplicerat att bygga.
Om jag struntar i placeringen av rören och helt sonika sätter mynningen på sidan av lådan (mynnar då uppe i bjälklaget och ljudet får leta sig ut mellan lådorna och ner), kommer jag klara mig med "raka rör" (

). Lättare att bygga men jag missar finessen med uträknat avstånd och "spegelbilderna" för reflexröret.
Som jag skrev tidigare har jag kommit på lite andra tankar tack vare "steveo" och har i dagsläget inte bestämt hur jag ska göra. Byggtråd kommer så småningom när jag väl bestämt mig.........vilket kan dröja