"lödskola" där man får lära sig använda plattång, lödfläta och
hur man fräser upp en boa!

Moderator: Redaktörer
zvenzzon skrev:Är också lite sugen. Har just simulerat den med gott resultat, trots att komponentvärdena för potentiometrarna verkar saknas i schemat.
Morello kanske kan bekräfta att alla potentiometrar skall vara 10k ohm linjär utom R110 som ska vara 50K (log?).
NNord skrev:lawyworm, då måste du ju beställa en DVD från Elfa, en sådan
"lödskola" där man får lära sig använda plattång, lödfläta och
hur man fräser upp en boa!
lazyworm skrev:Naqref™ skrev:Det var på tiden att någon tog tag i det!
Bygger du den med två kaskadkopplade så att signalen blir ickeinverterad eller ska du köra med fler band?
Ja det e verkligen på tiden, en sån här liten pärla kan man ju inte nonchalera allt för länge, det svider i själen
Jag tänkte bygga den med 2 ställbara dippar
Morello skrev:Någon som är sugen på detta filter? Om någon garanterar att vederbörande bygger ett, ritar jag en layout.
Naqref™ skrev:Det var på tiden att någon tog tag i det!
Bygger du den med två kaskadkopplade så att signalen blir ickeinverterad eller ska du köra med fler band?
Max_Headroom skrev:Lysnade, men hur bygger man en sån här som ger en peak istället för en dipp? Och kan man köra den med 12V istället för 16? Jag har bara 12V tillgängligt som drivning, men kan ju i nödfall switcha upp det till 16...
Naqref™ skrev:Varför vill du ha något som peakar och dränerar slutsteget på spänningssvingsmarginal?
Max_Headroom skrev:
Det är för mina (kommande) små basmoduler. Dom kommer att börja rulla av ganska tidigt och jag tänkte att en "knuff" extra på 3-6 dB vid typ 30 Hz skulle kunna ge lite mer stake i basen, så att säga.
Morello skrev:Man låter "notch-djup" bli större än 0dB.
(1-G*R8/R11)<0 alltså.
zvenzzon skrev:Jag kan bekräfta att det ursprungliga schemat också fungerar att bygga efter.
mvh
Kul att det fungerar irl. också, jag sätter 2 kretsar "över" varandra och sen 2 i serie så man kan välja stereo/mono samt 2 frekvenser.
Potarna kommer ligga internt så att det inte skruvas hej vilt på dom men däremot kommer omkopplare för mono/stereo samt inkopplad/urkopplad för de 2 notcharna att finnas på fronten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster