Moderator: Redaktörer
paa skrev:Mindre låda ger högre avstämning. Kortare rör ger högre avstämning.
DVD-ai skrev:paa skrev:Mindre låda ger högre avstämning. Kortare rör ger högre avstämning.
Så om man har en låda på 100l med 30cm rör så måste röret göras längre om man gör lådan mindre, för att behålla samma avstämning...?!
E jag helt störd eller har jag bara drabbats av något hjärnspöke för jag är 100% säker på att det inte är så...
Med mindre låda måse även röret göras kortare för att inte avstämningen ska bli annorlunda/ lägre.
Men det verkar ju uppenbartligen som att 2år är alldeles för lång tid att inte hålla på med simuleringar m.m.
Man glömmer fan allt...
zapanasta skrev:Men detta med porten är jag lite fundersam över![]()
Enligt linearteam vill ett ensamt element i en 200liters låda ha ett rör på ca 12cm (Innerdiameter 10cm) för en avstämmning på 25hz.
Då måste röret bli dubbelt så långt i en isobarik på 100l,eller ska man ta hänsyn till ytterligare nåt i fråga om denna konstruktion?Mvh...
Pontus91 skrev:DVD-ai skrev:paa skrev:Mindre låda ger högre avstämning. Kortare rör ger högre avstämning.
Så om man har en låda på 100l med 30cm rör så måste röret göras längre om man gör lådan mindre, för att behålla samma avstämning...?!
E jag helt störd eller har jag bara drabbats av något hjärnspöke för jag är 100% säker på att det inte är så...
Med mindre låda måse även röret göras kortare för att inte avstämningen ska bli annorlunda/ lägre.
Men det verkar ju uppenbartligen som att 2år är alldeles för lång tid att inte hålla på med simuleringar m.m.
Man glömmer fan allt...
Ja, så är det. Det är därför portarna inte får plats när man stämmer av små baslådor så lågt som man kanske vill![]()
Jag vet att du egentligen kan det härmen för allmänintresset finns det en miniräknare för helmholtz-avstämning här: http://www.lautsprechershop.de/tools/in ... ltz_en.htm
Richard skrev:Prova att stämma av seas- basarna lägre, tex. 22 Hz.
Då spelar dom nog ännu djupare..
Det förvånar mig inte att dessa seasbasar ( med begränsad slaglängd) inte kan spela lika högt som dina monacor.
Men djupare kan de nog gå.
zapanasta skrev:Lite mätningar med radiochack.
RogerGustavsson skrev:zapanasta skrev:Lite mätningar med radiochack.
Hur gjorde du mätningarna? Med rosa brus i tersband? Vilken RS-mätare användes? Kurva C ger en del fel i lågbasen. Skillnaden mellan C och linjärt är följande:
Hz dB
20 7
25 5
31 3
40 2
50 2
63 1
Lägg på om du mätt med kurva C.
Sedan till kommer felen hos RS-mätaren och ev. förstärkeriet.
zapanasta skrev:Kan ju va nåt annat som ställer till det,spelar med dom nu i vardagsrummet.
En i en 100 literslåda avstämmd till 25hz och den andra i en 45l låda avstämmd till 26hz..
Men vete fn om inte dom spelar bättre än monacorbasarna,sen går det att spela högre med dom nu när dom sitter som singlar....
Nu fick jag huvudbry hur jag ska göra med detta
Snygg skrev:zapanasta skrev:Kan ju va nåt annat som ställer till det,spelar med dom nu i vardagsrummet.
En i en 100 literslåda avstämmd till 25hz och den andra i en 45l låda avstämmd till 26hz..
Men vete fn om inte dom spelar bättre än monacorbasarna,sen går det att spela högre med dom nu när dom sitter som singlar....
Menar du att du kan spela högre men en bas i 100L än med 2 basar i push/pull i samma låda? Jag misstänker att det antagligen beror på att en bas i 100L borde "peaka" lite en bit upp i frekvens och därför upplevs som kraftigare alternativt att elementen i sig inte är tysta och att den bas som "hänger" på utsidan ger ifrån sig mekaniska "läten" och därför upplevs som pressad.
Men det är mycket fina basar. Du får helt enkelt offra lite plats och estetik på välljudets altare och bygga 2 lådor på 400L styck, och sedan sätta 2 basar i varje. Sedan är det bara att bjuda ett gäng av polarna på pilsner så att de hjälper till att bära in åbäkena...
zapanasta skrev:Snygg skrev:zapanasta skrev:Kan ju va nåt annat som ställer till det,spelar med dom nu i vardagsrummet.
Menar du att du kan spela högre men en bas i 100L än med 2 basar i push/pull i samma låda? Jag misstänker att det antagligen beror på att en bas i 100L borde "peaka" lite en bit upp i frekvens och därför upplevs som kraftigare alternativt att elementen i sig inte är tysta och att den bas som "hänger" på utsidan ger ifrån sig mekaniska "läten" och därför upplevs som pressad.
Men det är mycket fina basar. Du får helt enkelt offra lite plats och estetik på välljudets altare och bygga 2 lådor på 400L styck, och sedan sätta 2 basar i varje. Sedan är det bara att bjuda ett gäng av polarna på pilsner så att de hjälper till att bära in åbäkena...
Ja nu har tokfn sålt monacorbasarna![]()
Efter att lyssnat på dessa seasbasar i flera timmar i går kväll på matreal som jag är väl inlyssnad på, så konstaterade jag att dessa seas spelar en mjukare behagligare bas.
Dom spelar även lika djupt som monacorbasarna fast lådorna jag har till dom nu inte stämmer speciellt bra (Det var det som fick mig att fatta detta beslut)
Tror det kan bli kanon detta i ett par vettiga lådor

paa skrev:boom skrev:gul seas basarna i isobarik 100liter
röd monacor basarna
Kan det där programmet visa group delay för dom två fallen?
Det kommer att skilja sig avsevärt.

boom skrev:zapanasta skrev:Tack för bra uppbackning med kurvor osvPs,är dom med eller utan rumsstöd?
Ja tror ni det blir bra då med 140liters basreflex innan man börjar kapa? (det är smärtgränsen storleksmässigt)
Dom är utan rums stöd.
zapanasta skrev:boom skrev:zapanasta skrev:Tack för bra uppbackning med kurvor osvPs,är dom med eller utan rumsstöd?
Ja tror ni det blir bra då med 140liters basreflex innan man börjar kapa? (det är smärtgränsen storleksmässigt)
Dom är utan rums stöd.
Oki,hur mkt brukar man lägga till i rumsstöd, +8 vid 20hz sen avtagande eller nåt va?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster