Seas P25-rex/DD 8ohm

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-16 16:15

Har man en 200liters låda som är avstämmd till ex 25hz så måste röret bli dubbelt så långt för att behålla samma avstämmning i en 100literslåda (Om man kör med samma innerdiameter på rör)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-16 16:43

Ja va nyfiken man blir,men samtidigt som man bygger nåt nytt vill man ju va säker på att det blir bättre än det man har.

På den fronten är jag däremot väldigt tveksam..

Va tror ni? [url]http://www.minhembio.com/sollerön/304608/[/url]

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-16 17:58

paa skrev:Mindre låda ger högre avstämning. Kortare rör ger högre avstämning.

Så om man har en låda på 100l med 30cm rör så måste röret göras längre om man gör lådan mindre, för att behålla samma avstämning...?!
E jag helt störd eller har jag bara drabbats av något hjärnspöke för jag är 100% säker på att det inte är så...
Med mindre låda måse även röret göras kortare för att inte avstämningen ska bli annorlunda/ lägre.

Men det verkar ju uppenbartligen som att 2år är alldeles för lång tid att inte hålla på med simuleringar m.m.
Man glömmer fan allt... :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-06-16 18:30

DVD-ai skrev:

Så om man har en låda på 100l med 30cm rör så måste röret göras längre om man gör lådan mindre, för att behålla samma avstämning...?!
E jag helt störd eller har jag bara drabbats av något hjärnspöke för jag är 100% säker på att det inte är så...
Med mindre låda måse även röret göras kortare för att inte avstämningen ska bli annorlunda/ lägre.

Men det verkar ju uppenbartligen som att 2år är alldeles för lång tid att inte hålla på med simuleringar m.m.

Ja, så är det. Det är därför portarna inte får plats när man stämmer av små baslådor så lågt som man kanske vill :)

Jag vet att du egentligen kan det här ;) men för allmänintresset finns det en miniräknare för helmholtz-avstämning här: http://www.lautsprechershop.de/tools/in ... ltz_en.htm

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-16 20:12

zapanasta skrev:Men detta med porten är jag lite fundersam över :?

Enligt linearteam vill ett ensamt element i en 200liters låda ha ett rör på ca 12cm (Innerdiameter 10cm) för en avstämmning på 25hz.

Då måste röret bli dubbelt så långt i en isobarik på 100l,eller ska man ta hänsyn till ytterligare nåt i fråga om denna konstruktion?Mvh...

Vilket trevligt sammanträffande. Jag har byggt en isobarikbas från hifikit under 80- talet med exakt dessa element, isobarikkopplade- mottakt.

Lådan var då på 80 liter vill jag minnas, vinklad baffel.

Använde på den tiden Boston à- 40 som satelliter till denna subbas.
Basen är tight och distinkt med dessa element.
Det sitter kortslutningsringar i dessa element, så de är svåra att bottna.

Röret ska föressten vara dubbelt så långt vid en isobariklåda,om det har samma diameter som vid en vanlig högtalarelåda med ett element.

...och förresten, basen låter bättre vid isobarikkoppling än utan, även om du använder dubbla volymen vid single- element koppling. Jag har provat båda alternativen med detta element.

Och resultatet blev likadant med två response- 12 i 65 liter kontra ett element i 130 liter i en subbas jag gjorde tio år senare.

Den går djupare, är bättre artikulerad och spelar melodierna tydligare med isobarik :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-16 20:31

Då var det provspelat,dunkade ihop en låda på närmare 80l (78l) och stämde av den till 25hz. (isobarikkoppling)

Spelar inte alls dumt dessa
basar,rent/djupt :)

Jämför jag mot mina monacorsubbar som är på 45l så spelade dom rätt lika i djupbasen men monacorsubbarna går att spela högre med innan dom börjar knorra hörbart, och dom har bättre kontroll när det kommer nån riktig djup ton på hög volym...

Märktes att seasbasarna inte orkade med det riktigt, men bra basar helt klart. Har hört mkt sämre.Mvh...

Brasklapp,skulle dom få 200liter som är optimalt för en bas så kan det mkt väl hända att dom skulle låta bättre än mina befintliga (Men några såna lådor vill då inte jag ha)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-17 06:42

Pontus91 skrev:
DVD-ai skrev:

Ja, så är det. Det är därför portarna inte får plats när man stämmer av små baslådor så lågt som man kanske vill :)

Jag vet att du egentligen kan det här ;) men för allmänintresset finns det en miniräknare för helmholtz-avstämning här: http://www.lautsprechershop.de/tools/in ... ltz_en.htm

Jo har basta, Basebox och ett program till hemma, men va som sagt 2 år sedan jag använde någon av dom...
Härligt vad man glömmer på den tiden, detta e väll egentligen att kalla för "råstig" och det brukar ju gå att åtgärde med rätt motmedel.. :P
Har helt enkelt inte haft lust/ Anledning att hålla på själv senaste 2 åren och då blir det såhär.. :roll: :oops: :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-17 17:58

I dag var det dags för provlåda nr,2 :)

100 liters innervolym avstämmd till 25hz..

2 st isobarikmonterade seasbasar,den spelade fint och djupt men kunde inte avgöra om den gick djupare än en av mina befintliga..

Test med radiochack visade att seaslådan går några db djupare i basen,sen testade jag ljudtycksförmågan i lyssningsposition.

Vid 103db skorrade seasbasarna ljudligt, med en av mina befintliga spelade jag 110db utan hörbart missljud..

Finns inget som motiverar ett bygge med dessa när dom jag har förut både är mkt mindre och låter minst lika bra.

+ för seaslådan är något djupare bas (Men fick som sagt ta till mätare för att konstatera det)

+ för dom befintliga är ljudtrycksförmågan,upplevs som att gå lika djupt och sen är dom mkt mindre :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-18 08:22

Lite mätningar med radiochack.

2 st Seas p25rex i 100liters isobariklåda avstämmd till 25 hz,inom parentes ensamt p25rex element i samma låda..
Referenston 40 hz 80db..

20hz 74db (69db)

25hz 78db (74db)

30hz 78db (77db)

35hz 79db (79db)

40hz 80db (80db)

50hz 79db (79db)

Monacor carpower i 45liters låda avstämmd till 26hz

20hz 70db

25hz 76db

30hz 77db

35hz 79db

40hz 80db

50hz 80db

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-18 10:16

Prova att stämma av seas- basarna lägre, tex. 22 Hz.

Då spelar dom nog ännu djupare..

Det förvånar mig inte att dessa seasbasar ( med begränsad slaglängd) inte kan spela lika högt som dina monacor.

Men djupare kan de nog gå. :wink:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-18 13:04

Richard skrev:Prova att stämma av seas- basarna lägre, tex. 22 Hz.

Då spelar dom nog ännu djupare..

Det förvånar mig inte att dessa seasbasar ( med begränsad slaglängd) inte kan spela lika högt som dina monacor.

Men djupare kan de nog gå. :wink:

förlängde röret 6,5 cm,avstämmning numera 22hz..

Vann en halv db vid 20hz,i övrigt ingen skillnad..

Jo jag tappade en db vid 35hz...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-18 18:06

Intressant. Detta innebär att baselement tekniken utan tvivel har gått framåt. Seas 25 DD är ju en dinosaurie- ålder gammal, ju. 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-18 19:08

zapanasta skrev:Lite mätningar med radiochack.

Hur gjorde du mätningarna? Med rosa brus i tersband? Vilken RS-mätare användes? Kurva C ger en del fel i lågbasen. Skillnaden mellan C och linjärt är följande:

Hz dB
20 7
25 5
31 3
40 2
50 2
63 1

Lägg på om du mätt med kurva C.
Sedan till kommer felen hos RS-mätaren och ev. förstärkeriet.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-18 19:08

Kan ju va nåt annat som ställer till det,spelar med dom nu i vardagsrummet.

En i en 100 literslåda avstämmd till 25hz och den andra i en 45l låda avstämmd till 26hz..

Men vete fn om inte dom spelar bättre än monacorbasarna,sen går det att spela högre med dom nu när dom sitter som singlar....

Nu fick jag huvudbry hur jag ska göra med detta :?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-18 20:11

RogerGustavsson skrev:
zapanasta skrev:Lite mätningar med radiochack.

Hur gjorde du mätningarna? Med rosa brus i tersband? Vilken RS-mätare användes? Kurva C ger en del fel i lågbasen. Skillnaden mellan C och linjärt är följande:

Hz dB
20 7
25 5
31 3
40 2
50 2
63 1

Lägg på om du mätt med kurva C.
Sedan till kommer felen hos RS-mätaren och ev. förstärkeriet.

Hej,mätte med testtoner och mätaren står på c ser jag,vet att det inte blir exakt detta men går ju att jämföra lådor sinsemellan i alla fall :)

Ps,så man lägger alltså på 7 db vid 20hz 5 vid 25 osv?

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-18 23:38

zapanasta skrev:Kan ju va nåt annat som ställer till det,spelar med dom nu i vardagsrummet.

En i en 100 literslåda avstämmd till 25hz och den andra i en 45l låda avstämmd till 26hz..

Men vete fn om inte dom spelar bättre än monacorbasarna,sen går det att spela högre med dom nu när dom sitter som singlar....

Menar du att du kan spela högre men en bas i 100L än med 2 basar i push/pull i samma låda? Jag misstänker att det antagligen beror på att en bas i 100L borde "peaka" lite en bit upp i frekvens och därför upplevs som kraftigare alternativt att elementen i sig inte är tysta och att den bas som "hänger" på utsidan ger ifrån sig mekaniska "läten" och därför upplevs som pressad.

Men det är mycket fina basar. Du får helt enkelt offra lite plats och estetik på välljudets altare och bygga 2 lådor på 400L styck, och sedan sätta 2 basar i varje. Sedan är det bara att bjuda ett gäng av polarna på pilsner så att de hjälper till att bära in åbäkena...
Är faktiskt.se jävligt snygg...för att inte tala om ödmjuk!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-19 07:02

Snygg skrev:
zapanasta skrev:Kan ju va nåt annat som ställer till det,spelar med dom nu i vardagsrummet.

Menar du att du kan spela högre men en bas i 100L än med 2 basar i push/pull i samma låda? Jag misstänker att det antagligen beror på att en bas i 100L borde "peaka" lite en bit upp i frekvens och därför upplevs som kraftigare alternativt att elementen i sig inte är tysta och att den bas som "hänger" på utsidan ger ifrån sig mekaniska "läten" och därför upplevs som pressad.

Men det är mycket fina basar. Du får helt enkelt offra lite plats och estetik på välljudets altare och bygga 2 lådor på 400L styck, och sedan sätta 2 basar i varje. Sedan är det bara att bjuda ett gäng av polarna på pilsner så att de hjälper till att bära in åbäkena...

Ja nu har tokfn sålt monacorbasarna :)

Efter att lyssnat på dessa seasbasar i flera timmar i går kväll på matreal som jag är väl inlyssnad på, så konstaterade jag att dessa seas spelar en mjukare behagligare bas.

Dom spelar även lika djupt som monacorbasarna fast lådorna jag har till dom nu inte stämmer speciellt bra (Det var det som fick mig att fatta detta beslut)

Tror det kan bli kanon detta i ett par vettiga lådor :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-19 09:37

Go Go GO!!! :D

bygg 4 st lådor som "närmare optimalt" alltså så stora du känner att du kan göra dom utan att du misster ditt vardagsrum...
Sedan bygger du 4st sådanna och bygg dem lite långsmala, men "bara lagom" så att du kan placera dom längs med framväggen på så sätt att dom upplevs mer som en bänk än några stora fula klossar.
Dessutom kanske det skulle gå att sätta en bännskiva på när du lyssnat in placeringen och göra det hela till en stereobänk :)

Edit: Hur driver du modulerna och hur delar du dom ?
Samma sak med frontarna, hur har du löst delning och drivning av dom ?
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-06-19 09:41

zapanasta skrev:
Snygg skrev:

Ja nu har tokfn sålt monacorbasarna :)

Efter att lyssnat på dessa seasbasar i flera timmar i går kväll på matreal som jag är väl inlyssnad på, så konstaterade jag att dessa seas spelar en mjukare behagligare bas.

Dom spelar även lika djupt som monacorbasarna fast lådorna jag har till dom nu inte stämmer speciellt bra (Det var det som fick mig att fatta detta beslut)

Tror det kan bli kanon detta i ett par vettiga lådor :D

gul seas basarna i isobarik 100liter
röd monacor basarna
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-19 09:44

boom skrev:gul seas basarna i isobarik 100liter
röd monacor basarna
Bild

Kan det där programmet visa group delay för dom två fallen?
Det kommer att skilja sig avsevärt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-06-19 09:57

paa skrev:
boom skrev:gul seas basarna i isobarik 100liter
röd monacor basarna
Bild

Kan det där programmet visa group delay för dom två fallen?
Det kommer att skilja sig avsevärt.

ja det kan det men jag har inte värdena inlagda på monacor basen men seas konstellationen var bättre men jag skulle nog ha kört seas basarna i sluten volym isobarik på 65 liter.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-19 10:09

Har tängt mig att köra dom i 140liters basreflex lådor avstämmda till 25hz som singlar,va tror ni om det :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-06-19 10:13

zapanasta skrev:Har tängt mig att köra dom i 140liters basreflex lådor avstämmda till 25hz som singlar,va tror ni om det :)

kör på sluten volym istället .

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-19 10:17

Det borde väll kunna fungera alldeles ypperligt :)

edit: Boom, han menar bafreflex
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-06-19 10:43

DVD-ai skrev:Det borde väll kunna fungera alldeles ypperligt :)

edit: Boom, han menar bafreflex

Skiljer sig inte så mycket mellan basreflex och sluten .

Gul basreflex
röd sluten
140 liter

Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-19 10:57

Tack för bra uppbackning med kurvor osv :) Ps,är dom med eller utan rumsstöd?

Ja tror ni det blir bra då med 140liters basreflex innan man börjar kapa? (det är smärtgränsen storleksmässigt)

Här är provlådan på 100l som är byggd av 2 gamla stereoskåp (snygg va :D )
Bild
Senast redigerad av zapanasta 2011-06-19 11:37, redigerad totalt 1 gång.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-06-19 11:37

zapanasta skrev:Tack för bra uppbackning med kurvor osv :) Ps,är dom med eller utan rumsstöd?

Ja tror ni det blir bra då med 140liters basreflex innan man börjar kapa? (det är smärtgränsen storleksmässigt)

Dom är utan rums stöd.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-19 11:42

boom skrev:
zapanasta skrev:Tack för bra uppbackning med kurvor osv :) Ps,är dom med eller utan rumsstöd?

Dom är utan rums stöd.

Oki,hur mkt brukar man lägga till i rumsstöd, +8 vid 20hz sen avtagande eller nåt va?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-19 11:50

Om du monterar elementen med membranen mot varandra, så får du en mindre luftmängd mellan membranen. Då kopplar de bättre till varandra, och det blir blir mindre distortion. :)

Bild

Så här ser en gammal HiFi-Kit byggsats ut.
Då sitter elementen på den nedre snedställda baffeln, med den ena basens magnet, stickandes ut! :)
Då kan man sätta en ram med högtalartyg framför, för att slippa se den. :wink:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-06-19 12:01

zapanasta skrev:
boom skrev:

Dom är utan rums stöd.

Oki,hur mkt brukar man lägga till i rumsstöd, +8 vid 20hz sen avtagande eller nåt va?

Nu när du har en låda på 100 liter så testa att köra den med isobarik koppling både slutet och basreflex .

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum