Byggtråd om mina enkla trevägare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-21 14:23

Nune skrev:Spännande högtalare!

Hur kommer det sig att terminalerna sitter där dom sitter?? Varför inga stag eller något dämpmaterial i högtalaren? Kommer du sätta någon port i hålet du har under bashögtalaren??

det är mer praktiskt med terminalerna högt upp på framsidan än långt ner på baksidan, jag skulle gärna se rejäla handtag och kanske hjul om högtalaren är tung, nu ser inte just denna högtalare tung ut men att tänka praktiskt tycker jag är bra och smart
Bikinitider

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-09-21 14:43

celef skrev:
Nune skrev:Spännande högtalare!

Hur kommer det sig att terminalerna sitter där dom sitter?? Varför inga stag eller något dämpmaterial i högtalaren? Kommer du sätta någon port i hålet du har under bashögtalaren??

det är mer praktiskt med terminalerna högt upp på framsidan än långt ner på baksidan, jag skulle gärna se rejäla handtag och kanske hjul om högtalaren är tung, nu ser inte just denna högtalare tung ut men att tänka praktiskt tycker jag är bra och smart

Varför är det mer praktiskt? Man kan väll sätta den högt upp på baksidan eller åtminstone på kanten??

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-21 18:26

Varför är det mer praktiskt? Man kan väll sätta den högt upp på baksidan eller åtminstone på kanten??

ja så kan man förstås oxå göra, det är nog de näst bästa platserna, men högt på framsidan är den mest åtkomliga platsen och därför mest praktiskt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2011-10-08 10:15

Tack för alla nyttiga tips och råd.

Jag gjorde en paus från forumet för att koppla av och njuta av högtalarnas positiva egenskaper, om dom bara får lite kräm och fram för allt basarna så låter dom riktigt trevligt.
Vid väldigt låg volym märks basen mer fattigt då lådorna är en bit underdimensionerade:

Volymen på lådorna är ca. 107 liter.
Portarna har diametern 135mm och längden 27mm.

Därför rullar dom av redan vid ~50Hz istället för om dom hade haft maximal volym för rätt avstämning neråt 40Hz.

Fördelen har varit en enkel montering med baffeln och lådan som separata delar som sedan limmas och skruvas ihop.

Nu har lådorna fått lite isolering och textilfronter.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-10-08 11:12

jag är lite nyfiken på hur dina högtalare mäter, kommer du att presentera några sådana?
Bikinitider

Föregående

Återgå till DIY-forum