nytt dämpmaterial i högtalarlåda

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2011-09-23 14:04

Biltemas gröna dämpfilt 10-12 mm tjock, sedan är det bara att sätta lager på lager tills man har rätt tjocklek. Funkar mycket bra i basreflexlådor och kvartsvågspipor. Skall man fylla hela lådan så finns det Acoustic Q.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-23 15:34

celef skrev:
rylandes skrev:Vital är ett mycket trevligt material. Har använt Ekofiber och Vital omväxlande i huset nu.

Har också funderat på det i högtalare, men inte hunnit prova ännu.
Men det är väldigt kompakt och tätt. Är det bra?

nej det är inte bra, det brukar betyda att ljudet reflekteras istället för absorberas

Om man inte blandar. Men om man först använder skumplast eller rockwool och därefter Vital så kanske det fungerar bättre.

Nu känner jag inte till Vital så jag kan egentligen inte uttala mig. Det kanske inte fungerar alls som dämpmaterial. Kuddar kan fungera och speciellt om de har fjädrar i sig. Det har jag i och för sig heller inte provat :) , men det borde fungera bra.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-23 16:01

Kraniet skrev:
celef skrev:
här finns några för och nackdelar materialen emellan uppstaplade

http://www.b-akesson.se/42_Polyester_polyeter

angående densiteten så kan man nog inte säga att högre densitet ger högre dämpning, för det är ju långt ifrån sant då densiteten kan ju bli så hög att ljudabsorbtion helt avtar, allt beror ju på den akustiska impedansen

man bör alltså ta hänsyn till detta när man väljer material och kvalitet på materialet

enligt det där så verkar ju polyester vara att föredra.

visst har du rätt i att för hög densitet kan ge sämre dämpning. Framför allt tar det ju mer av lådans utrymme ju högre densitet det har.

nja, visst står där att polyestern har lägre luftgenomsläpplighet, men de materialprover jag har hemma har alldeles för högt strömningsmotstånd, dom är rejält tröga att blåsa igenom (jämför detta med hur det är att blåsa genom ett lämpligt block mineralull)polyeter av mellandensitet tycker jag verkar bra
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-23 16:02

DrBoar skrev:Biltemas gröna dämpfilt 10-12 mm tjock, sedan är det bara att sätta lager på lager tills man har rätt tjocklek. Funkar mycket bra i basreflexlådor och kvartsvågspipor. Skall man fylla hela lådan så finns det Acoustic Q.

acoustic q, är inte det "sladdrig vadd"?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-23 16:07

petersteindl skrev:
celef skrev:
rylandes skrev:Vital är ett mycket trevligt material. Har använt Ekofiber och Vital omväxlande i huset nu.

nej det är inte bra, det brukar betyda att ljudet reflekteras istället för absorberas

Om man inte blandar. Men om man först använder skumplast eller rockwool och därefter Vital så kanske det fungerar bättre.

Nu känner jag inte till Vital så jag kan egentligen inte uttala mig. Det kanske inte fungerar alls som dämpmaterial. Kuddar kan fungera och speciellt om de har fjädrar i sig. Det har jag i och för sig heller inte provat :) , men det borde fungera bra.

MvH
Peter

blandtekniker verkar vara vanligt, men för arbete i högtalarlåda verkar det lite knöligt.

kuddar verkar svåra då dessa är knepga att fästa upp i lådan, rörliga material i lådan har jag fått för mig vara dåligt
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-23 19:24

celef skrev:
petersteindl skrev:
celef skrev:

MvH
Peter

blandtekniker verkar vara vanligt, men för arbete i högtalarlåda verkar det lite knöligt.

kuddar verkar svåra då dessa är knepga att fästa upp i lådan, rörliga material i lådan har jag fått för mig vara dåligt

Vad är ett rörligt material? Är det då materialet rör sig i takt med ljudvågen d v s luftmolekylrörelserna? Är det om materialet har en fjädring? Om luftrörelse effektivt stoppas upp och omvandlas till värme, är det då en bra egenskap? I så fall borde fågelfjädrar i kudde, med luftgenomsläppligt tyg, vara ett effektivt dämpande material.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2011-09-23 22:30

Jag kör kuddarna som de är för tillfället.
Ungefär som acoustic "täckjacksfoder" ull, med ytterskiktet intakt var min spontana känsla när jag var på ikea och blåste på de.

Så länge kuddfodralet är intakt är ju dämpmaterialet rätt obenäget att röra sig inuti.
Själva fodralet verkar vara rätt tunt och luftigt.

:)
Snarkoman AB - Mit der neue basmodulers

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-23 22:36

petersteindl skrev:Vad är ett rörligt material? Är det då materialet rör sig i takt med ljudvågen d v s luftmolekylrörelserna? Är det om materialet har en fjädring? Om luftrörelse effektivt stoppas upp och omvandlas till värme, är det då en bra egenskap? I så fall borde fågelfjädrar i kudde, med luftgenomsläppligt tyg, vara ett effektivt dämpande material.

MvH
Peter

jag har sett mätningar på paneler, veka sådana, som har varit för eftergivliga, dessa har uppvisat ett olinjärt beteende vad gäller absorbtionen över frekvens, en styvare struktur på absorbenten som förhindrar detta verkar vara bra

att en stoppad kudde absorberar ljud råder det nog ingen tvekan om, men om den är optimalt stoppad för maximal ljudabsorbtion eller om den är stoppad för maximal ligg/sittkomfort kan man ju bara gissa
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-23 23:41

celef skrev:
petersteindl skrev:Vad är ett rörligt material? Är det då materialet rör sig i takt med ljudvågen d v s luftmolekylrörelserna? Är det om materialet har en fjädring? Om luftrörelse effektivt stoppas upp och omvandlas till värme, är det då en bra egenskap? I så fall borde fågelfjädrar i kudde, med luftgenomsläppligt tyg, vara ett effektivt dämpande material.

MvH
Peter

jag har sett mätningar på paneler, veka sådana, som har varit för eftergivliga, dessa har uppvisat ett olinjärt beteende vad gäller absorbtionen över frekvens, en styvare struktur på absorbenten som förhindrar detta verkar vara bra

att en stoppad kudde absorberar ljud råder det nog ingen tvekan om, men om den är optimalt stoppad för maximal ljudabsorbtion eller om den är stoppad för maximal ligg/sittkomfort kan man ju bara gissa

Om du har en kudde med dun i, så blås in i den. Det blir ganska varmt. Försök att andas genom den. Du kvävs. Jag har provat lite med dunkuddar och det var det isärklass effektivaste dämpmaterial jag provat. Det var som ett svart akustiskt hål :) Jag hoppas att så småningom kunna prova mer.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-24 09:27

petersteindl skrev:
celef skrev:

MvH
Peter

Om du har en kudde med dun i, så blås in i den. Det blir ganska varmt. Försök att andas genom den. Du kvävs. Jag har provat lite med dunkuddar och det var det isärklass effektivaste dämpmaterial jag provat. Det var som ett svart akustiskt hål :) Jag hoppas att så småningom kunna prova mer.

MvH
Peter

intressant, då ska jag prova en dunkudde i en mellanregisterlåda. jag vet dock inte hur jag ska mäta för ett riktigt resultat, har inget impedansrör, har du några knep att lära ut
Bikinitider

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2011-09-24 12:46

celef skrev:

Nej ljudet reflekteras inte i Vital. Men däremot är det en bra absorbent, bara jag tog in den öppna balen i rummet fick det en helt annan ljudkaraktär. PS. det är ett kasst rum med mycket reflexer.

Jag har små "klossar" av Vital i pojkens Mupps, och det verkar funka.
Resten ska jag ha i soffan som har ett tomt underrede. Hoppas att det
dämpar lite, är helt ovetenskapligt och ej avstämt. :oops:

Henrik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-24 13:09

celef skrev:
petersteindl skrev:
celef skrev:

MvH
Peter

MvH
Peter

intressant, då ska jag prova en dunkudde i en mellanregisterlåda. jag vet dock inte hur jag ska mäta för ett riktigt resultat, har inget impedansrör, har du några knep att lära ut

Nej, jag har inga knep :? Jag önskar jag hade. Jag lyssnar på resultatet och provar. Trial and horror principen 8)

Då jag hade stora Lowtherhorn på 90-talet fick jag en dag för mig att stoppa in dämpmaterial i hornen för att lyssna på hur stor absorptionen var i olika dämpmaterial. Till min förvåning absorberade en massa material ingenting i stort sett 8O Jag hörde knappt någon skillnad. Gullfiber var ok, men jag hade förväntat mig mycket större skillnad ändå. Då fick jag en snilleblixt och gick in i mitt sovrum och tog dunkuddarna och tryckte in dessa i hornet. :lol: Ljudet fullkommligt dog. Mmmpf blev det av musiken :) Det hördes knappt något mummel ens. Då bemödade jag mig att inte pressa in kudden utan fjädrarna skulle vara fluffiga så att säga. I slutna lådor tror jag att det kan vara ett alternativ. I basreflex får man tänka till vad man egentligen vill åstadkomma. Det får man i slutna låder också men jag upplever uppgiften som enklare i slutna lådor. Jag vet inte hur mycket fjädrar trycks ihop av sin egen tyngd. Men det får man prova.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-24 18:26

nuffe skrev:
celef skrev:

Nej ljudet reflekteras inte i Vital. Men däremot är det en bra absorbent, bara jag tog in den öppna balen i rummet fick det en helt annan ljudkaraktär. PS. det är ett kasst rum med mycket reflexer.

Jag har små "klossar" av Vital i pojkens Mupps, och det verkar funka.
Resten ska jag ha i soffan som har ett tomt underrede. Hoppas att det
dämpar lite, är helt ovetenskapligt och ej avstämt. :oops:

Henrik

kan du mäta elektriskt impedans? isåfall vore det intressant för vetenskapen om du ville köra ett gäng mätningar med och utan vital och kanske nåt annat material
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-24 18:38

petersteindl skrev:
celef skrev:
petersteindl skrev:
celef skrev:

MvH
Peter

MvH
Peter

Nej, jag har inga knep :? Jag önskar jag hade. Jag lyssnar på resultatet och provar. Trial and horror principen 8)

Då jag hade stora Lowtherhorn på 90-talet fick jag en dag för mig att stoppa in dämpmaterial i hornen för att lyssna på hur stor absorptionen var i olika dämpmaterial. Till min förvåning absorberade en massa material ingenting i stort sett 8O Jag hörde knappt någon skillnad. Gullfiber var ok, men jag hade förväntat mig mycket större skillnad ändå. Då fick jag en snilleblixt och gick in i mitt sovrum och tog dunkuddarna och tryckte in dessa i hornet. :lol: Ljudet fullkommligt dog. Mmmpf blev det av musiken :) Det hördes knappt något mummel ens. Då bemödade jag mig att inte pressa in kudden utan fjädrarna skulle vara fluffiga så att säga. I slutna lådor tror jag att det kan vara ett alternativ. I basreflex får man tänka till vad man egentligen vill åstadkomma. Det får man i slutna låder också men jag upplever uppgiften som enklare i slutna lådor. Jag vet inte hur mycket fjädrar trycks ihop av sin egen tyngd. Men det får man prova.

MvH
Peter

jag brukar oxå testa en massa material och metoder, jag tycker det är kul, men tyvärr är jag så ostrukturerad i mitt testande att jag inget lär mig, jag skulle vilja ändra på det, en egen liten materialmätbox vore bra, men vet inte hur den ska dimensioneras, några förslag?
Bikinitider

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2011-09-25 16:24

celef skrev:
kan du mäta elektriskt impedans? isåfall vore det intressant för vetenskapen om du ville köra ett gäng mätningar med och utan vital och kanske nåt annat material

Nej tyvärr, Muppsarna är redan klara och grabben är mycket nöjd.
Så en mätning med är möjlig men inte utan och då är väl det
utan värde vad jag kan bedöma.

Jag läste i en annan tråd att IÖ förespråkar dämpning i mellanregister
och isotermering i bas. Tror inte det blir helt fel med Vital i Mupps som
bara körs från ca 90Hz

Henrik

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-30 19:23

alright, man kan ju alltid bygga lådor i lådan för att minska problemen i basen, det kan nog i en del fall vara ett fungerande byggsätt, men vital verkar tyvärr inte vara idealt om det är trögt att blåsa igenom det, men jag får återkomma när jag har ett provexemplar i handen
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-30 19:25

haha, en trippelpost, dummare än så kan faktiskt knappt bli
Bikinitider

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-10-01 16:08

celef skrev:haha, en trippelpost, dummare än så kan faktiskt knappt bli

Jo, när man inte fattar att man kan ändra och ta bort sina poster. :twisted:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-01 22:53

i skrev:

8) Fast nu ere så att de inte går att ta bort, åtminstone inte då det blev en dubbelpost för mig. Den där ta bort knappen finns då inte av någon outgrundloig anledning på den senaste posten.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-02 00:30

Varför inte då testa med att ta bort den "tidigare" posten . . .? 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-10-02 00:38

Man måste vara så snabb att ingen annan hinner göra något inlägg om det
skall gå att ta bort.

- - -

För övrigt så är det nog tyvärr så att mineralull är svårslagbart. Visst finns
det andra material som man kan nå ungefär samma resultat med, men då
är baksidan alltid att det krävs en massa handpåläggning...

Material som är väldigt täta är som regel bra i ljudisolationssammanhang
(alltså när man vill att det inte skall låta nå't på andra sidan av materialet),
men inte alltid optimala som reflexionsabsorbenter. Men de kan vara det,
det beror på. Det beror på så många olika saker att jag inte kan gå igenom
det här.

Men igen - få material, om ens några, kan mäta sig med glasull (eller med
stenull i applikationer där materialets benägenhet att falla sönder inte är ett
problem). Den som är intresserad kan även läsa artikeln i MoLt där jag gör
ett stort test av diverse högtalardämpanvändbara material (10 år sedan?).

Kan som slutord nämna att förutsättningarna inuti en högtalarlåda skiljer
sig rätt så mycket från de nära väggarna i ett rum. Så helt olika material
kan passa. När det gäller absorbenter för ett rum så beror det ju även på
vad det är för sorts absorbent det handlar om.

Kan även nämna att absorptionsmekanismerna är legio och att det därför
inte är så enkelt som att man kan döma ut ett material för att det "känns
tätt" utan att veta en massa om vilka mekanismer som kännetecknar just
det materialets förmåga att absorbera.

En stor skillnad mellan olika material är t ex huruvida energiomvandligen
(till värme) involverar materialrörelser eller ej. Det ena eller andra är inte
bättre eller sämre, men många olika kombinationer av egenskaper före-
kommer, och i förekommande fall kompliceras egenskaperna av att både
elastisk och plastisk och striktivt påverkad fjädring kan förekomma.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-10-02 11:01

IngOehman skrev:Men igen - få material, om ens några, kan mäta sig med glasull (eller med
stenull i applikationer där materialets benägenhet att falla sönder inte är ett
problem).

tips på material som skulle kunna ersätta mineralull i högtalarlåda är välkommet, det vore oxå trevligt om exempelvis hifikit sålde sådant material i blockform, eller kanske ännu hellre jysk eller ikea eller närmsta sy/textilaffär hade ett lämpligt material
Bikinitider

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-10-02 12:49

petersteindl skrev:
i skrev:

8) Fast nu ere så att de inte går att ta bort, åtminstone inte då det blev en dubbelpost för mig. Den där ta bort knappen finns då inte av någon outgrundloig anledning på den senaste posten.

MvH
Peter

Har också råkat ut för det, men man låter inte trovärdig om man säger det. :roll: :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-10-02 14:23

och nu har någon helt plötsligt trollat bort två av trippelposterna, jag vill bara säga att jag är helt oskydlig till tilltaget
Bikinitider

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2012-03-20 12:24

jag har gjort lite experiment med Feelingwood" skivor, eller jag har mätt impedanskurva i en sluten låda med 70*100*100 tuss i av respektive glasull och feelingwood och jag fick en något lägre impedanstopp med feelingwood, kanske också lite högre resonansfrekvens.

det är träfiber, som Vital, fast som skivor. dammar lite, men sticks inte.

www.feelingwood.se

* * * * * * * * * *

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-03-20 18:39

slockna skrev:jag har gjort lite experiment med Feelingwood" skivor, eller jag har mätt impedanskurva i en sluten låda med 70*100*100 tuss i av respektive glasull och feelingwood och jag fick en något lägre impedanstopp med feelingwood, kanske också lite högre resonansfrekvens.

det är träfiber, som Vital, fast som skivor. dammar lite, men sticks inte.

www.feelingwood.se

Har du ingen skummadrass med volymvikt på runt 25kilo m3 och med en helvetes massa stärkelse i som gör den hård.Som du kan mäta på

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-20 20:42

Det är inte så dumt, att i förväg veta vad man vill att dämpmaterialet ska påverka, innan man gör valet.
Olika dämpmaterial påverkar en mängd systemparametrar på helt olika vis.
Finns gamla trådar i ämnet, som belyser att man inte kommer förbi noggranna allsidiga mätningar.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-20 20:43

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-20 20:58

jag anser att dämpmaterialets främsta uppgift är att ta död på ljudet inuti lådan, detta helvete tycks få material klara av. nästa krav är att vara snäll mot huden och vara formstabil och inte damma
Bikinitider

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-03-20 21:05

celef skrev:jag anser att dämpmaterialets främsta uppgift är att ta död på ljudet inuti lådan, detta helvete tycks få material klara av. nästa krav är att vara snäll mot huden och vara formstabil och inte damma

Skumgummi är då enda alternativet.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum