Moderator: Redaktörer
celef skrev:rylandes skrev:Vital är ett mycket trevligt material. Har använt Ekofiber och Vital omväxlande i huset nu.
Har också funderat på det i högtalare, men inte hunnit prova ännu.
Men det är väldigt kompakt och tätt. Är det bra?
nej det är inte bra, det brukar betyda att ljudet reflekteras istället för absorberas
Kraniet skrev:celef skrev:
här finns några för och nackdelar materialen emellan uppstaplade
http://www.b-akesson.se/42_Polyester_polyeter
angående densiteten så kan man nog inte säga att högre densitet ger högre dämpning, för det är ju långt ifrån sant då densiteten kan ju bli så hög att ljudabsorbtion helt avtar, allt beror ju på den akustiska impedansen
man bör alltså ta hänsyn till detta när man väljer material och kvalitet på materialet
enligt det där så verkar ju polyester vara att föredra.
visst har du rätt i att för hög densitet kan ge sämre dämpning. Framför allt tar det ju mer av lådans utrymme ju högre densitet det har.
DrBoar skrev:Biltemas gröna dämpfilt 10-12 mm tjock, sedan är det bara att sätta lager på lager tills man har rätt tjocklek. Funkar mycket bra i basreflexlådor och kvartsvågspipor. Skall man fylla hela lådan så finns det Acoustic Q.
petersteindl skrev:celef skrev:rylandes skrev:Vital är ett mycket trevligt material. Har använt Ekofiber och Vital omväxlande i huset nu.
nej det är inte bra, det brukar betyda att ljudet reflekteras istället för absorberas
Om man inte blandar. Men om man först använder skumplast eller rockwool och därefter Vital så kanske det fungerar bättre.
Nu känner jag inte till Vital så jag kan egentligen inte uttala mig. Det kanske inte fungerar alls som dämpmaterial. Kuddar kan fungera och speciellt om de har fjädrar i sig. Det har jag i och för sig heller inte provat, men det borde fungera bra.
MvH
Peter
celef skrev:petersteindl skrev:celef skrev:rylandes skrev:Vital är ett mycket trevligt material. Har använt Ekofiber och Vital omväxlande i huset nu.
Om man inte blandar. Men om man först använder skumplast eller rockwool och därefter Vital så kanske det fungerar bättre.
Nu känner jag inte till Vital så jag kan egentligen inte uttala mig. Det kanske inte fungerar alls som dämpmaterial. Kuddar kan fungera och speciellt om de har fjädrar i sig. Det har jag i och för sig heller inte provat, men det borde fungera bra.
MvH
Peter
blandtekniker verkar vara vanligt, men för arbete i högtalarlåda verkar det lite knöligt.
kuddar verkar svåra då dessa är knepga att fästa upp i lådan, rörliga material i lådan har jag fått för mig vara dåligt
petersteindl skrev:Vad är ett rörligt material? Är det då materialet rör sig i takt med ljudvågen d v s luftmolekylrörelserna? Är det om materialet har en fjädring? Om luftrörelse effektivt stoppas upp och omvandlas till värme, är det då en bra egenskap? I så fall borde fågelfjädrar i kudde, med luftgenomsläppligt tyg, vara ett effektivt dämpande material.
MvH
Peter
celef skrev:petersteindl skrev:Vad är ett rörligt material? Är det då materialet rör sig i takt med ljudvågen d v s luftmolekylrörelserna? Är det om materialet har en fjädring? Om luftrörelse effektivt stoppas upp och omvandlas till värme, är det då en bra egenskap? I så fall borde fågelfjädrar i kudde, med luftgenomsläppligt tyg, vara ett effektivt dämpande material.
MvH
Peter
jag har sett mätningar på paneler, veka sådana, som har varit för eftergivliga, dessa har uppvisat ett olinjärt beteende vad gäller absorbtionen över frekvens, en styvare struktur på absorbenten som förhindrar detta verkar vara bra
att en stoppad kudde absorberar ljud råder det nog ingen tvekan om, men om den är optimalt stoppad för maximal ljudabsorbtion eller om den är stoppad för maximal ligg/sittkomfort kan man ju bara gissa
petersteindl skrev:celef skrev:petersteindl skrev:Vad är ett rörligt material? Är det då materialet rör sig i takt med ljudvågen d v s luftmolekylrörelserna? Är det om materialet har en fjädring? Om luftrörelse effektivt stoppas upp och omvandlas till värme, är det då en bra egenskap? I så fall borde fågelfjädrar i kudde, med luftgenomsläppligt tyg, vara ett effektivt dämpande material.
MvH
Peter
jag har sett mätningar på paneler, veka sådana, som har varit för eftergivliga, dessa har uppvisat ett olinjärt beteende vad gäller absorbtionen över frekvens, en styvare struktur på absorbenten som förhindrar detta verkar vara bra
att en stoppad kudde absorberar ljud råder det nog ingen tvekan om, men om den är optimalt stoppad för maximal ljudabsorbtion eller om den är stoppad för maximal ligg/sittkomfort kan man ju bara gissa
Om du har en kudde med dun i, så blås in i den. Det blir ganska varmt. Försök att andas genom den. Du kvävs. Jag har provat lite med dunkuddar och det var det isärklass effektivaste dämpmaterial jag provat. Det var som ett svart akustiskt hålJag hoppas att så småningom kunna prova mer.
MvH
Peter
celef skrev:
celef skrev:petersteindl skrev:celef skrev:petersteindl skrev:Vad är ett rörligt material? Är det då materialet rör sig i takt med ljudvågen d v s luftmolekylrörelserna? Är det om materialet har en fjädring? Om luftrörelse effektivt stoppas upp och omvandlas till värme, är det då en bra egenskap? I så fall borde fågelfjädrar i kudde, med luftgenomsläppligt tyg, vara ett effektivt dämpande material.
MvH
Peter
Om du har en kudde med dun i, så blås in i den. Det blir ganska varmt. Försök att andas genom den. Du kvävs. Jag har provat lite med dunkuddar och det var det isärklass effektivaste dämpmaterial jag provat. Det var som ett svart akustiskt hålJag hoppas att så småningom kunna prova mer.
MvH
Peter
intressant, då ska jag prova en dunkudde i en mellanregisterlåda. jag vet dock inte hur jag ska mäta för ett riktigt resultat, har inget impedansrör, har du några knep att lära ut
nuffe skrev:celef skrev:
Nej ljudet reflekteras inte i Vital. Men däremot är det en bra absorbent, bara jag tog in den öppna balen i rummet fick det en helt annan ljudkaraktär. PS. det är ett kasst rum med mycket reflexer.
Jag har små "klossar" av Vital i pojkens Mupps, och det verkar funka.
Resten ska jag ha i soffan som har ett tomt underrede. Hoppas att det
dämpar lite, är helt ovetenskapligt och ej avstämt.![]()
Henrik
petersteindl skrev:celef skrev:petersteindl skrev:celef skrev:petersteindl skrev:Vad är ett rörligt material? Är det då materialet rör sig i takt med ljudvågen d v s luftmolekylrörelserna? Är det om materialet har en fjädring? Om luftrörelse effektivt stoppas upp och omvandlas till värme, är det då en bra egenskap? I så fall borde fågelfjädrar i kudde, med luftgenomsläppligt tyg, vara ett effektivt dämpande material.
MvH
Peter
MvH
Peter
intressant, då ska jag prova en dunkudde i en mellanregisterlåda. jag vet dock inte hur jag ska mäta för ett riktigt resultat, har inget impedansrör, har du några knep att lära ut
Nej, jag har inga knepJag önskar jag hade. Jag lyssnar på resultatet och provar. Trial and horror principen
![]()
Då jag hade stora Lowtherhorn på 90-talet fick jag en dag för mig att stoppa in dämpmaterial i hornen för att lyssna på hur stor absorptionen var i olika dämpmaterial. Till min förvåning absorberade en massa material ingenting i stort settJag hörde knappt någon skillnad. Gullfiber var ok, men jag hade förväntat mig mycket större skillnad ändå. Då fick jag en snilleblixt och gick in i mitt sovrum och tog dunkuddarna och tryckte in dessa i hornet.
Ljudet fullkommligt dog. Mmmpf blev det av musiken
Det hördes knappt något mummel ens. Då bemödade jag mig att inte pressa in kudden utan fjädrarna skulle vara fluffiga så att säga. I slutna lådor tror jag att det kan vara ett alternativ. I basreflex får man tänka till vad man egentligen vill åstadkomma. Det får man i slutna låder också men jag upplever uppgiften som enklare i slutna lådor. Jag vet inte hur mycket fjädrar trycks ihop av sin egen tyngd. Men det får man prova.
MvH
Peter
celef skrev:
kan du mäta elektriskt impedans? isåfall vore det intressant för vetenskapen om du ville köra ett gäng mätningar med och utan vital och kanske nåt annat material
i skrev:celef skrev:haha, en trippelpost, dummare än så kan faktiskt knappt bli
Jo, när man inte fattar att man kan ändra och ta bort sina poster.
IngOehman skrev:Men igen - få material, om ens några, kan mäta sig med glasull (eller med
stenull i applikationer där materialets benägenhet att falla sönder inte är ett
problem).
petersteindl skrev:i skrev:celef skrev:haha, en trippelpost, dummare än så kan faktiskt knappt bli
Jo, när man inte fattar att man kan ändra och ta bort sina poster.
Fast nu ere så att de inte går att ta bort, åtminstone inte då det blev en dubbelpost för mig. Den där ta bort knappen finns då inte av någon outgrundloig anledning på den senaste posten.
MvH
Peter
slockna skrev:jag har gjort lite experiment med Feelingwood" skivor, eller jag har mätt impedanskurva i en sluten låda med 70*100*100 tuss i av respektive glasull och feelingwood och jag fick en något lägre impedanstopp med feelingwood, kanske också lite högre resonansfrekvens.
det är träfiber, som Vital, fast som skivor. dammar lite, men sticks inte.
www.feelingwood.se
celef skrev:jag anser att dämpmaterialets främsta uppgift är att ta död på ljudet inuti lådan, detta helvete tycks få material klara av. nästa krav är att vara snäll mot huden och vara formstabil och inte damma
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster