Vore ett sånt här program intressant?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-23 00:29

Oj, det var en gammal tråd. Det här projektet somnade. Det är svårt att få användarsnittet att funka ok. En sån här geometri beskrivs kanske bäst med en tabell, hmm, äh jag vet inte.

Naqref™ skrev:Vågar du avslöja hur du har gjort Svante? Är det små delar där man approximerar massan och kompliansen för de små delarna och sedan bara sätter ihop dem till en enda stor lycklig impedansmodell? :)

Jo, jag räknar akustisk massa och akustisk kapacitans för varje del och så kopplar man ihop dem i en enda lång radda. Principen finns beskriven i Basta!s techdoc, men Basta! kan bara räkna på cylindriska rör (där alla segmenten har lika diameter).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-23 08:59

Oki!

En fråga till bara (kanske två eller så ändå..)

Gör du varje rördel enligt denna princip:
Bild

Eller enligt denna:
Bild
Där du (stegvis)kontinuerligt ändrar värdet på Map, Rap och Cap?

Och hur gör du med den medsvängande luftmassan (Malp)?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-23 18:38

Naqref™ skrev:Oki!

En fråga till bara (kanske två eller så ändå..)

Gör du varje rördel enligt denna princip:
Bild

Eller enligt denna:
Bild
Där du (stegvis)kontinuerligt ändrar värdet på Map, Rap och Cap?

Och hur gör du med den medsvängande luftmassan (Malp)?

Aha, jag ser av någon anledning inte bilderna, men lyckades flura ut vad du menade ändå. Varje rörstump är EN M-C-M-länk. Medsvängande massan har jag för mig baserades på den sista rörstumpens diameter, vilket man kan diskutera om det är rätt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

manw

Intressant!

Inläggav manw » 2006-07-23 21:16

Ja, självklart är det intressant! Jag ställde ju frågan i en annan tråd, hur jag borde beräkna ett koniskt (cirkulärt) rör? Därefter knackade jag ihop ett litet C-program som löste mitt problem i alla fall. Men mitt program begränsade sig till cirkulära rör, resultatet stämde i alla fall :D

Ifall det skulle gå att få med en korrekt ändkorrektion även för icke-cirkulära rör så skulle det bli riktigt intressant 8)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-07-23 23:39

Klart intressant. Här är en port att öva på, liten stativare. Ser mest ut som ett dammsugarmunstycke tycker jag. Lite hornaktigt på utsidan.

Bild
Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-29 22:42

Det är självklart att detta är intressant. Basportarna kommer troligen att se ut ungefär som på Svantes förslag på alla seriösa högtalare om ca tio år!
Ovanstående bild är helt ett designjippo, där konstruktören troligen inte har någon aning om vad han åstadkommit.

Svante kan du simulera väsbrus från kanter och "rökringspuffar" från "släpp" från olika ändradiestorlekar vid olika nivåer också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-29 23:09

paa skrev:Svante kan du simulera väsbrus från kanter och "rökringspuffar" från "släpp" från olika ändradiestorlekar vid olika nivåer också?

Näpp! :wink:

Jag har funderat på om man skulle ge sig in i det träsket med FEM och Navier-Stokes och allt vad som nu behövs, men jag inser samtidigt att det är ganska ointressant att simulera en överstyrd port, i varje fall för hifi. Överstyrda portar ska man ju undvika och det enda som är riktigt intressant är att hitta en gräns som inte får överskridas. Jag har funderat om Reynolds tal skulle kunna vara en enkel utväg ur det hela, för att sätta en bättre gräns än bara lufthastighet eller amplitud i porten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-29 23:12

Svante skrev:
paa skrev:Svante kan du simulera väsbrus från kanter och "rökringspuffar" från "släpp" från olika ändradiestorlekar vid olika nivåer också?

Näpp! :wink:

Jag har funderat på om man skulle ge sig in i det träsket med FEM och Navier-Stokes och allt vad som nu behövs, men jag inser samtidigt att det är ganska ointressant att simulera en överstyrd port, i varje fall för hifi. Överstyrda portar ska man ju undvika och det enda som är riktigt intressant är att hitta en gräns som inte får överskridas. Jag har funderat om Reynolds tal skulle kunna vara en enkel utväg ur det hela, för att sätta en bättre gräns än bara lufthastighet eller amplitud i porten.

Jo, en sak är ju lufthastigheten inuti porten, men en helt annan sak är ju lufthastigheten i portänden.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till DIY-forum