Råämne till High End högtalarkablar finns, ideer? intresse ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-01 18:50

Det vetenskapliga borde ju isåfall att undvika att föra fram felaktiga positiva egenskaper.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-12-01 19:35

Jag har aldrig funderat speciellt mycket på detta med kablar (men har bekanta vars kablar i utgifter räknat betingar 50% av anläggningens totalpris) men blev nyss nöjd.. Jag använder 4mm Supra Classic, visserligen flerkarderlig men med varje ledare förtent. Är det alltså att betrakta som en i de flesta sammanhang duglig kabel? Jag blir ibland pikad av nämnda bekanta som anser att jag missar alldeles för mycket information..
Och angående terminering.. Min förtenta kabel oxiderar ju inte nämnvärt, så är inte det bästa i mitt fall att helt undvika gafflar eller bananer och ansluta direkt i terminalerna på högtalaren? Så är det i alla fall gjort nu.,

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-01 20:04

Classic 2,5 eller Ply2 räcker gott till ett ordinärt vardagsrum och många hundra watt. :)
Spelar ingen större roll vilken typ av terminering man väljer, bara kabeln har hyggligt stor anläggningsyta och sitter hårt/stadigt i kontaktdornen.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2011-12-01 20:16

Nu tycker jag normalt inte att det är värt att lägga ner någon energi på kablarna, men jag kan ju spåna lite ändå: :)

Gör gärna kabeln så den får ett stabilt avstånd mellan ledarna (så strömmen i kabeln ej kan modulera avståndet).

Om du är inne på skineffekt kan det nog vara bra att räkna lite snabbt på det och jämföra påverkan med påverkan hos den induktans du tänkt välja.
(det kan även vara intressant att räkna på de material som är närmast ledningen om man är orolig för det)

Om man gör en kabel med hög kapacitans får man se upp med en del förstärkare (jag tror iaf att det finns såna som kan få problem om dom inte har ett klokt filter på utgången)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-12-01 20:54

Swedenmaded skrev:
IngOehman skrev:Hur mycket induktans tror du att du får då? (Jag kan lova dig att den många
gånger om kommer att dominera resistansen vid 20 kHz.)

Hur påverkar detta ljudet då ? Handlar det om avståndet mellan ledarna eller vad ?

Mina flatkablar är klädda med teflontejp och sen lagda ovanpå varandra, därefter krympslang över de bägge ledarna=avståndet minimalt mellan ledarna, bingo ?

Snacket om att PVC vore alldeles horribelt i kontakt med ledaren, samt skineffekten torde göra gällande att plåtband med teflon är bättre än runda ledare i PVC. Enledare har väl alltid fördelar gentemot flerledare, om den är i bandform=tunn ?

Varför vill du "bygga " ett par högtalarekablar överhuvudtaget ? Det finns inga fördelar mot EKK hur du än bygger, med vilket material som helst.

Även om du skriver att du har tillgång till " ren " koppar så är den som finns i EKK lika ren. Det finns ingen skillnad. Om du luftisolerar dina platta kopparbandkablar så kommer de dessutom att oxidera redan inom någon dag, oxideringen är till nackdel på riktigt, vilket inte skin- effekten är.

Placerar du + och - en bit ifrån varandra så får du ett diskantfall. Sätter du däremot kardelerna platt emot varandra med bara tunn plastfilmsisolering emellan får du istället kanske problem med långa längder för förstärkarens förmåga att driva höga frekvenser utan oscillering om du inte använder konjugatlänk vid högtalareterminalerna ( för själva kabeln ) .

EKUA är en bra kabel vid korta längder, under 1,5 meter. Kostnad någon krona/ metern. Enkardelig. Bättre än purist audio för 100000:- metern.

:P
Odogmatisk sekt- granskare

borttagen_1

Inläggav borttagen_1 » 2011-12-01 21:07

Richard skrev:
Swedenmaded skrev:
IngOehman skrev:Hur mycket induktans tror du att du får då? (Jag kan lova dig att den många

Hur påverkar detta ljudet då ? Handlar det om avståndet mellan ledarna eller vad ?

Mina flatkablar är klädda med teflontejp och sen lagda ovanpå varandra, därefter krympslang över de bägge ledarna=avståndet minimalt mellan ledarna, bingo ?

Snacket om att PVC vore alldeles horribelt i kontakt med ledaren, samt skineffekten torde göra gällande att plåtband med teflon är bättre än runda ledare i PVC. Enledare har väl alltid fördelar gentemot flerledare, om den är i bandform=tunn ?

Varför vill du "bygga " ett par högtalarekablar överhuvudtaget ? Det finns inga fördelar mot EKK hur du än bygger, med vilket material som helst.

Även om du skriver att du har tillgång till " ren " koppar så är den som finns i EKK lika ren. Det finns ingen skillnad. Om du luftisolerar dina platta kopparbandkablar så kommer de dessutom att oxidera redan inom någon dag, oxideringen är till nackdel på riktigt, vilket inte skin- effekten är.

Placerar du + och - en bit ifrån varandra så får du ett diskantfall. Sätter du däremot kardelerna platt emot varandra med bara tunn plastfilmsisolering emellan får du istället kanske problem med långa längder för förstärkarens förmåga att driva höga frekvenser utan oscillering om du inte använder konjugatlänk vid högtalareterminalerna ( för själva kabeln ) .

EKUA är en bra kabel vid korta längder, under 1,5 meter. Kostnad någon krona/ metern. Enkardelig. Bättre än purist audio för 100000:- metern.

Kaxiga påståenden men jag säger inte att du har fel i dina bestämda uppfattningar....Att EKK skulle innehålla "helren" koppar kanske jag inte är lika säker på som du men det är bara ett antagande och det kanske saknar betydelse med hur många decimaler på 99% koppar det är. Intressant att du säger att ingen kabel kan bli bättre än EKK, då är ju allt löst......tråden lär leva ett tag till :) Intressant det du skriver om att ha platta ledare ihop. Lite respons från Öhman i frågan också ang. stort vs litet avstånd mellan ledarna skulle krydda tråden, samt givetvis massor av andras åsikter ! Kanske lödar upp ett par EKK igen hehe

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-12-01 23:35

Hur ren är kopparen i dina bandkablar ?

Pratar vi specialtillverkat för låg resistans eller orienterat material ?

Lite sugen på bandat kopparmaterial men mer för trafotillverkning än högtalarekabel :)

Mina gamla taralabs får nog duga ett tag till som ljudförmedlare.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-02 00:01

Enligt Karlebo handboken.

SM 0005, SIS 5011, Cu(+Ag) 99,95%, Syre 0,0%
Används i elektronrör, vågledare, i transistorer, ej lämplig för svetsning och lödning.

SM 0010, SIS 5010, Cu(+Ag) 99,90%, Syre 0,04%
Används som tråd, linor, plattstång för elledare, ej lämplig för gassvets och hårdlödning.

SM 0025, SIS 5013, Cu(+Ag) 99,8%, Syre 0,04%
Normal plåt och bandkvalité.

SM 0026, SIS 5015, Cu(+Ag) 99,8%, Syre 0,0%
Normal rörkvalité.

Som vi kan se, är det här med syrehalten helt irrelevant.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-12-02 00:15

Det intressanta är väl vad man legerar med.

Påverkar materialets elekriska egenskaper.

Dom flesta material går dessutom att bearbeta plastiskt för att få orientering på molekylerna om så önskas.

Syrefri är väl iofs bra.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-02 00:37

Tyckte jag var tydlig.
Ag = Silver i de exempel jag tog upp, som kan vara användbara för oss.

Det finns oändliga exempel på legeringar för olika applikationer.

Mellan malm och ren koppar ligger en lång kedja av processer.
Den slutliga reningen sker genom smältraffinering eller elektrolytisk raffinering. I första fallet erhålles raffinerad koppar och i det andra elektrolytkoppar. Båda finns i syrehaltiga och syrefria kvaliteter.
SM 0005 tex framställs genom gjutning i skyddsgas.

Man formar koppar för olika ändamål, genom tillsättning av mycket små mängder av Ag, As, Te, Sn, Cd eller P.

Användarvisningsbild
Helmut
Semesterfirare

Inläggav Helmut » 2011-12-02 01:37

Kör med budgetvarianten Clas Ohlsson 49-4210 4 mm2 och 51 trådar 25 meterför 329:-. Öppnar jag mina högtalare så finns det massor med spolar som är lindade med tunn entrådig koppar. Varje spole innehåller en ansenlig längd koppartråd.
För att få bra ljud borde man då inte ha lika bra kopparkabel i delningsfiltret. Jag tänker mig att om jag använder 4 mm kopparkabel till högtalarna så borde jag också använda mig av samma 4 mm eller tjockare kabel till högtalarspolarna. Eftersom jag har en betydligt längre tråd i spolarna.
När jag pratar med experter får jag en känsla att det viktigaste är inte att man har en kedja av lika välljudande grejer. Det viktigaste är att man har något som kan köpas billigt ”kabel” och väljer en kabel som är svindyr, för att få bra ljud. Med andra ord en hög ”imponeringsfaktor” garanterar bra ljud.
Ps har ca 3 meter långa kablar till mina högtalare.
Mitt förslag är att du lindar nya spolar av kopparbanden!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-12-02 17:19

Helmut skrev:Kör med budgetvarianten Clas Ohlsson 49-4210 4 mm2 och 51 trådar 25 meterför 329:-. Öppnar jag mina högtalare så finns det massor med spolar som är lindade med tunn entrådig koppar. Varje spole innehåller en ansenlig längd koppartråd.
För att få bra ljud borde man då inte ha lika bra kopparkabel i delningsfiltret. Jag tänker mig att om jag använder 4 mm kopparkabel till högtalarna så borde jag också använda mig av samma 4 mm eller tjockare kabel till högtalarspolarna. Eftersom jag har en betydligt längre tråd i spolarna.
När jag pratar med experter får jag en känsla att det viktigaste är inte att man har en kedja av lika välljudande grejer. Det viktigaste är att man har något som kan köpas billigt ”kabel” och väljer en kabel som är svindyr, för att få bra ljud. Med andra ord en hög ”imponeringsfaktor” garanterar bra ljud.
Ps har ca 3 meter långa kablar till mina högtalare.
Mitt förslag är att du lindar nya spolar av kopparbanden!

...det hela kompliceras av att vissa högtalarekonstruktörer med FLIT konstruerar att det ska vara en viss resistans i basspolen. Då blir det sämre med tjocka trådar till spolarna.

Men visst är det på ett sätt mycket logiskt som du resonerar. De flesta högtalare har entrådigt lindade spolar i delningsfiltret med EKUA tjocklek på över tio meter i serie med baselementet, så att " flumma" runt med supertjocka kablar mellan högtalare och förstärkare där längderna kanske
bara är 2-3 meter är total overkill och ev. förbättringar ren placebo.

Kan avsluta det hela med att tala om att avanserna för många dyr- kabeltillverkare ligger på flera 100 , ibland 1000% .

Normala avanser på hifiprylar ligger på 30- 40 %.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-12-02 18:18

Lite kuriosa för den som vill lär sig mera:

Övergångsfrekvensen mellan resistans och skineffekt (om förenklingen ursäk-
tas) om man ser till kabeln isolerad (alltså tänker sig att den lastas oändligt
hårt och man tittar på överföringsfunktionen från insignal till ström) ligger
nästan alltid inom audioområdet, och dessutom LÅNGT under det höga dis-
kantområdet.

Tittar man på en mera normalt lastad kabel så brukar inverkan av skineffek-
ten bli mindre dock (eftersom knäfrekvensen relaterar till lasten och inte
längre till kabelns egen resistans). Men det är mycket ovanligt med kablar
där man inte kan se något påverkan alls av skineffekten vid 20 kHz. Även i
de flesta spolar så ser man mycket enkelt skineffektbetingade förluster som
syns även nedåt några kHz, om man undersöker dem noga.

Hur stor betydelse det sedan har när man inkluderar att man ju även har en
induktans i kabeln (och i allra högsta grad i en spole) som ger en påverkan
som inte är väsensskild från skinförlosterna (även om den är lite annorlunda)
är nästa fråga.

Jag lägger mig inte i den debatten men avråder alla ifrån att starta med en
tumregelförenkling i stil med att "skineffekten saknar betydelse för audio".

Om man istället lär sig mer om den intressanta elektromagnetiska samverkan
som gör att effekten uppkommer och lär sig att räkna på den så slipper man
tillgripa tumregler som bara riskerar att leda en fel. Bättre att titta på varje
specifikt fall för sig och bedöma allvarligheten av skin-effekten, baserat på
behoven, applikationen och den fysikaliska verklighetens alla lagar.

- - -

Min uppfattning är väl att det alltid är förnuftigt att dimensionera system av
det här slaget i sin helhet, Det vill säga inkludera kabeln i dimensioneringen
av högtalaren, så kan man nå det man vill - med alla effekter inräknade.

Men den frågan leder för långt, så det var bara en parentes.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-02 18:34

Det där vill jag gärna se mätningar på, eller varför inte en blidtest där någon kan fastställa att skineffekten ligger inom hörbarhetströskeln.

Är det någon som kan delge sådanna?

Här är lite intressant läsning:
http://www.st-andrews.ac.uk/~jcgl/Scots_Guide/audio/skineffect/page1.html
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-12-02 18:49

En vanlig lärobok i ellära torde duga bra om du vill förkovra dig i ämnet.

Mätningarna får du göra själv.

Ett tips på en mätning du kan göra är att skapa en serieresonanskrets med
en kondensator. Mät upp notchen du får med några olika sorters spolar.

Ta t ex en vanlig 1,4 mm-tråd och en med litz-tråd och samma diameter.

Kolla att serieresistansen är ungefär samma innan du går vidare och kollar
HF-förlusterna. Välj förslagsvis en 1 mH-spole och testa notch vid 100 Hz,
1 kHz och 10 kHz (2 533 uF, 25,33 uF och 253,3 nF).

Swedenmaded skrev:
Richard skrev:
Swedenmaded skrev:

Kaxiga påståenden men jag säger inte att du har fel i dina bestämda uppfattningar....Att EKK skulle innehålla "helren" koppar kanske jag inte är lika säker på som du men det är bara ett antagande och det kanske saknar betydelse med hur många decimaler på 99% koppar det är. Intressant att du säger att ingen kabel kan bli bättre än EKK, då är ju allt löst......tråden lär leva ett tag till :) Intressant det du skriver om att ha platta ledare ihop. Lite respons från Öhman i frågan också ang. stort vs litet avstånd mellan ledarna skulle krydda tråden, samt givetvis massor av andras åsikter ! Kanske lödar upp ett par EKK igen hehe

Missade det där inlägget.

Ja - bingo. Det är nog bästa sättet att bygga. I varje fall om målet är att
nå lägsta möjliga induktans. Men man bör vara beredd på att kabelns karak-
teristiska impedans blir rätt låg, och att (som också Richard är inne på) det
kan vara klokt att komplettera kabeln med en konjugatlänk i så fall, för att
absorbera de reflexion av EM-energi från högtalaränden, som annars kan bli
lite jobbig för förstärkaren.

Om jag förstått dimensionerna rätt så talar vi alltså om en area om 25 mm2,
per pol, det vill säga rejält grova doningar. Jämför man med den vanlig EKK
2 G 1,5 x 4 meter (som jag dimensionerar de flesta av mina högtalare för)
så talar vi här en en kabel som man kan dra 66,666... meter (!) för samma
lågfrekventa serieförluster, och då blir serieresistansen cirka 0,046 ohm per
kardel.

Bara det känns som ett prima argument för att satsa på låg induktans. Det
behövs ju definitivt vid så långa sträckor.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till DIY-forum