hur placera prylar i nytt rum?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-29 13:46

Bild

Finns eld på DVD, fram med storsläggan!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-12-29 14:12

Tycker att det är lite elakt att bara gnälla en massa att rummet är kasst.
Här är han glad över att han har fått ett rum att ha sina grejer i, men många ser bara en massa problem och gnäller..
Ge killen ert "bästa möjliga förslag" i detta rummet istället, då det förmodligen inte finns något annat rum med vettig storlek som han får ta i besittning.. Elakt...

Mitt förslag står kvar.
Mitt rum ser som sagt nästan exakt likadant ut.
Dock är min kamin betydligt mindre, men det räcker ju om det blir bra ljud i sweetspot, då det här kommer bli DITT rum... :wink:

Nu är dessa bilder tagna på något sätt som gör att rummet ser femton meter långt ut. Det är det inte. Det är inte jag som har tagit bilderna.

Mitt rum är ca 7 meter långt och 3,40 brett med 2,25 i takhöjd.
Jag har ca 2,60 fram till kaminen.
När jag måttade lite på det så skulle inte kaminen stå i vägen för sweetspot om den stod ut 1,10 i rummet.
Visst, ska man vara ett gäng så får man väl möblera med lite stolar på sidan och bakom, men jag tycker ändå att det är den bästa varianten.

Förstår inte riktigt hur man kan tipsa om att titta på bredden i ett sånt rum..
Man sitter en bit ut från väggen, och tv tar lite plats innan duken kommer. Blir inte mycket till duk man kan ha innan man får börja flacka med blicken..
Jag har 106 tum på ca fyra meter. Det är dock ganska litet.

Bild
Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-12-29 14:27

men vad får du för T-kvot i rummet så som du sitter?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-29 15:09

bakerman22 skrev:Tycker att det är lite elakt att bara gnälla en massa att rummet är kasst.
Här är han glad över att han har fått ett rum att ha sina grejer i, men många ser bara en massa problem och gnäller..
Ge killen ert "bästa möjliga förslag" i detta rummet istället, då det förmodligen inte finns något annat rum med vettig storlek som han får ta i besittning.. Elakt...

Dags att kika i spegeln om du bedömmer andras förslag på det viset.

Att inte ge bästa förslag först är ännu mer elakt... tänk om han går på ett andra-förslag och blir missnöjd, då kommer han ju att tycka "var det det bästa ni kunde?". Självklart måste man ju så långt som möjligt förstå vilka kompromisser man gjort i relation med hur det kunnat bli. Även om det inte leder till något annat än en någorlunda dämpad förväntning, så är det ju bättre att sen bli lätt positivt överraskad än besviken.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-29 15:16

Anders_A skrev:Jag tycker, som alla andra, att du ska ställa högtalarna på varsin sida om den öppna spisen och en mysig soffgrupp med soffbord, fotöljer och härlig matta att sitta i och umgås till musiken.

TV/Film kan du titta på i något annat rum där det inte finns en mysig öppen spis!

De va väll typ enbart jag som tyckte det va en bra ide dock, men de blev ju nerröstat... ;)

för mig hade det varit en självklarhet ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-12-29 16:00

Nattlorden skrev:
bakerman22 skrev:Tycker att det är lite elakt att bara gnälla en massa att rummet är kasst.

Dags att kika i spegeln om du bedömmer andras förslag på det viset.

Att inte ge bästa förslag först är ännu mer elakt... tänk om han går på ett andra-förslag och blir missnöjd, då kommer han ju att tycka "var det det bästa ni kunde?". Självklart måste man ju så långt som möjligt förstå vilka kompromisser man gjort i relation med hur det kunnat bli. Även om det inte leder till något annat än en någorlunda dämpad förväntning, så är det ju bättre att sen bli lätt positivt överraskad än besviken.

Men helt jävla ärligt... Nu blir jag förbannad...
Killen skriver att han har "fått" ett rum som han får leka i.
"Välj ett annat rum" kommer som förslag !!?
Man måste ju vara helt jävla dum i huvet om man kommer med ett sånt förslag !!?
Han hade ju inte köpt en herrgård på 1000 kvadrat !!

Är inget rum bättre än detta rummet menar du !!?
Det tycker fan inte jag i alla fall..

Jävla gnällspikar. Är inte allt optimalt så är det bara skit...
Fy fan...

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-12-29 18:52

En öppen spis betyder ofta en murstock.
En murstock i källaren betyder nästan alltid att det är närmast liktydigt med att riva huset för att kunna ta bort den.
Inte alltför sällan hänger våningarnas bjälklag i denna murstock.

Allt detta har nog smile säkerligen redan koll på.

Men att fortsätta föreslå en rivning av öppenspisen är nog rätt onödigt.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2011-12-29 22:06

Seså pojkar, bli nu inte arga på varandra :?

Jag har insett att spisen är kass ur placeringssynpunkt, men den får stå där den står, nog om det.

Jag har tänkt om lite, kanske är detta ett gyllene tillfälle att dela upp systemena och att få bygga lite nya suroundhögtalare!

Musikdelen kan få vara på bredden av rummet.
Bild

och sen låta duken sitta på väggen enligt ritningen (där den faktiskt sitter nu) och bygga några mindre suroundburkar (bruna på bilden) , vrida upp soffan enligt bild och flytta på en av subbarna vid filmtittande.
Bild

Bra eller dåligt?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-12-30 13:13

Vore det mitt rum skulle jag även tjacka 1-3 st sköna fåtöljer och möblera så här:
Bild
Från vänster.
Brun - soffa
grön, ev bord
röd 1, 2 eller 3 st sköna fåtöljer, vänds för finlyssning, En vänds och sätts i sweetspot om man lyssnar ensam.
blå - högtalare
magenta - TV
grön - filmduk.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2011-12-30 14:04

Okej, flera förslag är bra förslag!

Hur påverkar dörrhålet (som inte har någon dörr, och går från golv till tak) högtalaren?

Hur fungerar det att kolla på duken ifrån 6 meters håll?
är det för långt?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-12-30 14:19

Mitt förslag är givetvis någon slags kompromiss (som alla andra förslag).

Duk och TV är nog aningens pluttiga från soffan sett, särskilt TVn.

Jag skulle se fåtöljerna som huvudsakliga positionerna för lyssning och filmtittning, och soffan som reservplatser.

Får du ljudmässiga problem med dörröppningen får du helt enkelt sätta in någon slags dörr.
Kan få andra fördelar såsom tystare bakgrundsnivå i lyssningsrummet och att du stör övriga huset mindre.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-30 14:35

Kan även tänkas att något mindre tätt med strömningsmotstånd i öppningen kan ge bättre återgivning med tanke på resonanser, typ tjockt/tungt draperi.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-12-30 14:43

Det finns ju en annan anledning till att jag föreslår det jag gör, med fåtöljer.
Jag är ju själv sjukt sugen på att få ett lyssningsrum, med (minst en) sköna fåtöljer att sjunka ner i och fly världen. 8)

Så fåtöljer kommer ju sig främst från min egen våta dröm. :wink:

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2011-12-30 16:26

Nattlorden skrev:Kan även tänkas att något mindre tätt med strömningsmotstånd i öppningen kan ge bättre återgivning med tanke på resonanser, typ tjockt/tungt draperi.

det blir inte konstigt om bara den ena kanalen har så då? (obalans)
då den ena högtalaren har stumma väggar bakom och bredvid sig?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-30 16:55

smile skrev:det blir inte konstigt om bara den ena kanalen har så då? (obalans) då den ena högtalaren har stumma väggar bakom och bredvid sig?

Eftersom obalansen redan finns, så om det inte byggs hård dörr så blir det ju inte mindre studs på ett draperi än på en icke-existerade vägg.

Men det var mest att jämna ut basresonanser som jag såg dess primära funktion.

Föregående

Återgå till DIY-forum