Egen eller delad kavitet för dubbla basar??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-12-04 23:31

Aerob skrev:Anders, jag tror att Svantes inlägg tidigare i tråden förklarar vad det är som händer:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 4647#84647

Ja, jag är med på resonemanget sålänge det rör sig om ett fall där båda drivers sitter på samma baffel och lådan har samma djup både med och utan mellanvägg.

Vad händer om man tar bort det ena elementet ur min bild och bara har ett element. Blir lådans eventuella stående vågor ofärändrade om man då plötsligt inför en vägg på halva djupet? Jag har väldigt svårt att förstå att det skulle vara så.

Förmodligen pratar vi förbi varandra! 8)
.....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-05 00:23

AndersD skrev:
Aerob skrev:Anders, jag tror att Svantes inlägg tidigare i tråden förklarar vad det är som händer:

Ja, jag är med på resonemanget sålänge det rör sig om ett fall där båda drivers sitter på samma baffel och lådan har samma djup både med och utan mellanvägg.

Vad händer om man tar bort det ena elementet ur min bild och bara har ett element. Blir lådans eventuella stående vågor ofärändrade om man då plötsligt inför en vägg på halva djupet? Jag har väldigt svårt att förstå att det skulle vara så.

Om man tar bort ena elementet kommer den röda halvvågsresonansen att exciteras, ja. Om båda elementen sitter där kommer den inte att exciteras, då blir det som den blåa, även om lådan är lika lång som den med röda vågen i.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-12-05 00:51

Svante skrev:
AndersD skrev:

Om man tar bort ena elementet kommer den röda halvvågsresonansen att exciteras, ja. Om båda elementen sitter där kommer den inte att exciteras, då blir det som den blåa, även om lådan är lika lång som den med röda vågen i.

OK, jag tror jag är på väg att fatta detta....delvis.
Vågen från "den andra" drivern blir identisk med spegeln från väggen när den finns på plats. Så långt är jag med!

Men, varför försvinner den röda vågen (om vi nu kallar den så) när man har två drivers?
Det har ju tidigare i tråden konstaterats att vågorna kan mötas utan att utsläckning sker. Varför exiteras egentligen inte den röda vågen när det sitter drivers i båda ändarna?
.....

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-12-05 10:06

den ena sidan av buken kan ses som att den har plustecken och den andra har minustecken. Sätter du en bas i vardera ände som spelar lika så tar det ut varandra.
Den stående vågen är ju en halv helvåg och helvågen går ju från startpunkten tillbaka till startpunkten och mitt emellan är motsatsen.

Ang uppdelad eller delad volym kan det ju finnas skäl till att ha en stor volym då det blir enklare att få in basreflexrör av bra storlek. Visserligen måste ju röret hantera mer flöde, men iaf i vissa fall tror jag ändå det blir enklare att ha den större volymen.
Mvh
Magnus

Föregående

Återgå till DIY-forum