Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Svante skrev:adzer skrev:Svante skrev:adzer skrev:Kanske tänker fel nu, men är det inte ett avstånd som är hälften så långt som ljudvågen som ger resonansen. Den måste ju åka sträckan, ta i andra väggen och komma tillbaka för att det skall bli en stående våg.
Mao avståndet som ger en resonans på 170Hz är 1/2 eller en 1/8 så lång som hela ljudvågen.
343 / (8 * 170) = 25cm.
Nej, lägsta resonansfrekvensen i en rätblocksformad kavitet motsvarar en halv våglängd på längsta sidan (inte diagonalen om nån nu skulle tänka så).
Om lådan är 1 m hög invändigt blir alltså lägsta resonansen 343/(2*1)=171,5 Hz. Mindre lådor ger högre lägsta resonansfrekvens.
Ja det var ju precis det jag skrev?
Om du väljer att forumera det som att avståndet är en halv våglängd eller att avståndet är hälften så lång som våglängden spelar mindre roll.
Nä... Var kommer din åtta ifrån? Jag har en tvåa.
aisopos sa att förstärkning sker vid hel och 1/4 våglängd.
Jag upplös då om att ljudvågen måste komma tillbaka också så därför blir det halva dessa avstånden dvs 1/2 och 1/8 våglängd.
Så 170Hz kommer ha resonanser vid 1m och 25cm.
PerStromgren skrev:Nu har jag haft en mätsession till med den lilla United-lådan!
Jag har provat tre saker.
1. Jag satte lådan med spänn mellan två plankor mha en tving, för att se till att inte de långa lådväggarna inte kunde röra sig ur fläcken!
Jag märkte absolut ingeting på mätningen!
PerStromgren skrev:2. Jag tog bort fronten och täppte för basporten (!).
Inte mycket hände då heller, märkligt nog!
PerStromgren skrev:3. Jag fyllde lådan med Acousto-Q (hette det så, fluffet man köpte på Hifikit på 80-talet?).
Mycket liten förändring!
PerStromgren skrev:
Vid alla tre mätningarna finns en rätt förfärlig topp vid 170 Hz, som syns ovan.
Jag tog loss elementet och mätte det i luften också. Den har en rejäl topp vid ca 120Hz. Fs, gissar jag.
PerStromgren skrev:
Svante skrev:
Ja, och det var det som var fel.
Dels så blir det bara 1/4-vågsresonans om ändarna av resonatorn är olika (öppen-sluten), dels läggs inte resonanserna ihop så till en "åttondelsresonans".
Svante skrev:PerStromgren skrev:2. Jag tog bort fronten och täppte för basporten (!).
Inte mycket hände då heller, märkligt nog!
Får jag gissa att knölen vid 65 Hz försvann?
Svante skrev:PerStromgren skrev:3. Jag fyllde lådan med Acousto-Q (hette det så, fluffet man köpte på Hifikit på 80-talet?).
Mycket liten förändring!
Mm, gullfiber vore bättre om amn vill införa resistans. Acousto-Q är nog främst isotermiserande så det du borde se är att resonanstoppen vid ~170 Hz sjunker en gnutta, kanske till 160 Hz?
Svante skrev:PerStromgren skrev:
Jag tog loss elementet och mätte det i luften också. Den har en rejäl topp vid ca 120Hz. Fs, gissar jag.
Ok, där är ju förklaringen isolerad. Om toppen är lika eller nästan lika hög så har vi alltså att göra med ett element med ett Qts på över 5. Det luktar kostnadsoptimering.
PeterAkemark skrev:Ger inte din Philips (AD5060 eller vad det kan vara) bättre resultat i den där lådan?
PeterAkemark skrev:Ger inte din Philips (AD5060 eller vad det kan vara) bättre resultat i den där lådan?
Svante skrev:PeterAkemark skrev:Ger inte din Philips (AD5060 eller vad det kan vara) bättre resultat i den där lådan?
Philipsen är nog där som referenshögtalare.
jonasp skrev:Mycket bra tråd! Bra jobbat!
Svante skrev:Såja, såja, tråden är bra, men du behöver inte tacka fyra gånger.
Svante skrev:PeterAkemark skrev:Ger inte din Philips (AD5060 eller vad det kan vara) bättre resultat i den där lådan?
Philipsen är nog där som referenshögtalare.
aisopos skrev:aisopos skrev:Är porten (röret) 7 cm lång?
Och nu fick jag svaret på frågan jag ställde i andra tråden.
Eller kanske 14 cm är det rätta ...
aisopos skrev:Per, har du mätt längden?
PerStromgren skrev:Vill ni, kan jag ta med måttband till jobbet!
aisopos skrev:PerStromgren skrev:Vill ni, kan jag ta med måttband till jobbet!
Ja det vore väl lite spännande. Om det nu inte är till mycket besvär så ...
Och om det är möjligt kan du kanske även uppskatta avståndet mellan rörets mynning inne lådan och bakväggen.
kanske såhär enkelt x=((lådans djup- 2*väggtjockleken) - rörets längd) ...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 26 gäster