Önskar jag kunde svetsa lådor och hade tillgång till den typen av verktyg.
Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:(otroligt att man betala skit och inget och få sånt skickat ända från Kina fraktfritt)
PeterAkemark skrev:Här är en utmärkt .pdf som handlar om allt du vill vet om dina LM3886 från National som numera ägs av Texas Instrument TI.
http://www.ti.com/lit/an/snaa021a/snaa021a.pdf
PS/ Snygga chassin du har och kylflänsen ser stor ut. Men kiselbrickor brukade vara genomskinliga och mycket tunna och skall ha kiselpasta på båda sidor. Var köper du så fina chassin ifrån?
/DS
avr7000 skrev:Om man byggt på dessa kort.... kan man man bryggkoppla kort eller parallellkoppla kort för mer effekt?
(I en stund av nöjdhet att jag fick igång den beställde jag 20 kort till igår)
Stefan
rikkitikkitavi skrev:avr7000 skrev:Om man byggt på dessa kort.... kan man man bryggkoppla kort eller parallellkoppla kort för mer effekt?
(I en stund av nöjdhet att jag fick igång den beställde jag 20 kort till igår)
Stefan
Du parallelkopplar för att kunna ge mer ström, men får inte mera spänning eller effekt så länge du kör med samma last.
däremot kan du ju minska lasten, tex 8 > 4 ohms högtalare.
du bryggkopplar för att öka effekten i en given last, nackdelen är att varje förstärkare "ser" halva lasten.
Ex två st bryggade över en 8 ohms förstärkare = varje förstärkare ser en 4 ohms del av högtalaren.
därför både brygg och parallellkopplar man, eftersom LM3886 är begränsad av matningsspänningen ( i 8 ohm ) och maximal effekt (i 4ohm)
UrSv skrev:Det går utmärkt att använda de kort du har både för bryggning och parallellkoppling. Har du dessutom möjlighet att köra balanserat från din källa fungerar det utmärkt utan att använda någon konverter från obalanserad till balanserad. Har du bara obalanserad drivning får du skaffa någon form av splitter t.ex. Digis BLD01. Se:
http://assemblycraft.com/bld.htm
Seriekoppling är inte lönt att göra. Det blir för komplicerat och slutresultat blir troligtvis måttligt bra.
Eri skrev:avr7000 skrevDe senaste korten ag beställde var märkta med lite andra komponentvärden (korten ser ganska lika ut för övrigt...)
Vad är bäst och mest "rätt"?
Det där är inte komponentvärden utan komponentbeteckning.
avr7000 skrev:Eri skrev:avr7000 skrevDe senaste korten ag beställde var märkta med lite andra komponentvärden (korten ser ganska lika ut för övrigt...)
22k , 1 k 0.1R är komponentvärden....
Eri skrev:avr7000 skrev:Eri skrev:avr7000 skrevDe senaste korten ag beställde var märkta med lite andra komponentvärden (korten ser ganska lika ut för övrigt...)
22k , 1 k 0.1R är komponentvärden....
Så står det ju inte på mönsterkortet. Där står ju R1,R2, R3 och så vidare.

avr7000 skrev:De jag har nu är typ byggda efter denna...
De senaste korten ag beställde var märkta med lite andra komponentvärden (korten ser ganska lika ut för övrigt...)
se bild :
http://i.ebayimg.com/t/2pcs-LM3886-HIFI ... ~60_12.JPG
Stefan
avr7000 skrev:De jag har nu är typ byggda efter denna...
RogerGustavsson skrev:Varför höjer man utgångsimpedansen till 1 ohm (R1)? Det är väl det som sker? Det kanske passar i en del sammanhang men är inte riktigt det normala spåret.
RogerGustavsson skrev:I vilket fall är det inte i linje med flera förespsråkare av hög dämpfaktor. Finns ju de som tror att det är ett måste. Flint, kör du fortfarande dina LM3886 med förhöjd utgångsimpedans?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster