Byggtråd Kraken 212

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sundskepsis

Inläggav Sundskepsis » 2012-01-31 18:48

Cooolt!

Hur högt, djupt och brett skall den spela ;)?

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-01-31 23:02

Först gäller det att få dessa 49 st kex:
Bild
att passa med dessa 49 (förhoppningsvis) hål:
Bild

Och tro det den som vill, med gummihammaren så passade allt ihop! (det gjorde det faktiskt på dess tvilling också).
Inte illa med tanke på hur man räknar och mäter sig fram till var saker är.

Städdags innan det magiska.
Trots alla högtalare man byggt (nåja, kanske inte så många men 20-30 borde det ju blivit) är det något magiskt med att skruva fast elementen. Framför allt i denna lösning där man ju inte riktigt kan göra om det...
Bild

Sista öppna bilden på hornet hoppas jag. Det som limmas är sista staget bakom elementen och en limdroplist (patent pending) för att hindra mitt överflödiga limmande att drabba elementet.

Bild

Imorgon skall locket på!
Senast redigerad av barco 2013-10-28 22:12, redigerad totalt 3 gånger.
Jag gillar: Horn, crtprojektorer, mikroprocessorer, datorer, större fyrtaktsenduro och min familj.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-31 23:18

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-01 00:01

Rekordsnabbt bygge. Men du har ju så klart tränat på en innan. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-02-01 00:59

Snyggt jobbat :!:
Bra mätt, att alla kexen satt där dom ska. :lol:
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-02-01 07:28

Coolt! 8)
Ska du inte ha någon lucka, för att kunna komma åt elementen och dess skruvar? :?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-02-01 09:51

Ragnwald skrev:Rekordsnabbt bygge. Men du har ju så klart tränat på en innan. :)

Mmmm, fast det första gick faktiskt snabbare :) Men då hade jag en del ledigt och en viktig deadline.

hassez skrev:Snyggt jobbat
Bra mätt, att alla kexen satt där dom ska.

Tackar! Plötsligt händer det :)

nadifierad skrev:Coolt!
Ska du inte ha någon lucka, för att kunna komma åt elementen och dess skruvar?

Näh. Behöver jag en så får jag göra inbrott i lådan. Eller träna min lilla dotter att krypa in och skruva ut elementen :)
Jag gillar: Horn, crtprojektorer, mikroprocessorer, datorer, större fyrtaktsenduro och min familj.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-02-01 18:37

Mäktigt bashorn med säkerligen enorm kapacitet. Hade jag plats skulle jag bygga ett likadant. Skulle funka med många PA 12:or. Tex midbasen JBL PRO 2206?
Åtkomst till element borde nog finnas. Sticksåg och skruvdragare borde klara det. En lucka på baksidan syns ju inte. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-02-01 20:57

brumel skrev:Mäktigt bashorn med säkerligen enorm kapacitet. Hade jag plats skulle jag bygga ett likadant. Skulle funka med många PA 12:or. Tex midbasen JBL PRO 2206?
Åtkomst till element borde nog finnas. Sticksåg och skruvdragare borde klara det. En lucka på baksidan syns ju inte. :)

Tja, behöver jag access till den så sågar jag en lucka helt enkelt. Behöver ju inte planera för det innan egentligen då den inte skall ytbehandlas (den kommer nog kläs med matta eftersom den skall vara en del av podiet som soffan står på).

Locket åkte på, gick ganska smidigt. Alldeles för mycket lim rinner överallt, men det gillar jag.

Ställde en oljedunk och ett bilbatteri som tryck när tvingarna tagit slut :) (inte på allvar alltså, trycket från dessa är... försumbart).

Bild

Får se när jag lyckas tigga hjälp att lyfta in det i bion, imorgon eller fredag hoppas jag. Vore väldigt skönt att ha det bredvid sin kompis och inkopplat så saker kan återgå till det normala i bion.
Senast redigerad av barco 2013-10-28 22:13, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-02-02 23:43

Så var det hornet också insläpat då. Ej testspelat då jag inte har högtalarkablar som når som jag tänkt mig (doh).

Bild

Hoppas få första ljuden ur de båda imorgon.

Kanske dags för ett nytt namn för kombinationen, Kraken 2212? :)
Senast redigerad av barco 2013-04-11 22:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-02 23:55

Nu känns det som ett ligger fel. :twisted:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-03 00:21

Ja jösses, har du ställt sängen ovanpå? 8O

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-02-03 00:22

Varför är dom inte spegelvända?
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-02-03 09:29

KarlXII skrev:Nu känns det som ett ligger fel. :twisted:

Ja, det högra skall "vändas", men jag fixar inte det själv på ett säkert sätt. Bägge skall ha öppningen utåt så att säga. Får vänta på assistans.

Ragnwald skrev:Ja jösses, har du ställt sängen ovanpå?

Haha, nej det är faktiskt soffan.Min lilla tjej är så förkyld (att något så litet kan snarka så mycket) att jag inte kan sova i samma rum som resten av familjen så jag har bäddat soffan för att sova i bion. Tillfällig sak (hoppas jag verkligen :) ).

hassez skrev:Varför är dom inte spegelvända?

Dom är ju symmetriska så spegelvända "finns ju inte". Men du har rätt, det högra skall "snurras" 180 grader.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2012-02-03 20:02

Ser ut som att du har stagat olika, hur kommer det sig?

Blir spännande att se fortsättningen och läsa kommentarerna.
Mot ljusare tider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-02-03 21:39

är det inte överhängande risk att det rinner lim i elementet om man limmar med dom monterade?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-02-03 22:10

En matta eller sånt där skyddsfanér mellan soffan och basarna vore helt rätt det håller jag med om.
Let forever be

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-02-03 23:20

Trepip skrev:Ser ut som att du har stagat olika, hur kommer det sig?

Blir spännande att se fortsättningen och läsa kommentarerna.

Det är en enkel anledning. Jag hittade inte Petters instruktioner för stagning av Kraken 212 när jag byggde första lådan och var för snabb för att hinna få hans svar innan jag satt ihop den. Jag stagade som ett annat horn var tänkt. Horn 2 gjorde jag mer enligt Petters recept (som är mer lagom), det första är ju overkill. Nu kan jag ju dessutom mäta bägge och se om det är någon skillnad :)

Kraniet skrev:är det inte överhängande risk att det rinner lim i elementet om man limmar med dom monterade?

Korrekt. Fast bara ena elementet. Elementet längst in sitter ju inte "i" hålet så det är för långt (och plant) för limmet att rinna ner någonstans där man inte vill ha det.
När det gäller elementet "längst ut" så är risken större. På första hornet löste jag det genom att ha mer "lagom" med lim just där på den farliga sidan. På horn 2 så satt jag fast en liten dropplist (se tidigare post) som ser till att eventuellt lim rinner åt annat håll.
Skulle ju vara surt om man lyckats limma ihop spindeln :)

brumel skrev:En matta eller sånt där skyddsfanér mellan soffan och basarna vore helt rätt det håller jag med om.

Jag har mer av den heltäckningsliknande matta jag har i resten av rummet liggande. Planen är att klä in med det, men det gör jag när jag testat och sett om jag är nöjd med storleken (bredden) på mitt nya "podium".

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-02-04 18:31

Jag skulle oxo runda av kanterna på mdf:n vid "insteget". Får lätt krosskador annars. :(
Let forever be

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-02-05 14:26

Nu har jag även mätt upp bägge hornen, jag var lite nyfiken att se om det skiljer något.

Verkar rätt lika tycker jag...

Bild
Bild

Eftersom det var lite diskussioner på ett annat forum om hur bra den Behringer ECM8000 jag lånat egentligen är (hur konsistent den är i kvalitet, dvs hur bra den generella kalibreringsfilen egentligen är) så råkade jag även ha tillgång till en till ECM8000 så jag gjorde en liten test för att se om jag kunde se någon skillnad mellan micarna. Ja, det kan man, men det enda är nivån. INGET är ändrat mellan de två testerna utom att micen är utbytt (samma sladd tom).

Bild
Bild
Senast redigerad av barco 2013-10-28 22:13, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-05 14:40

Ser ju perfekt ut, kan väl knappast bli bättre. :)
På vilket avstånd från hornöppningen stod miken?

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-02-05 16:21

Ragnwald skrev:Ser ju perfekt ut, kan väl knappast bli bättre. :)
På vilket avstånd från hornöppningen stod miken?

De första två mätningarna är ju "rena", de andra två som är till för att jmf mikarna är ju med EQ (minidsp) därav den raka kurvan.

Mätningarna är tagna med miken ca 60cm från öppningen, ca 15cm från golvet rakt framför.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-05 16:42

Jaja men hur LÅTER det då? :D

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-02-05 23:41

KarlXII skrev:Jaja men hur LÅTER det då? :D

Jag har lyssnat massor på pink noise nu och det låter kanon. Tryck och upplösning så det räcker!

Jaha, du menar musik och bio. Inte hunnit testa tillräckligt för att säga något smart där.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-02-06 09:16

KarlXII skrev:Jaja men hur LÅTER det då? :D

Din kabelkramande subjektivist!

:D
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-07 01:34

Dax för SD-fötter under lådorna. :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-02-07 09:35

Otroligt spännande bygge!

Vad är det för baselement du använder dig av?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-02-07 10:25

Ragnwald skrev:Dax för SD-fötter under lådorna. :)

Jag har svårt för sådana "obevisade" saker, men faktum är att den enda liknande åtgärd jag gjort som gjort märkbar skillnad är just SDfötter(på mina frontar). Jag trodde det inte själv så jag var tvungen att gå tillbaka och ta bort dem för att testa, men det var obestridligt. Antar att det var så att golvet sjöng med i basen. Hade säkert hjälpt med vilka mjuka fötter som helst, men skillnad det gjorde det.
Kommer nog inte testa på hornen, skulle gå åt en icakasse full :)

jonasp skrev:Otroligt spännande bygge!

Vad är det för baselement du använder dig av?

Tackar! Det är helt Petters förtjänst som konstruerat det. Jag hade bara plats och bygglust.

Det är ett 2st JBL 12" i varje horn. GTO1214 heter dem och är en bilmodell.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-07 10:28

barco skrev:Kommer nog inte testa på hornen, skulle gå åt en icakasse full :)

Finns för olika viktklasser, så vet du bara vad de väger, så kan du beställa rätt sort utan att det går åt någon icakasse...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-02-07 10:42

Nattlorden skrev:
barco skrev:Kommer nog inte testa på hornen, skulle gå åt en icakasse full :)

Finns för olika viktklasser, så vet du bara vad de väger, så kan du beställa rätt sort utan att det går åt någon icakasse...

Jo jag vet. Den "tyngsta" versionen är för 50-100kg per "påse" och eftersom varje horn väger 140kg så går det i alla fall åt ett antal (borde komma undan med 3st påsar). Men visst var min icakasse en överdrift och därav smileyn.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum