Chip-amp sticky PLEASEEEE!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2012-02-10 13:08

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-10 15:20

UrSv skrev:
MagnusÖstberg skrev:Skall man köra bassteg så skall man köra 2+2 UCD700 moduler DC-kopplade. Inget annat 8)

Men en av mina frågor rör 3+3 kopplade LM386-moduler och det verkar inte finnas någon som verkligen kan säga att "så här löser du en bryggkoppling för den lösningen" utan det finns massa olika lösningar som alla verkar hitta brister på :?

Men, den frågan har du ju inte ställt till mig förut (se din signatur)! Lämplig metod tycker jag är BLD från Digi01.

http://assemblycraft.com/bld.htm

eller P-As variant på samma tema:

http://sjostromaudio.com/pages/hifi-pro ... ced-driver

För BLD så råkar det ligga två kort i lådan hemma om du behöver :)
Se dääääär, ytterliggare en lösning :D

Får väl fråga dig om den sedan då ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2012-07-16 22:31

Tekko skrev:Just ja jag har ju några LME49810 samples liggandes, kanske man skulle ta dessa + några MJL4281 och MJL4302 å bygga nåt å se om det låter någe bättre än mina diskret uppbyggda steg.

Jag tycker dessa drivers är lite spännande, men har aldrig riktigt förstått.
Istället för att bygga ett diskret drivsteg för utgångstransistorerna på vanligt vis kan man nyttja en färdig IC för detta.
Denna kompletteras då med några utgångstransistorer med lite tillhörande komponenter och så har man byggt en förstärkare.

Kan det vara ett bra mellanalternativ mellan att bygga (enkla) chipamps, och (svåra) diskret uppbyggda förstärkare?

Vad är fördelarna och nackdelarna med dessa IC:s?
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-17 00:41

rikkitikkitavi skrev:En nästan komplett förstärkare i en integrerad krets, i en kapsling som tillåter mycket effekt. i princip kan man bygga en förstärkare med lite motstånd och kondensatorer förutom kretsen.

<lite bortklippt>

Med en bra design blir det en riktigt bra förstärkare. Jeff Rowland implementerade en high end verision av LM3886 som fick många "finlyssnare" att bita i gräset. Det är nämligen inte fint med chipamp.

Vad finns det för tricks för att det ska bli en bra design med 3886?

Vad är de viktigaste sakerna att tänka på?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2012-07-18 21:43

Bästa tipset är väl att köpa kort som är ritade av någon som kan!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2012-07-18 23:33

Jag gillar iden med en GC-sticky!

Tittar man runt lite så ser man att det finns mycket trolldom och lösa ändar när folk väljer komponenter och konfiguration till sitt GC-bygge. Det beror nog på att även mycket okunniga personer kan få dessa att fungera med en 3886 och tre motstånd.
Många "vet" vad som låter bra, men få vet hur dom fungerar och varför. Det strippas bort "onödiga" komponenter, man inför kolmassamotstånd i återkopplingsslingan osv. Det motsatta förekommer också. Där inför man ingångsbuffert, servo, brygg- och eller paralellkoppling av flera kretsar.

Lite "Faktiskt.se-fötterna på jorden-tänkande" skadar säkerligen inte; Det berikar bara. Och tänk vad trevligt att bygga nåt som fungerar! Detta är verkligen HiFi som hobby.

Egentligen behövs inget kretskort. Man kan bygga dom point to point om man känner för det eftersom det blir så få komponenter utöver chippet:

http://dogbreath.de/Chipamps/ThreeResAmp/ThreeResAmp.html

Det finns också kommersiella lösningar man kan "välljudstävla" mot. Något av det bästa som kommit fram på sista tiden är denna 3886-baserade förstärkare:

http://www.holographicaudio.com/products/details/Amplifier/amp-seventeen.html

Kända konstruktörer tar ibland fram förslag på kopplingar. Detta är Sigfried Linkwitz förslag:

Bild[/b]

Ingvar Öhman föreslår en högintressant koppling som tillåter laborationer med utgångsimpedansen i denna tråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=45843&postdays=0&postorder=asc&start=0

Peter Daniel ( bla. diyaudio.com ) har under många år figurerat som "trendsetter" för byggare av dessa förstärkare vid sidan av sitt arbete som serviceman på Boeing. Man bör inte låta sig nedslås av att han bygger så fint dock. Det är inte alla förunnat att ha tillgång till sånna material, maskiner och kunnande i materialbearbetning. Å andra sidan är hans byggen en fin inspiration och beskrivning av vad som går att åstadkomma om viljan finns. Det finns en mastodonttråd på diy-audio som man kan plöja vid intresse:

http://www.diyaudio.com/forums/chip-amps/9112-not-just-another-gainclone.html

Han har dessutom en hemsida där han säljer lite kort och småprylar: http://www.audiosector.com/
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2012-07-19 10:25

Man kan komplettera Sigfried Linkwitz schema med en liten RC-länk på utgången mot jord. Det brukar kallas för zobel och kan ge lite skydd mot självsvängning. Ökar alltså stabiliteten, om det är ju alltid bra!

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2012-07-19 11:41

Har nog en släng analfabetism idag...

Läste rubriken som Chick-amp sticky... och gick förbryllat in i tråden för
att ta reda på vad en chick-amp är för nått.

Var ju inte alls lika skoj som jag först trodde :?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2012-07-20 12:52

http://www.cordellaudio.com/poweramp/su ... lone.shtml

Bob Cordell menar alltså att kretsen presterar bäst i inverterad koppling.
Jag har inte sett någon mätning som visar på skillnaden mellan inverterad och ickeinverterad koppling dock. Vet inte hur mycket det rör sig om.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2012-07-20 15:12

Han menar väl att OP-ampar alltid presterar bäst i inverterad koppling (lägre dist mm), så även chip-amps.

Jag har hans bok och det finns några riktigt trevliga lösningar där med LM3886 49810/30 samt ett antal diskreta lösningar.

Jag har under en längre tid lekt med några av dessa lösningar på breadboard. Hoppas att det så småningom ska bli ett kort också.

Men hans lösningar skiljer sig helt från de maximalt avskalade. Han har ingångsbuffer, DC servo, utgångsfilter mm.

--

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2012-07-20 15:26

Ja, något i den stilen gillar jag klart bättre än de maximalt avskalade sorterna! :)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2012-07-21 03:41

Det roliga är att man slipper välja. Man kan ju bygga flera sorter. Har man bara låda, kylare och nätdel är det en kakbit att ändra.....
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2012-07-21 08:14

AndersP:
Det har du alldeles rätt i, det är lätt att prova olika varianter. Sen se vad man föredrar.
Men Cordell har rätt bra argument för att inkludera de olika "extra" bitarna.

--

Föregående

Återgå till DIY-forum