Moderator: Redaktörer
Vargen skrev:avr7000 skrev:Detta steg... http://www.thomann.de/se/behringer_inuk ... dstufe.htm
-Är fömodligen mycjet bättre än Billebro steget...
Stefan
Finns någon adapter av något slag som gör att det kan kopplas till min Denon 2805 receiver? Jag har bara rca-utgångar...
Priset är ju bra, och effekt så det räcker verkar finnas..
Men kommentaren om att det var fult är spot on..*s*
Kan ju gömmas undan iofs
Tekko skrev:ca 2lök, 241 dollar.
Aerob skrev:För det första borde du avstå ifrån 20-25mm plywood om du inte får tag i den
jättebilligt på något vis? 19mm MDF räcker i dom allra flesta fall och kostar
mycket mindre än plywood. Sen tycker jag du ska skippa slutna lådor om du
inte har tillgång till EQ, samt har tänkt att köra med två lådor.
Mitt förslag blir att köra på DanNormans simulering här!
Två SLS10" (830668) i 90 liters lådor med 100x334mm basreflexrör.
Simuleringen visar en jämförelse mellan SLS10 och W104 (ProfundusX).
Borde sluta på mer eller mindre 2000kr inklusive byggmaterial. Återstår gör
då ett slutsteg, men du kan alltid hitta något billigt på blocket!
MagnusÖstberg skrev:SLS strikes again!
Kraniet skrev:Ja du hade ingen begränsning i storlek. Då blir det ju en annan femma. SLS 10 är ju ett bra förslag där. 90 liter är väl något av en smärtgräns för lådstorlek.
att den blir 33x33 har nog ingen praktisk betydelse sålänge du inte ska dela den väldigt högt (typ över 300Hz) däremot kan den höga höjden ställa till det.
Ett problem att bygga med 25mm gods är att det försvinner volym. Men om det är det du har att tillgå så är det ju helt ok. Själv satsar jag på stagning istället för tjocka skivmaterial.
Men räknar du på 33x33 yttermått blir det ju 2,8x2,8dm innermått ger det 115cm höjd. Det motsvarar en stående våg runt 140 hz vilket kan vara precis på gränsen för en delning på 80Hz.
Med dämpning på rätt ställe går det kanske dock att lindra eventuella problem.
Kraniet skrev:Men räknar du på 33x33 yttermått blir det ju 2,8x2,8dm innermått ger det 115cm höjd. Det motsvarar en stående våg runt 140 hz vilket kan vara precis på gränsen för en delning på 80Hz.
Ragnwald skrev:Skicka efter två eller om du har råd fyra TC-sounds LMS Ultra 18" och bygg egna lådor.
Inget färdigköpt kommer någonsin i närheten.![]()
Att äga två legendarer, är bara det en insyn i audions himmelrike.![]()
Snart är möjligheterna förbi, passa på.
Jockeee skrev:Kraniet skrev:Men räknar du på 33x33 yttermått blir det ju 2,8x2,8dm innermått ger det 115cm höjd. Det motsvarar en stående våg runt 140 hz vilket kan vara precis på gränsen för en delning på 80Hz.
Kan man förhindra denna stående våg genom att sätta snedställda stag på något finurligt sätt, mitt inne i lådan? Eller det kanske inte fungerar så?
Ragnwald skrev:Vargen skrev:Lånar du ut pengarna till en arbetslös? Ska vi säga 0.001% ränta?
Lånar ut pengar ????
Håll igen på dina förehavanden, innan du har resurser att förverkliga några procent av dem.
Vargen skrev:Kraniet skrev:Ja du hade ingen begränsning i storlek. Då blir det ju en annan femma. SLS 10 är ju ett bra förslag där. 90 liter är väl något av en smärtgräns för lådstorlek.
att den blir 33x33 har nog ingen praktisk betydelse sålänge du inte ska dela den väldigt högt (typ över 300Hz) däremot kan den höga höjden ställa till det.
Ett problem att bygga med 25mm gods är att det försvinner volym. Men om det är det du har att tillgå så är det ju helt ok. Själv satsar jag på stagning istället för tjocka skivmaterial.
Men räknar du på 33x33 yttermått blir det ju 2,8x2,8dm innermått ger det 115cm höjd. Det motsvarar en stående våg runt 140 hz vilket kan vara precis på gränsen för en delning på 80Hz.
Oj då.. Jag vill ha möjlighet att labba med delningar upp till 200hz.. Vad gäller då? Hur räknar man ut stående vågor?
Mitt förslag med 270x330mm innermått (320x380mm yttermått) ger med en höjd (inre) på 1000mm en volym av 89,1L. Den skillnaden tror jag inte är kritisk. Var hamnar stående vågen i en sådan?
MagnusÖstberg skrev:Elementet lågt ner.
Kraniet menar att dämpningen skall placeras så att luften måste trixa sig fram till porten, men att det skall vara fri luftpassage.
Är du verkligen helt säker på dina måttbegränsningar? Du kan tex inte göra en trekantig låda som inte behöver vara så hög som en meter?
MagnusÖstberg skrev:Kan du inte ta en bild?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster