2+2=5?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-05-08 20:23

ang harmans papper på placering av subbar så har de där bara koncentrerat sig på att få en uppmätt jämn kurva och en som är jämn för fler än en plats dessutom.
I deras papper kom de mycket riktigt fram till att det endast ger marginella skillnader med mer än fyra basar. Men nu är det ju med så att man ofta får svar så som man frågar. Harmans utredning är sas en "strikt geometrisk" frågeställning. Resultatet kan mao diskuteras.

IÖ har ju även han gjort en undersökning i ämnet. Detta har bla presenterats i ett nummer av MOLT.
En poäng som Öhman gör är att det inte upplevs psykoakustiskt rätt att basen kommer från ett annat håll än framifrån.

Sen är det ju så att det finns resonanser mellan tak och golv och enda sättet att hantera dessa med placering av baslådor är att ha basar i vertikalled. I ett sådant fall så kommer man förmodligen behöva mer än fyra stycken.

edit: sen får man inte glömma bort lyssningsplatsens betydelse. Man får väldigt olika resultat beroende på var i rummet man sitter. Generellt kan man säga att man ska sitta 1/4 av rummets dimensioner ifrån närmaste vägg för att få jämnaste basljudet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-08 21:04

boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag har mer än 4 basmoduler. Jag kommer att använda 8-12 basmoduler när jag är klar (det kommer efter lägenhetsrenoveringen är avklarad där jag bla ljudisolerat lägenheten).

Hur fixar du stomljuden som bildas genom husets grundkonstruktion.

Nattlorden har svaret

Nattlorden skrev:Sd-kuddar kanske?

På bilden ligger skivan ovanpå en distans rakt på basmodulerna. Det fungerade inte, även med mjuka kuddar utan jag fick montera upp konsoler (hade nog gjort det iallafall, för det var ett helsicke att meka med basarna när allt skulle monteras ned först för att komma åt dem).

Men jag har nog rätt tur iallafall. Det bor ingen under mig och kuddarna förhindrar tillsammans med huskonsttruktionen (väggarna är 60cm sten och för inte vidare tryckvåg till stommen verkar det som) spridning. Tester med upp mot 120dB i basen har inte stört grannarna och starkare än så ämnar jag inte spela.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-08 21:13

Nattlorden skrev:
roggaro skrev:
Nattlorden skrev:Mer naturligt ljud om konstruktionen är korrekt ingenjörad.

TACK nattis å de borde jag ha fattat :oops: ingenjörad va de ja

Alltså, jag menar allvar. Är konstruktionen bra och spelas in, så skall helst förbättringen enart bestå i en odefinierbar känla av att det blivit mer naturligt. När man kommit tillräckligt långt i ljudkvalité så går det inte att vara mer påtaglig i kommentarerna än så. Naturlighet är liksom sista steget.

En korrekt konstruerad högtalare som använder element som behöver spelas in (för en del år sen i alla fall var det praktiskt taget alla element) blir inte färdig förrän elementen "spelats in", och då kommer det att låta som det var tänkt,

Är det bra konstruktioner så låter det då bättre.

För basreflex bör detta innebära att dom låter mindre bumligt, och ibland kan det innebära att ljudkvaliteten är mer konstant för olika lyssningsnivåer, efter att dom tämjts.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

mangs

Inläggav mangs » 2012-05-09 11:31

Kraniet skrev:ang harmans papper på placering av subbar så har de där bara koncentrerat sig på att få en uppmätt jämn kurva och en som är jämn för fler än en plats dessutom.
I deras papper kom de mycket riktigt fram till att det endast ger marginella skillnader med mer än fyra basar. Men nu är det ju med så att man ofta får svar så som man frågar. Harmans utredning är sas en "strikt geometrisk" frågeställning. Resultatet kan mao diskuteras.

IÖ har ju även han gjort en undersökning i ämnet. Detta har bla presenterats i ett nummer av MOLT.
En poäng som Öhman gör är att det inte upplevs psykoakustiskt rätt att basen kommer från ett annat håll än framifrån.

Sen är det ju så att det finns resonanser mellan tak och golv och enda sättet att hantera dessa med placering av baslådor är att ha basar i vertikalled. I ett sådant fall så kommer man förmodligen behöva mer än fyra stycken.

edit: sen får man inte glömma bort lyssningsplatsens betydelse. Man får väldigt olika resultat beroende på var i rummet man sitter. Generellt kan man säga att man ska sitta 1/4 av rummets dimensioner ifrån närmaste vägg för att få jämnaste basljudet.

Visst är det så att det man mäter och det man upplever inte alltid stämmer överens. Om det nu är så att bakomplacerade basar stör lyssningsupplevelsen tycker jag det skulle vara intressant hur detta normalt sett uppenbarar sig. jag har inga problem at ttesta nya placeringar för min baklbasar men de står ganska bra där de står just nu i bakre hörnen och dedelas just nu både av ett 24dB/okt filter kring 50 Hz samt då med 48dB vid 105hz där jag även delar av de främre basarna. Detta gör att bidraget från dessa baser inte gör sig direkt påmint vid frekvenser som jag klarar av att riktningsbestämma. Kör jag bara dessa subbar själva eller ihop med resten av systemet så upplevbver jag det som att basen finns där, jag kan inte direkt säga att den kommer antingen framifrån eller bakifrån.

kabeldragningsmässigt hade det däremot varit smidigare att ha hela rasket i framändan av rummet. :)

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2012-05-09 17:22

- De element jag för närvarande håller på räkna lådor till, de elementen kommer aldrig någonsin kunna bli inspelade vid vanlig normalanvändning hemma. Jag måste spela in dem innan jag monterar dem och det görs väl enklast vid fs? Inte tusan kan det väl bli 'bättre' vid någon annan frekvens? Däremot, vilken amplitud bör man sikta in sig på? Jag tänker på i termer procent av Xmax? Och under vilken tidsperiod? Egentligen borde man ju mäta och så länge förändringar sker fortsätta tills inga förändringar går att se?
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-05-10 04:11

men så finns det vissa som säger att "ingen skitmusik nu typ rock å pop" utan de är 'känsliga som få' och spelar in sina högtalare enbart med klassisk eller sk. seriös musik :oops: de du! :roll:
burning in the eyes of the maker

Föregående

Återgå till DIY-forum