Notchfilter 6000hz

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
asppie

Inläggav asppie » 2012-05-29 12:43

Pontus91 skrev:
asppie skrev:Jo men om högtalaren är på 4ohm då skall väl motstånden vara på just 4ohm eller?
Vad betyder sedan AAA på schemat?
Jag är novis på att läsa scheman sorry...

Om du vill ha 6 dB dämpning ska motstånden vara lika stora som elementets impedans vid 6-7 kHz. Om du har 4 ohms-högtalare är den sannolikt inte 4 ohm, jag skulle tro att Flints gissning stämmer rätt bra men vill man veta exakt får man mäta. Jag tycker att du ska prova Flints krets, om det dämpar för mycket eller lite är det enkelt att byta ett motstånd för att justera.

Tack ALLA för er hjälp och speciellt då tack till mr Flints
Nu skall jag ner i källaren och leta reda på drosslar och kondingar

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-29 12:51

Man kan ju även räkna för hand. Vissa anser att det är mindre fuskigt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-29 12:58

asppie skrev:Tack ALLA för er hjälp och speciellt då tack till mr Flints

Asppie, för att andra ska kunna få hjälp av din tråd, föreslår jag att du går i ditt första inlägg och ändrar trådrubriken.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
asppie

Inläggav asppie » 2012-05-29 13:54

PerStromgren skrev:
asppie skrev:Tack ALLA för er hjälp och speciellt då tack till mr Flints

Asppie, för att andra ska kunna få hjälp av din tråd, föreslår jag att du går i ditt första inlägg och ändrar trådrubriken.

Fixat....

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-05-29 21:34

Att göra ett notchfilter i blindo är knepigt. Det bästa är om man kan mäta både impedans och frekvensgång. Jag gjorde ett notchfilter för att få bort en vass topp runt 11 kHz. Toppen minskades men det gjorde ochså nivån på ena sidan toppen där det inte behövdes. Så det blev annorlunda men knappast bättre. Jag hade behövt leka med Zobelfiltret och med LCR filtret och provat olika kombinationer och värden för att fintrimma en kompromiss som både minskade toppen och inte tog för mycket runt ikring.

Är peaken riktigt djävlig så kan vilken förändring som helst åt rätt håll vara en förbättring och då kan ett notchfilter gjort på recept vara bra.

Vad man skall komma ihåg är att frekvenstoppar oftast har två problem, för hög ljudstyrka/amplitud och långsammare avklingning i tidsdomänen. Ett filter som får frekvensgången att bli linjalrak gör inte ett skvatt med avklingninsproblemet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-29 22:31

DrBoar
Vettigt resonemang. Jag skulle börja med en konjugatlänk och sen gå vidare med filter i någon form i den mån det behövs. Kanske räcker det med bara konjugatlänken.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-29 22:41

En resonans som ger en peak i framåtriktningen ger ofta en dip i andra riktningar. Om man tar ner peaken, fast man inte lyssnar på elementet rakt framifrån, så är det inte säkert att det blir något bättre alls.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till DIY-forum