Bandpasslådor - nu en byggtråd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 09:52

Det är inte jag som hittat på det. Det är WinISD som kallar dem 4:e och 6:e ordningen. Jag har sett en lista någon stans på nätet, som definierar alla olika ordningar på högtalarlådor:

1:a - löst hängande element utan baffel
2:a - element på baffel utan låda
3:e - sluten låda
4:e - basreflex

Vad som händer sedan minns jag inte och hur man benämner bandpasslådor har jag heller inte koll på. IÖ? Naqref?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-06 10:07

Det korrekta (tror jag) är att benämna dom efter vilken filterfunktion som blir resultatet.
Jag är också spänd på en vettig förklaring över detta med ordningar på lådorna.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-06 10:07

aisopos skrev:Varför heter din första sim "4'e ordningens bandpass", och den andra "6' ordningens bandpass"?

Faller inte båda med 12dB/okt (2' ord) både uppåt och nedåt?
(Fast det gör dom kanske inte ... :oops: )

I Basta (iaf den äldre versionen) finns simulering för bandpass med både en och 2 portar. Tror kanske att det är lättare att få hjälp då...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-06 10:49

Kalejdokom skrev:Det är inte jag som hittat på det. Det är WinISD som kallar dem 4:e och 6:e ordningen. Jag har sett en lista någon stans på nätet, som definierar alla olika ordningar på högtalarlådor:

1:a - löst hängande element utan baffel
2:a - element på baffel utan låda
3:e - sluten låda
4:e - basreflex

Vad som händer sedan minns jag inte och hur man benämner bandpasslådor har jag heller inte koll på. IÖ? Naqref?

Ordningstalet är INTE ett nummer på en lista av olika principer utan ordningen på det nämnarpolynom som finns i principens överföringsfunktion.

Lite förenklar kan man säga att det hänger ihop med avrullningen under och över gränsfrekvenserna.

Ett slutet system lutar med 12 dB/oktav under undre gränsfrekvensen, därför är det ett 12/6=2:a ordningens system. Basreflex lutar med 24 dB/oktav under fh, därför är det ett 24/6=4:e ordningens system. En dubbelportad bandpasslåda lutar med 24 dB/oktav under den undre gränsfrekvensen och med -12 dB/oktav över den övre. Ordningstalet blir då (24+12)/6=6:e ordningen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 11:41

Lysande Svante, tack för relevant input!

Här är listan jag syftade på (som kanske inte är helt relevant då):

MDS hemsida skrev:Olika Typer av Högtalarlådor

1á ordningen Högtalaren placerad fritt i luften, används aldrig.

2á ordningen Högtalaren monterad på en baffel, ( open-air ).

3é ordningen Högtalaren monterad i en sluten låda.

4é ordningen Högtalaren monterad i en portad låda, ( basreflex ).

5é ordningen Högtalaren monterad i en sluten låda som spelar in i en portad låda.
Kallas även 4é ordningens bandpasslåda eller SPL låda

6é ordningen Högtalaren monterad i en portad låda där både högtalaren och porten spelar in i en
portad låda. Kallas även serieventilerad låda eller Quasi 6'e ordningen

7é ordningen Högtalaren monterad i en portad låda där högtalaren spelar in i en portad låda.
Bägge portarna spelar sedan utåt. Kallas även för 7é ordningens dubbelventilerad
bandpasslåda eller 6é ordnings bandpasslåda

8é ordningen Högtalarlådan ser likadan ut som 7é ordningens med rören spelar in i en tredje
portad låda
Senast redigerad av Kalejdokom 2012-07-06 11:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-07-06 11:41

Svante skrev: En dubbelportad bandpasslåda lutar med 24 dB/oktav under den undre gränsfrekvensen och med -12 dB/oktav över den övre. Ordningstalet blir då (24+12)/6=6:e ordningen.

Slår man ihop det? Jag skulle vilja hålla isär de båda så ordningstalet blir 4 nedåt och 2 uppåt. Annars blir det väl mer av just ett nummer på en lista?

Om man tänker sig en låda som lutar 24dB/okt från 10Hz och -12dB/okt från 23kHz (genom bredbandselementets avrullning) så har man kanske en vanlig basreflexlåda med ett bra bredbandselement.

Passbandet är då 10Hz till 23 kHz, sen rullar det av åt båda håll.

Är det en 6:e ordningens enkelportad bandpasslåda då? Eller, det är det väl på ett sätt, men det brukar man väl inte kalla den?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 11:47

Det spelar kanske inte så stor roll vad det heter...

Så här kan det bli med en "dubbelportad" variant enligt min simulering på förra sidan, yttermåtten blir då 340x527x400 (BxHxD), alltså bara något högre än första varianten (enkelportad):

Bild

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-06 11:57

Kalejdokom skrev:Lysande Svante, tack för relevant input!

5é ordningen Högtalaren monterad i en sluten låda som spelar in i en portad låda.

6é ordningen Högtalaren monterad i en portad låda där både högtalaren och porten spelar in i en

7é ordningen Högtalaren monterad i en portad låda där högtalaren spelar in i en portad låda.
Bägge portarna spelar sedan utåt. Kallas även för 7é ordningens dubbelventilerad

8é ordningen Högtalarlådan ser likadan ut som 7é ordningens med rören spelar in i en tredje
portad låda

Jag tror att den där listan med ordningar var något som fick fäste i bilstereo-Sverige när "doktor Backe" helt missförstod konceptet.
Och herr Backe kunde kanske inte så extremt mycket egentligen, men seglade ändå upp som den främsta bilstereoexperten.
Var nog betydelsefull i vilket fall.

Backe verkar finnas kvar, i alla fall i form av en butik.
http://www.backesljud.se/

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 12:06

Fråga: hur ska man göra med dämpning av bandpasslåda? Behövs det eller har det bara isotermiserande verkan? Ska man dämpa både främre och bakre volym eller bara bakre?

Minns nog att Acoustimass 5-modulerna var helt utan dämpning...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-06 13:49

portad låda

Ja, det där är ju bara nys.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-06 13:53

Svante skrev:

portad låda

Ja, det där är ju bara nys.

Ingen ordning alls... :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-06 14:03

Jocke skrev:Ingen ordning alls... :roll: :wink:

:D Göteborgshumor...

...men hur blir det med dämpningen? Ska det va nån eller inte?!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-06 14:10

Kalejdokom skrev:Fråga: hur ska man göra med dämpning av bandpasslåda? Behövs det eller har det bara isotermiserande verkan? Ska man dämpa både främre och bakre volym eller bara bakre?

Minns nog att Acoustimass 5-modulerna var helt utan dämpning...

Det gäller väl ungefär samma sak som i alla lådor. Möjligen blir kraven lite annorlunda eftersom man gärna använder sig av bandpasslådans filterfunktion i stället för (delar av) det elektriska filtret, vilket betyder att högre frekvenser faktiskt kommer in i lådan och kan excitera de luftresonanser som finns i lådan.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-07-06 14:18

Nattlorden skrev:
Kalejdokom skrev:Kan inget om INO. Hur ser prof-Z ut och varför blir det bara en bas?

Skall vara två element i en låda.

Bild

Bild
Element två är skymt på bilden, men sitter likadant och är då motfasad så att bägge konerna spelar inåt samtidigt. Krafterna tar ut varandra så lådvibrationerna blir små samt att de är vända jämtemotvarandra kan kompensera ev. olinjäriteter.

Hur man beräknar lådvolymer och portar kan jag inte svara på däremot.

Det där är ju ingen bandpasslåda. Det är ju vanlig basreflex.

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-06 14:25

jannemannen skrev:Det där är ju ingen bandpasslåda. Det är ju vanlig basreflex.

Inte enl. konstruktören:

IngOehman skrev:Den konfiguration som denna tråd handlat om (med sina variationer) är något helt annat. Den motsvarar någonting som sträcker sig mellan en helt normal koppling, med två baselement i samma låda, till det som i bilstereovärlden brukar kallas "sjunde ordningens basreflexlåda".*

Vh, iö

- - - - -

*trots att det i verkligheten snarare utgör ett sjätte ordningens system. Men bilstereobyggare är sällan fysiker, och använder ordet ordningstal, som en synonym till "sort", och de kallar sorten 7 eftersom de kan komma på 6 sätt att använda högtalarelement som ser enklare ut.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-06 14:32

Nattlorden skrev:

Inte enl. konstruktören:

IngOehman skrev:Den konfiguration som denna tråd handlat om (med sina variationer) är något helt annat. Den motsvarar någonting som sträcker sig mellan en helt normal koppling, med två baselement i samma låda, till det som i bilstereovärlden brukar kallas "sjunde ordningens basreflexlåda".*

Vh, iö

- - - - -

*trots att det i verkligheten snarare utgör ett sjätte ordningens system. Men bilstereobyggare är sällan fysiker, och använder ordet ordningstal, som en synonym till "sort", och de kallar sorten 7 eftersom de kan komma på 6 sätt att använda högtalarelement som ser enklare ut.

Nja, det Ingvar säger är väl att det är ett mellanting mellan en basreflexlåda och en 6:e ordningens bandpasslåda. Jag skulle nog säga att lådan mest liknar en vanlig basreflexlåda, även om den lilla lådan som man kikar in i kan ses som en väldigt öppen och väldigt liten frontkavitet. (Det som "i verkligheten utgör ett sjätte ordningens system" är det som i bilstereovärlden kallas för ett sjunde ordningens system (vilket fö är nys (att det är 7:e ordningen alltså))).

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-07-06 20:56

Nattlorden skrev:

Inte enl. konstruktören:

Vh, iö

- - - - -

Var står det att det är en bandpasslåda i den texten...?
Är jag blind...? 8O

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-07-06 21:16

bakerman22 skrev:
Nattlorden skrev:

Inte enl. konstruktören:

Vh, iö

- - - - -

Var står det att det är en bandpasslåda i den texten...?
Är jag blind...? 8O

Sjundeordningens BR. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Bandpasslådor - nu en byggtråd

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-12 11:23

Nu lägger vi diskussionerna om INO-basar på hyllan (det kanske vi redan hade gjort - senaste post i den här tråden är ju mer än en månad gammal :oops: ).

Efter att varit på en konsert i sommar där dom bara körde stackade bandpasslådor i basen blev jag inspirerad och övertygad; bandpass is da shit 8) .

Nu har jag således satt spaden i jorden och sågat upp en skiva 18mm plyfa enligt min skiss med dubbelportad låda:

Bild

Fråga från en lat: Kan man försänka element i en plyfa eller blir det bara flisor av träskivan när man fräser? Tänker på strukturen med limmad kryssfanér.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-12 11:29

Det går, man enligt min erfarenhet så gäller det att gå varsamt fram med många pass.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-12 11:30

Borde funka med lätt hand och vasst stål. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-12 11:31

Varför i hela världen skulle du försänka elementet?

Men förklara gärna principen för låddan... i min värld ser det ut som en frekvensselektiv akustisk kortslutning men det kan lika väl vara min hjärna som är kortsluten... :roll: :P

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-12 11:33

Jocke skrev:Varför i hela världen skulle du försänka elementet?

Haha, bra fråga :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-12 11:42

Det är snyggare? 8O
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-12 11:42

MagnusÖstberg skrev:Det är snyggare? 8O

För ett så starkt argument måste jag vika ner mig... :P

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-08-12 12:30

Försänka elementet...?
I en låda där elementet inte syns...? :?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-12 13:06

MagnusÖstberg skrev:Det är snyggare? 8O

Röntgensyn?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-12 13:13

Ok, jag visste att jag skulle få motfrågor om försänkning av elementen MED DEN HÄR KONSTRUKTIONEN. Ni kan vara lugna - hålen är redan tagna med sticksåg!! Det kommer bilder... (ser för d** ut).

Nej, frågan kommer av steg 2 i den här byggtråden - det blir ett par toppar så småningom och då behöver jag försänka elementen för att det skall funka. Men det lutar åt bafflar i MDF till topparna så det löser sig nog med försänkningen.

Åter till basarna...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-12 13:19

Jocke skrev:Men förklara gärna principen för låddan... i min värld ser det ut som en frekvensselektiv akustisk kortslutning men det kan lika väl vara min hjärna som är kortsluten... :roll: :P

I min värld är det en bandpasslåda enligt följande simulering i WinISD:

Bild

Kanske att proportionerna på min skiss inte stämmer med verkliga mått (minns inte), men det handlar om en låda med främre kavitet på 10 liter och en bakre på 30 liter. Båda volymerna har basreflexrör i form av slitsportar. Vi får väl se hur det funkar i praktiken... :roll:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-12 13:43

Jo, jag har gluttat lite grann på bandpasslådor... Ser ju ut som man skulle kunna klara sig utan filter - hur ser fasegenskaperna ut?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum