hehe, japp !
roliga prylar det dära
Moderator: Redaktörer
NNord skrev:Ingvar menade inte Gustafs högtalare?![]()
Lite snurrig idag, käkade en hel näve med "hot green peas"
dvs japanskt godis, ärtor med wasabi.. Det går rakt upp i hjärnan
via snoken, man blir hel-yr och knäpp !
IngOehman skrev:Det kan man förstås tycka, men jag har sett Gustaf, alltså Morello, konstruera/simulera, layouta, köpa komponenter å laminat på ELFA och sen etsa kretskort, löda och ha en fungerande elektronikapparat på mindre än 12 timmar från start till stopp!
Vh, Ing. Öhman
Morello skrev:IngOehman skrev:Det kan man förstås tycka, men jag har sett Gustaf, alltså Morello, konstruera/simulera, layouta, köpa komponenter å laminat på ELFA och sen etsa kretskort, löda och ha en fungerande elektronikapparat på mindre än 12 timmar från start till stopp!
Vh, Ing. Öhman
Å jäsiken, undrar vad det var för apparat. Ibland går det fort och ibland kan det ta många timmar att få något att fungera med "text book"-prestanda. Konstruktioner med färdiga OP är såklart lätt att få ihop och nästan svårt att misslyckas med. Men färdiga OP's är ju tråkigt tyvärr. Tänk vad mycket roligare det är med en handfull 2SA970/2SC2240 och lite annat smått och gott. Med dessa två trissor kan man nästan göra allt förutom effektsteg och rörapparater.
Har man dessutom tillgång till en hög med 2SK170/389 är man lyckligt lottad.
paa skrev:Undrar hur lång tid en extremt transparant förstärkare skulle ta att få fram?
lazyworm skrev:NNord skrev:Ingvar menade inte Gustafs högtalare?![]()
Lite snurrig idag, käkade en hel näve med "hot green peas"
dvs japanskt godis, ärtor med wasabi.. Det går rakt upp i hjärnan
via snoken, man blir hel-yr och knäpp !
Tror inte Morello planerade sin konstruktion, köpte komponenter, mätte samt tillverkade allt på 1 dygn...
Ingvar menar nog en låda som man totalt lägger så lite tid som ett dygn på..
Jag skulle vilja se den högtalarnisse som från noll åstadkommer konstruktion och förfärdigande av en högtalare (inklusive komponent- och trämaterialinköp) snickrad och lackad på mindre än 25 timmar...
Vad jag inte skulle vilja, är att sedan behöva leva med högtalaren ifråga.
IngOehman skrev:Gustafs högtalare låter för övrigt enligt min mening alldeles utmärkt, definitivt bättre än vad majoriteten av marknaden har att erbjuda. Detta både i absoluta mått mätt och med hänsyn till den beskedliga tid (kanske några veckor totalt, konstruktion, simuleringar och bygge, alla turer till och från brädgårdar, samt alla lyssningar, mätningar och justeringar inräknat, men de är fortfarande inte spacklade slipade och lackade märk väl!) de tagit i anspråk att få i den finish-fria status de är i idag.![]()
Vh, Ing. Öhman
att inkludera andra korrektionskurvor förutom RIAA i ett phonosteg
Morello skrev:Apropå något helt annat. Kan det vara rimligt att inkludera andra korrektionskurvor förutom RIAA i ett phonosteg? Har ju inte börjat med PCB ännu, så ännu är det inte för sent att ändra.![]()
![]()
Bli inte alltför rörd, jag tycker givetvis att Ino Audios högtalare är mycket bättre!
Fast de har ju haft lite annan tillkomsttid också, sisådär 27 år närmare bestämt... Då förstås oräknat det fysikaliska instuderingsarbetet som försiggick många år dessförinnan, även om huvuddelen av det högtalarspecifika gjordes under en enda natt...
Svante skrev:paa skrev:Undrar hur lång tid en extremt transparant förstärkare skulle ta att få fram?
Hihi...
Morello skrev:Inom en rimlig framtid kommer jag att driva mina burkar med en fullbrygga med sisådär 1 kW att leka med
Användare som besöker denna kategori: Byron och 63 gäster