Servalac Aqua färg helfel för MDF?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-09-18 16:45

Svante skrev:
boom skrev: den nafta baserade lacken torkar inne i från och utåt.

Hur går det till?

Fråga lund så får du svar eller ring beckers.

Maarten

Inläggav Maarten » 2012-09-20 20:44

Ni som sprutmålar själva, späder ni färgen eller sprutar ni den som den är?
Jag sprutmålade med Beckers vattenbaserade snickerifärg och ospädd blev den knottrig och när jag spädde med vatten blev den väldigt rinnbenägen.

Testa mittemellan :) .
Det går att hitta lagom, men sedan brukar jag spruta på horisontell yta och efter en stund vända för att minska risk för 'rinning'.

jansch

Inläggav jansch » 2012-09-21 11:15

som jag skrev tidigare - späd vattenbaserad färg med Tsprit så blir den mer lättsprutad och "sätter sig" bättre/snabbare och rinner (gardiner) därmed inte så lätt.
Jag tror att ALLA vattenbaserade går att späda med Tsprit då sprit är vattenlösligt. Dock, kolla först med liten mängd färg....

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-01-23 15:09

Ragnwald skrev:Penselmålning av vattenbaserad färg, är dömt att misslyckas.
Är man riktigt snabb, går det möjligen att rolla med skumroll.

Vattenbaserade lacker täcker dessutom dåligt och får läggas i fler lager än annan lack.

Färgbump

Provade med att spä lite grann med "vann" och tog närmsta pensel, Lackpensel vore ialllafall mittimellan bra.

pictures skull komma

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-01-23 16:00

vattenbaserad lack ska läggas i tjocka lager, på gränsen till att det börjar rinna

jo det ser för jävligt ut och träsnidade detaljer mister all sin skarphet, men så ska man måla med vattenbaserade lacker, det har nån bestämt och nu är det så

tänk om jag hade samma makt och kunde bestämma saker, då skulle jag se till att all trafik gick baklänges, man backade på motorvägar och alla andra vägar oxå
Bikinitider

-Roger-

Inläggav -Roger- » 2014-01-24 15:20

Jag har lackat högtalare med International Perfection. Det är en 2-komponents polyuretanfärg för båtar. De säger själva att den skall gå bra att pensla men jag fick inte till ytan, antingen för tunt och penseldragen syntes eller för tjockt och jag fick rinningar. Färgen blev iallafall ordentligt hård och det kan nog gå att slipa färgen för att få bort penseldrag och få en slät yta men det har jag inte provat än. Kan gå bättre med skumroller men jag har köpt en färgspruta nu och tänkte testa att slipa ner och sen sprutlackera en gång.

Har även målat ett par högtalare med Beckers vattenbaserade snickerifärg och skumroller och det gav ett ok resultat. Man får viss struktur med skumroller men så länge den är jämn och likadan överallt kan det vara ok. Kraven på finish var inte superhöga på dem.

Jag skall också måla lite möbler som jag byggt i mdf och då tänkte jag använda syrahärdande färg. Skall vara lättarbetat och snabbtorkande, återkommer med erfarenhet när det blivit lite varmare ute... :/

Biltema har ju även 2-komponents polyuretanfärg till bra pris, borde vara en stark kandidat till att måla högtalare! Glöm inte andningskyddet bara, de luktar starkt!

/Roger

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-01-24 23:43

Syra eller Syrehärdande?

Här hoppas jag bildtransfer funkar, resultat av "superfinnish" penselmålat i tre lager. Grundat med häftgrund vilken är trevligare att jobba med.

Ytan blev matt o-jämn

Att spä med vatten hjälpte inte mycket mot problem med den kombinerade snabbtorkandet-trögflutenheten*-ytspänningen (*tixotopi möjligtvis)

Utan blixt syns överdrivet gul-grön bruna kulörer
Bild

Med blixt syns överdrivna skillnader på ytan
Bild

Formen är gjort efter "eget huvud" utan hänsyn till annat än önskad vinkling för bordsplacering och befintlig låda i Plywood.

God Kväll

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-01-25 09:07

Varför ser den hel flammig ut på sidan för.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-01-25 11:01

Ja säg det, provar rollning senare.

Väldig matt blir man av glans i storlek med kalkputs.

-Roger-

Inläggav -Roger- » 2014-01-27 15:04

Oresound skrev:Syra eller Syrehärdande?

Syra:

http://www.tikkurila.se/industrifarger/ ... 2596.shtml

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-01-28 12:00

Oresound skrev:Syra eller Syrehärdande?

Här hoppas jag bildtransfer funkar, resultat av "superfinnish" penselmålat i tre lager. Grundat med häftgrund vilken är trevligare att jobba med.

Ytan blev matt o-jämn

Att spä med vatten hjälpte inte mycket mot problem med den kombinerade snabbtorkandet-trögflutenheten*-ytspänningen (*tixotopi möjligtvis)

Utan blixt syns överdrivet gul-grön bruna kulörer
Bild

Med blixt syns överdrivna skillnader på ytan
Bild

Formen är gjort efter "eget huvud" utan hänsyn till annat än önskad vinkling för bordsplacering och befintlig låda i Plywood.

God Kväll

vilken rolig koax, blaupunkt va? hur låter den? ändrat filtret något?
Bikinitider

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-01-28 14:16

Editt och datt

Ja, den smala spridningen av klart ljud hoppas jag kunna använda positivt.
Ja das stimmt.
Sådär, förutom rakt fram.
Nej, hjälper det? (Som delning syns kon-ding och sen en blindtarm) no pic yet

(Undrar om tänderna förutom Ko-axialiteten oxå äter upp spridningen?)

Föregående

Återgå till DIY-forum