Upprustning av Carlssonhögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-02-10 13:46

phon skrev:Undrar om man verkligen får mer krut ur nittisjutian, den kan inte pumpa särskilt mycket luft med ett xmax på 0,7 mm. Det kan vändas till en fördel också, om xmax skulle vara större så ökar modulationen av mellanregistret drastiskt, och det vill man helst slippa.

Inte för att Biltemas åtta kanske är helt perfekt, men nog lär den slå nittisjutian i basområdet. För några hundringar till får man CA21REX, som jag föreslog, den har ett xmax på 6 mm.

Med en underavstämning av nittisjutian får man säkert lite mer ljud i lägsta registret men på en låg lyssningsnivå. Det gäller att välja rätt musk om det skall låta bra.

Bygger man ihop en trevägare så kan elementet i botten ägna sig åt sitt egentliga arbete, pumpa luft. Dom som sitter på ovansidan klarar då av välljudet bättre, t.o.m bättre än vad dom gjorde innan ombyggnaden.

Helt rätt! IM-distortionen står i proportion till använd bandbredd och konutslaget. Det är därför som hornhögtalare låter "renare" än de flesta direktstrålande konstruktionerna.
Det jag föreslagit gör ca en halv oktav mer i basen. Från typiskt 45 Hz i en OA-5 II till ca 33-34 Hz med ett filter. Helt klart är att de 0.7 mm i x-max utgör en begränsning men den begränsningen fanns där redan från början och är alltså inte ett resultat av min modifiering. Man behåller mellanregisteregenskaperna vilket är önskvärt.

En 9710 var mest använd som ett bredbandselement som satt i en trekantig baffel uppe i ena hörnet i mångaskolsalar omkring 1950-1960 och hade som huvuduppgift att förmedla tal.

Du verkar ju ha en del kunskaper i akustik - vilket ljudtryck blir det med +/- 0.7 mm konutslag omkring 40 Hz i ett rum omkring 40m^3.

Med vänliga hälsningar,

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Re: Hur skulle det vara med....

Inläggav PeterAkemark » 2005-02-10 13:54

berma skrev:
PeterAkemark skrev:
Det finns en beskrivning som ger nästan samma response med en orginal OA-5 II som en OA-14 eller kanske en OA-116. Den behöver endast ett enda 2:a ordningens hög-pass filter före effektförstärkaren. Hur du går tillväga står att läsa på Carlssonplanetens forum/DIY Mer krut ur en 9710... Du behåller alla egenskaper och får några bra till. Beprövad teknik från 70-talet men helt bortglömd idag. kostar kanske 150:- för båda kanalerna. :)

Tjena "ossint" (det är väl du?), det där känns som fusk lite för enkelt :D har du testa på dina OA5-II ?

Jo, det är jag. Har provat på OA-5 II och flera andra basreflex konstruktioner och det fungerar helt som beskrivet. Verkar det som fusk? Det kan förefalla så men verkligheten behöver inte vara svårare än så. Och priset, väl under 1000:- är väl inget att klaga på. Prova och återkom, om du behöver hjälp med filtren så skicka mig ett e-mail.

Om du nu inte tycker att detta är vad du vill ha så återstår inget annat än det som sagts tidigare och som kostar något mer pengar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-10 15:07

Behövs lite mera fakta för en beräkning värd namnet men 40 Hz lär vara problematiskt i alla fall. Uppges att resonansfrekvensen ligger på 50 Hz utan låda och den höjs när den kommer i lådan. Avstämningen av lådan är heller inte enligt gängse metoder... Carlsson uppgav frekvensgång för OA-5 i rum till nedåt 42 Hz eller något ditåt. Säger vi att AD 9710 har en verksam konarea om 200 cm2 och låter den svänga +/- 0.7 mm, får vi 28 cm3 som maximalt kan förflyttas. Vad blir det då i dB vid säg 50 Hz? Har inte formlerna i huvudet tyvärr, med tanke på osäkerheten om bidraget från den annorlunda avstämningen, gissar jag på minst ca 95 dB/1 m/högtalare. Finns säkert de som kan korrigera mig....

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-02-11 00:53

RogerGustavsson skrev:Behövs lite mera fakta för en beräkning värd namnet men 40 Hz lär vara problematiskt i alla fall. Uppges att resonansfrekvensen ligger på 50 Hz utan låda och den höjs när den kommer i lådan. Avstämningen av lådan är heller inte enligt gängse metoder... Carlsson uppgav frekvensgång för OA-5 i rum till nedåt 42 Hz eller något ditåt. Säger vi att AD 9710 har en verksam konarea om 200 cm2 och låter den svänga +/- 0.7 mm, får vi 28 cm3 som maximalt kan förflyttas. Vad blir det då i dB vid säg 50 Hz? Har inte formlerna i huvudet tyvärr, med tanke på osäkerheten om bidraget från den annorlunda avstämningen, gissar jag på minst ca 95 dB/1 m/högtalare. Finns säkert de som kan korrigera mig....

Du får nog utveckla dina tankar lite mer än så här. För att svara på några dina frågor:
Den avstämning som ligger bakom mitt förslag kallas vanligen en "assisted B6" och består av en basreflex högtalare, som utgör en högpass länk av 4:e ordningen samt ett aktivt filter med ett Q-värde om 1.93 samt med en -3 dB frekvens lika med Fb. Fb skall vara en halv oktav lägre än Fs. Resonansfrekvensen för ett element som AD 9710 sjunker efter användning. De 42 Hz du anger kan väl vara riktiga, när OA-5 gjordes så var DIN-normerna gällande och de angav den undre gränsfrekvensen vid -5dB om jag inte missminner mig. Jag har angivit gränsfrekvensen vid -3 dB som är brukligt sedan ca 30 år. Tuffare krav än tidigare. 95 dB verkar lågt i ett rum om ca 40 m^3 och det råder ingen osäkerhet om bidraget från avstämningen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-11 09:50

Nja, kan inte så mycket om dessa klassiker och det finns tyvärr inte mycket data på dem heller. Utgår man från Per Gulbrandsens beskrivning på Carlssonplanet ser man att det är en form av basreflexavstämning, inga rör utan ett par öppningar i botten av lådan. Hur det samlade "outputet" från AD 9710 och öppningarna blir verkar obekant. AD 9710 kan ensamt pumpa 28 cm3 och det är inte mycket. Vid en bra basreflexavstämning brukar man räkna med ett betydande bidrag från porten, kanske 3 gånger till. Det finns en kurva för OA-5 typ 1, är förmodligen upptagen i efterklangskammare och inkluderar säkert rumstödet. Ett fall sätter in från 55 Hz och nedåt. Några moderna mätningar har jag inte sett och heller inga kompletta data för elementet. Antar att den begränsade effekttåligheten också gör sitt för att hålla ner den maximala utnivån. Vilken känsighet har OA-5:an? Kanske 87-88 dB på 1 m, blir med 15 W inmatat 12 dB till. Dra bort för det ökade avståndet till lyssningsplats, kanske 6-7 dB då ditt rum verkar vara rätt litet. Tittar man på modernare Carlsson är det helt andra luftpumpningsvolymer och effekttåligheter som gäller.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-02-11 10:32

PeterAkemark skrev: Helt klart är att de 0.7 mm i x-max utgör en begränsning men den begränsningen fanns där redan från början och är alltså inte ett resultat av min modifiering. Man behåller mellanregisteregenskaperna vilket är önskvärt.

Du har rätt, xmax påverkas inte av din modd. Däremot används samma Xmax för att skapa luftrörelse ytterligare en halv oktav lägre, jag tycker nästan att elementet jobbar för sitt yttersta redan som det är, därav min tveksamhet.

Min känsla är att mellanregisteregenskaperna i vart fall inte påverkas till det bättre om elementet tvingas gymnastisera ordentligt även vid runt 40Hz. Jag tänker kanske lite tvärtom, att det vore bättre för mellanregistret om man begränsar konutslaget genom att inte använda elementet under, låt säga, 200 Hz.

Hur mycket ljudtryck det kan bli vid 40 Hz har jag ingen aning om, men om jag tar en titt på mina fusklappar och interpolerar skulle jag kunna tänka mig runt 95 dB med 200cm^2 och 1.4 mm. Sen tillkommer rumsstödet och portens bidrag.

Det här är nåt för Svante att mata in i sin Basta, jag har ingen sån :(

(var tankar man hem den?)

ps/
det är +/- 0.7 mm, som då är 1,4 mm. Jag jämförde med 6mm för Seasen, men den har 6mm pp. Lite äpplen och päron alltså, till 9710 fördel ... :oops:

Föregående

Återgå till DIY-forum