Ja, i väntan på SD-fötter och möjlighet att såga ut lämpligt hål i botten på Hol-möbeln så ställdes modulerna upp enligt ovanstående bild. Det kändes trevligt att för första gången på flera år plocka fram ett av mina tre Kenwood Basic M1-slutsteg (2*105W @ 8ohm) och via en splitter köra det i stereo på förstegets sub-utgång.
Ett orosmoment var att slutsteget inte har ställbar ingångskänslighet, så jag funderade på hur mycket jag skulle vara tvungen att skruva i försteget, vilket är en Denom AVR-2105. Svarat var inget alls. Jag delar i Denon-maskinen vid 80Hz (okänd branthet, vet någon?) och så här långt tycker jag att nivåerna inte alls behöver justeras. Inte alls. Lustigt.
Ljudet, då? Ja, inte går det att nå gränserna för vad basarna klarar i en lägenhet utan att veta att grannarna ovanpå och under är bortresta, det är ett som är säkert. Jag delar inte väggar med några grannar, men jag gick faktiskt ner en våning och berättade att jag höll på och provade lite. Jag tyckte att karaktären ändrades lite efter någon helvtimmes (dvs trekvart) spelning, att modulerna gick lite lägre än precis i början.
Det går att spela, tycker jag, ruskigt starkt utan att det distar illa. Trots detta verkar inte membranen röra på sig värst mycket. Jag har svårt att begripa hur somliga med 6-8 stycken sådana här ibland inte tycker att det räcker till. Då har jag ändå inget EP4000 som drivning...
Har inte hunnit lyssna så mycket, men tror att man bör justera ner dom i trakterna runt 65-70Hz, och om man vill öka på mot de lägre frekvenserna. Det är mycket baskagge nu. Förr gjordes sånt på det här forumet med någon Behringer-maskin, men numera verkar MiniDSP vara förhärskande. Hur går det med insignalnivåer/volymkontroll/whatnot till en sån mackapär?
Samtidigt är jag inte alls säker på att jag ska eq:a upp lågbasen någonting, det kanske är bättre att kunna spela något starkare utan att dra på sig grannarnas vrede. För egentligen är det ju så att inte ens piP utan basmodul går att utnyttja fullt ut i lägenhet.
piP mår anmärkningsvärt mycket bättre om dom slipper ta hand om <80Hz, det är ett som är säkert. Det går att spela avsevärt mycket starkare än innan utan att det låter illa. Så för piP ägare som inte provat att plocka bort lågbasen från dom, vilket jag inte hade innan, så är det en rekommendation från min sida.
Återstår att se hur det blir när modulerna byter plats till dit dom är tänkta att stå.
Edit: Har inte provat så mycket, men inte ens när jag spelar mycket starkt kan jag känna några som helst vibrationer i lådans ovansida.