Basprojekt Holk. (Var: IKEA-material till högtalare.)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-12-29 13:35

tvett skrev:Kul att se det här projektet utveckla sig. Fint att du fått hem element redan, ord och inga visor här...
Har du tänkt att de inre lådorna ska vara helt fristående från HOL, stående på mjuka kuddar? Känns som den där möbeln kan skaka en del och skapa ljud?

Inte fristående i den meningen att Hol bara är ett skal man trär ovanpå lådan som står på golvet, utan lådan kommer stå ovanpå Hols invändiga botten. På kuddar.

Jag håller med om att möbeln ser skorrvänlig ut, men såvitt jag kan bedömma verkar allting sitta fast ordentligt, och andra som redan provat (t.ex Magnus i den här tråden) säger att det fungerar bra.

Skulle det inte fungera bra får jag iterera projektet några gånger till i huvudet och se vad jag kommer fram till då. :)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-02 20:41

Hej dagboken.

Biltema-personalen vet inte vad en limknekt är, men när man väl har letat reda på rätt hylla så är dom slut. Bauhaus-personalen vet inte vad en limknekt är, men när dom ser en på bild så säger dom sig inte känna igen vad det är och sålunda får man förmoda att dom inte har sådana. K-rauta-personalen vet vad en limknekt är, men dom har inga. Dom har något som kallas limtving vilket inte är riktigt samma sak... men det fick väl duga även om det var onödigt dyrt.

Rusta stänger tidigare än dom säger på hemsidan, likaså Beijer Byggmarknad där MDF skulle avhämtas.

Skitdag, kort sagt.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-02 21:52

Är du limknäckt?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2013-01-02 22:52

LypsylateX skrev:Hej dagboken.

Biltema-personalen vet inte vad en limknekt är, men när man väl har letat reda på rätt hylla så är dom slut. Bauhaus-personalen vet inte vad en limknekt är, men när dom ser en på bild så säger dom sig inte känna igen vad det är och sålunda får man förmoda att dom inte har sådana. K-rauta-personalen vet vad en limknekt är, men dom har inga. Dom har något som kallas limtving vilket inte är riktigt samma sak... men det fick väl duga även om det var onödigt dyrt.

Rusta stänger tidigare än dom säger på hemsidan, likaså Beijer Byggmarknad där MDF skulle avhämtas.

Skitdag, kort sagt.

Köpte mina på bauhaus i länna i sthlm. Fanns gott om sånna där. ;)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-02 22:56

tvett skrev:Är du limknäckt?
Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-03 10:41

talibankocken skrev:Köpte mina på bauhaus i länna i sthlm. Fanns gott om sånna där. ;)

Låg dom beblandade med (det förvånansvärt billiga) tvingsortimentet? För tvingar hittade jag, men det hjälpte föga.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-03 20:52

Jag provade att limma ihop lådorna, helt utan skruv, med bara tvingar och utan den där limknektsersättaren dom kallade limtving.

Det går utmärkt, alltså kan jag lämna tillbaka dom två alldeles för dyra limtvingarna från K-rauta. Gott.

Tillsågningen var okej, men som alltid är det inte tusendelspassning. Det kanske diffar runt tre tiondelar på någon bit. Locken där man inte får några kanter att ta stöd mot visade sig vara svårt att sätta under press med skruvtving utan att dom drog iväg någon millimeter åt något håll.

Alltså fick det bli tyngder istället. Kanske snabbtving hade fungerat.

Finishen verkar bli så pass att det är fullt möjligt att slipa, kanske kantfräsa, lådorna när man har tillgång till verkstad för att sedan lacka dom. Då kan dom stå och vara halvfula inuti Hol tills och om man vill göra finish.

Det här är första gången jag provar att bygga utan skruv. När lådan är fyrkantig var det mycket lättare än jag trodde... ja faktiskt lättare än att skruva! Eftersom jag har en låda kvar att göra hoppas jag att jag inte behöver ångra det uttalandet. ;)

Bild

Bild

Edit: Skivorna de sågat ur var inte rensågade, ska man verkligen behöva specificera det? Somliga kanter är inte vinkelräta. Nåja, med eventuell kantfasning i framtiden och tills dess Hol-förvaring spelar det ingen roll.

Edit#2: Minst en av "baffelbitarna" var sågad helt åt skogen. Nåja, inte värre än att det funkar med frästa kanter i en avlägsen framtid.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-04 00:41

Ja, då börjar snickeriet närma sig sitt slut. Det som återstår är stagning medelst MDF som jag har men behöver hjälp med att kapa till. Sticksåg eller handsåg förslår nog inte. Rundstav kan vara ett alternativ.

Baffelhål samt montering av baffel återstår. Jag väntar med akrylfogtätning till efter stagningen är gjord.

Gick mycket smidigt, lätt och fort. Klämde till och med in en långmiddag med en tjej under byggtiden, så effektiv arbetstid var mycket, mycket kort. En halvtimme på sin höjd. Byggde mycket till bilar och hem som 240-raggare under 90-talet, men det här var nog den första lådan som jag kan påminna mig där alla vinklar varit räta. Det underlättar. Mycket.

Lesson learned: Ha gärna ytterligare fyra tvingar, eller fler, så kan man bygga hela lådan i en limning.

Bild

Äntligen kom hantelsetet till någon nytta...
Senast redigerad av LypsylateX 2013-01-04 01:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-04 00:45

Men baslådorna är ju för stora för bilen?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-04 00:55

Fjonkalicious skrev:Men baslådorna är ju för stora för bilen?

:lol:

Jag bygger en vagn att ha efter Baggen/Bubblan.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-04 14:15

Dämpmaterial (Isover, tyvärr en hel bal), islagsmutter plus skruv, anslutningsterminaler, tätningslist och internkablage är inköpt. Stagskivor uppkapade från spillhögen på K-rauta till det lagoma priset 25:-

[s]Tyvärr börjar jag få lite second thoughts huruvida jag lämnade tillräckligt spel i förhållande till möbelns invändiga mått. Skulle det bli problem får jag kanske försänka elementet.[/s]

Jag hade tänkt att elementet skulle kunna användas åt valfritt håll inuti möbeln, men är tveksam nu om jag tagit till marginaler nog för annat håll än att elementet spelar neråt.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-04 22:41

Bild

Stagning. Mina gamla vänner fogsvansen och raspen fick komma fram ur garderoben. Det är inte alldeles optimalt att ha dom på besök i en lägenhet, men det är inte större problem än att det är hanterbart.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-06 02:11

Bild
Tätning med akrylfog.

Bild
Sticksågssågade baffel- och terminalhål inspekteras av försteinspektören.

Bild
Baffellimning.

Bild
Markering för håltagning för islagsmuttrar.

Bild
Hål borrade och islagsmuttrar ditklämda med polygrip och mellanlägg.

Bild
Anslutningsterminaler lödda och ditmonterade med tätninglist.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-06 02:24

Cool :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-06 02:25

Tror ni den där lilla klena tätningslisten på elementet gör sitt jobb, eller bör jag komplettera med egen?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-06 02:33

Den räcker. Se dock till att täta dina islagsmottrar.

Prova att elementen går att montera utan att dra åt det för hårt. Ta bort elementen och limma fast islagsmuttrarna med PL400. Det tätar runt om dem samtidigt.

Ha lite trälimm på gängorna (de som sitter i lådan alltså) innan du drar fast elementet. Det tätar när det torkar, men spricker lätt loss den dagen du vill ta upp elementet :)

Det kan låta apa genom otäta islagsmutterlösningar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-06 10:39

Hmm, vet inte om jag hinner få tag i PL400 idag, kan akrylfog gå kanske? Är inte riktigt med på hur tätningen ska gå till utan att man råkar kladda fog/lim på gängor och så.

Får klura på det under dagen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-06 11:59

Akrylfog funkar för tätning. PL400 är bara för att verkligen säkra att muttrarna inte börjar snurra, men det skulle ju helst redan varit på plats liksom...

Vill du vara lite säkrare, så drar du till bygghandeln en snabbis. Men jag kan erkänna, jag är livrädd för att de släpper - det har jag varit med om.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-06 12:31

Följer denna tråd med intresse, har ju två SLS10 sittande i isobarik pga begränsat utrymme, men när vi flyttar till större tror jag det blir två nya lådor.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-07 01:18

Lesson learned: Använd metallborr till MDF.

Bild

Jag åkte förbi Coop Forum på vägen hem och fick där tag på Casco Superfix, vilket är en ugnefärlig ekvavilent till PL400. Enligt somliga, vars eventuella auktoritet på området är okänd, är den rent av bättre. Ett är säkert, den torkar inte fort... men den sköter sig väldigt bra i patronen. Lättapplicerad och det blir inga långa eftersträngar som ringar ut.

Bild

Samtliga islagsmuttrar på terminaler och elementhål togs loss, och limmades dit igen. Med tanke på hur dålig muttrarna visade sig sitta så var det nog en bra idé. Lim i gängorna var inget problem alls, jag slabbade ganska bra utan att det blev några problem.

Första lådan tog kanske trekvart, tills man kom på knepen hur man skulle göra. Andra lådan tog på sin höjd tio minuter.

Bild

Bild

Bild

Rejält med spillmaterial, kunde gott bygga 6-8 moduler till.

Lesson learned: Det går förvånansvärt bra att handskas med isolering även i en lägenhet. Inget jag skulle vilja syssla med dagligen dock.

Bild

Nu skulle grannen bara våga spela Boten Anna en gång till.

Lite trälim, enligt rekommendation, hade jag på skruvarna till terminalerna men glömde till elementen. Men det kvittar, det kan appliceras senare om det behövs. Det är viktigare att islagsmuttarna till elementet sitter i någorlunda press när limmet till dom torkar.

Eftersom det blev ganska sent och lådorna är fulla med gucka som borde få torka lite (Superfix torkar 2mm per dygn, och viss kompletterande kanttätning med akrylfog är gjord) blir det inget spelat idag. Imorgon efter klockan 18 förväntas premiären gå av stapeln. Det blir inte med The Kristet Utseendes låt "Holk!".

Modulerna vägen 15kg styck. Prick.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-07 01:42

Gott att du fixade limning!

De där flärparna går inte så lätt in i den hårda MDFen, och om man inte kapat av dem, verkligen fått fast dem så kan man ligga risigt till!

Den där limningen ser verkligen gedigen ut och räcker absolut för att förhindra att flärparna släpper :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-07 11:30

Invändig lådvolym minus stagmaterial men utan avräkning för högtalarelement är:

(3,72*3,72*3,72) - (3,72*2,5*0,12) = 50,4 liter.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-07 11:36

+ ca 25% pga dämpmaterialets egenskaper.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-08 00:23

Bild

Ja, i väntan på SD-fötter och möjlighet att såga ut lämpligt hål i botten på Hol-möbeln så ställdes modulerna upp enligt ovanstående bild. Det kändes trevligt att för första gången på flera år plocka fram ett av mina tre Kenwood Basic M1-slutsteg (2*105W @ 8ohm) och via en splitter köra det i stereo på förstegets sub-utgång.

Ett orosmoment var att slutsteget inte har ställbar ingångskänslighet, så jag funderade på hur mycket jag skulle vara tvungen att skruva i försteget, vilket är en Denom AVR-2105. Svarat var inget alls. Jag delar i Denon-maskinen vid 80Hz (okänd branthet, vet någon?) och så här långt tycker jag att nivåerna inte alls behöver justeras. Inte alls. Lustigt.

Ljudet, då? Ja, inte går det att nå gränserna för vad basarna klarar i en lägenhet utan att veta att grannarna ovanpå och under är bortresta, det är ett som är säkert. Jag delar inte väggar med några grannar, men jag gick faktiskt ner en våning och berättade att jag höll på och provade lite. Jag tyckte att karaktären ändrades lite efter någon helvtimmes (dvs trekvart) spelning, att modulerna gick lite lägre än precis i början.

Det går att spela, tycker jag, ruskigt starkt utan att det distar illa. Trots detta verkar inte membranen röra på sig värst mycket. Jag har svårt att begripa hur somliga med 6-8 stycken sådana här ibland inte tycker att det räcker till. Då har jag ändå inget EP4000 som drivning...

Har inte hunnit lyssna så mycket, men tror att man bör justera ner dom i trakterna runt 65-70Hz, och om man vill öka på mot de lägre frekvenserna. Det är mycket baskagge nu. Förr gjordes sånt på det här forumet med någon Behringer-maskin, men numera verkar MiniDSP vara förhärskande. Hur går det med insignalnivåer/volymkontroll/whatnot till en sån mackapär?

Samtidigt är jag inte alls säker på att jag ska eq:a upp lågbasen någonting, det kanske är bättre att kunna spela något starkare utan att dra på sig grannarnas vrede. För egentligen är det ju så att inte ens piP utan basmodul går att utnyttja fullt ut i lägenhet.

piP mår anmärkningsvärt mycket bättre om dom slipper ta hand om <80Hz, det är ett som är säkert. Det går att spela avsevärt mycket starkare än innan utan att det låter illa. Så för piP ägare som inte provat att plocka bort lågbasen från dom, vilket jag inte hade innan, så är det en rekommendation från min sida.

Återstår att se hur det blir när modulerna byter plats till dit dom är tänkta att stå. :)

Edit: Har inte provat så mycket, men inte ens när jag spelar mycket starkt kan jag känna några som helst vibrationer i lådans ovansida.
Senast redigerad av LypsylateX 2013-01-08 00:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-08 00:54

Det är när man justerar lågbasen för att de skall gå djupare som det snabbt äter slaglängd/effekt.

Du kommer nog behöva skruva lite när de kommer på sina platser, för du har nära nog placerat dem där du får absolut störst gain/flest begränsningsytor/spegelkällor.

Kul att du är nöjd :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-01-08 08:28

Håller med :) .
Har du ingen möjlighet att ställa nivåerna för sub och front L&R i din Denon?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-08 14:40

nadifierad skrev:Håller med :) .
Har du ingen möjlighet att ställa nivåerna för sub och front L&R i din Denon?

Jo, någon slags möjlighet finns även om jag inte har utforskat den vidare ännu. Idag kom SD-kuddarna, men jag har dottern ikväll och kommer inte kunna göra den åverkan som behövs på Hol-botten ikväll.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-08 21:25

Ja, det blev en MiniDSP efter att jag läst på lite, det behövs en brantare delning än Denonen ger, piP fladdrar fortfarande för mycket. EQ-funktionen kan leda till att jag kommer vilja ha mer förstärkareffekt framledes. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.

Får försöka mäta fram om stegen är bryggbara eller inte.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-10 13:48

Ja, då var det dags för själva slutfasen då. Att transplantera in lådorna till Hol-möbeln, hela projektets tanke.

Bild

Bild

Bild

Säga vad man vill om masonit, men lätt att såga i är det.

Bild

Sanningens ögonblick; har jag tänkt eller räknat helt åt h-e någonstans? Nej, den passar fint.

Bild

Ungefär en centimeter till godo runt om när man justerat in den.

Bild

Här kommer nästan den krångligaste biten i hela projektet, att vända åbäket utan att SD-kuddarna glider åt skogen, fast man är ensam. Sedan upptäcktes att högtalaranslutningen inte fungerade utan modifiering, så allting fick göras en gång till...

Bild

Bild

Jag hade väntat mig att behöva måla lådorna för att det inte skulle skrika "MDF!" genom Hols ribbor, men som inte synes ser man nästan ingenting av lådan under nu rådanade ljusförhållanden.

Snabb och enkel provspelning ger vid handen att inte mycket skiljer sig från innan, möjligen något djupare nu och något mindre att plocka bort (om ens något) vid 65-70Hz.

Upplever mer rumsnoder nu, men jag gick aldrig omkring särskilt mycket med den gamla placeringen så det kanske jag egentligen ska låta vara osagt. Sitter man på rumselipsen dundrar det bra. Inget skaller i Hol, trots att locket ovanpå bara ligger där och inte sitter fast. Inte ens vid mycket starka volymer och djup bas låter dom någonting. Däremot var det någonting annat som började låta, lite oklart vad dock... kanske en blomkruka. Förvånansvärt lite skaller i lägenheten överlag.

Vid tillfälle ska jag prova att höja Hol på ett par fötter så får vi se om det gör någon skillnad.

Edit: Det går naturligtvis att dubbeltejpa fast sd-fötterna för att slippa krånglet jag hölls med. Hade dock ingen hemma.
Senast redigerad av LypsylateX 2013-01-10 18:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-10 13:50

Blev ju verkligen skitnyggt det där.
Jag är stort fan av gömda basar. Tumme upp för detta bygge :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum