Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Det som avgör hur högt trycket i en låda blir är ju hur mycket luft som finns i lådan och hur mycket denna luft komprimeras.
DQ-20 skrev:adzer skrev:Det som avgör hur högt trycket i en låda blir är ju hur mycket luft som finns i lådan och hur mycket denna luft komprimeras.
Eller snarare: det som avgör hur LÅGT trycket i en låda blir är ju hur mycket luft som finns i lådan och hur mycket denna luft FÖRTUNNAS.
/DQ-20
MagnusÖstberg skrev:Två slutna W104 medger inte att man kan spela särskillt starkt, faktiskt inte mer än 2/3 av en singel i basreflex - men det kan räcka!
ROY har lite mer luftflyttningsförmåga.
S skrev:MagnusÖstberg skrev:Två slutna W104 medger inte att man kan spela särskillt starkt, faktiskt inte mer än 2/3 av en singel i basreflex - men det kan räcka!
Kommer ju inte att kunna spela så starkt nu ändå när man bor i lägenhet
adzer skrev:DQ-20 skrev:adzer skrev:Det som avgör hur högt trycket i en låda blir är ju hur mycket luft som finns i lådan och hur mycket denna luft komprimeras.
Eller snarare: det som avgör hur LÅGT trycket i en låda blir är ju hur mycket luft som finns i lådan och hur mycket denna luft FÖRTUNNAS.
/DQ-20
När konen rör sig utåt så sjunker ju trycket i lådan och när den rör sig innåt så ökar det. Vad är det du motsäger dig?
Problemet som uppstår är när trycket i en låda blir för högt för då ökar disten.
IngOehman skrev:adzer skrev:DQ-20 skrev:adzer skrev:Det som avgör hur högt trycket i en låda blir är ju hur mycket luft som finns i lådan och hur mycket denna luft komprimeras.
/DQ-20
När konen rör sig utåt så sjunker ju trycket i lådan och när den rör sig innåt så ökar det. Vad är det du motsäger dig?
Problemet som uppstår är när trycket i en låda blir för högt för då ökar disten.
Jag tror att DQ-20s poäng var att det inte handlar om tryck utan om ljudtryck.
Det kanske låter som en fånig kommentar men ljudtryck är ju modulationen på
det statiska trycket.
Vh, iö
adzer skrev:S skrev:MagnusÖstberg skrev:Två slutna W104 medger inte att man kan spela särskillt starkt, faktiskt inte mer än 2/3 av en singel i basreflex - men det kan räcka!
Kommer ju inte att kunna spela så starkt nu ändå när man bor i lägenhet
Vi är många som bor i lägenhet med ganska kapabla bassystem ändå
adzer skrev:Kolla empas basar från descisive de är av "gravstenmodell" och väldigt grunda.
S skrev:adzer skrev:Kolla empas basar från descisive de är av "gravstenmodell" och väldigt grunda.
Ja typ den modellen tänkte jag, fast man staplar dom på varandra till tak
Eller bara två små, eller något helt annat, eller...
Har beslutsångest
Kan någon bestämma åt mig?
adzer skrev:S skrev:adzer skrev:Kolla empas basar från descisive de är av "gravstenmodell" och väldigt grunda.
Har beslutsångest
Möjligheterna är oändliga.
Ja visst kan jag det. Köp största du har råd med
Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:ROY sluten, men du skall väl för guds skull ha två?
ROY kan du få ner i 35 liter, fråga chrisss om det.
Vad blir Q vid 35 liter (förmodar att de är fulla med isolering)?
S skrev:adzer skrev:Kolla empas basar från descisive de är av "gravstenmodell" och väldigt grunda.
Har beslutsångest
S skrev:Lms 5400ultra?![]()
då blir jag nog vräkt innan jag har använt en promille av kapaciteten på dom känns det som..
Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:ROY sluten, men du skall väl för guds skull ha två?
adzer skrev:DQ-20 skrev:adzer skrev:Det som avgör hur högt trycket i en låda blir är ju hur mycket luft som finns i lådan och hur mycket denna luft komprimeras.
/DQ-20
adzer skrev:Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:ROY sluten, men du skall väl för guds skull ha två?
0,59 ungefär men 80gradig talspole.
DQ-20 skrev:Eller för lågt!
Det handlar inte om statiska lufttryck, vilket man lätt kan tro när man hör tal om "för höga tryck" och komprimera. Ut - in - ut - in osv är ju det som ger ljud ... Men det var mest en känga åt jargongen.
Det finns dessutom en absolut gräns för hur lågt tryck man kan åstadkomma, nämligen vacuum. Den teoretiskt maximala modulationen av luftens statiska tryck begränsas alltså främst av "maximalt undertryck" inte av "maximalt övertryck". Men då är det ganska starkt. Så tänker iallafall jag.
Amatörmässiga hälsningar,
DQ-20
DQ-20 skrev:adzer skrev:Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:ROY sluten, men du skall väl för guds skull ha två?
0,59 ungefär men 80gradig talspole.
Basta! ? Vad hade du för Q-värde på lådan?
Undrar,
DQ-20
S skrev:blixten_no1 skrev:
Gör som mig
Hehe, har du skaffat alla element nu?
DQ-20 skrev:adzer skrev:DQ-20 skrev:adzer skrev:Det som avgör hur högt trycket i en låda blir är ju hur mycket luft som finns i lådan och hur mycket denna luft komprimeras.
/DQ-20
Eller för lågt!
Det handlar inte om statiska lufttryck, vilket man lätt kan tro när man hör tal om "för höga tryck" och komprimera. Ut - in - ut - in osv är ju det som ger ljud ... Men det var mest en känga åt jargongen.
Det finns dessutom en absolut gräns för hur lågt tryck man kan åstadkomma, nämligen vacuum. Den teoretiskt maximala modulationen av luftens statiska tryck begränsas alltså främst av "maximalt undertryck" inte av "maximalt övertryck". Men då är det ganska starkt. Så tänker iallafall jag.
Amatörmässiga hälsningar,
DQ-20
IngOehman skrev:Jag brukar be dem som har svårt att föreställa sig vari problemet ligger...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster