Moderator: Redaktörer
haffe skrev:Så för att sammanfatta. Ikeas borrhammare är precis så kass som jag misstänkte att den var och det är betydligt bättre att hyra en bättre maskin av motsvarande typ de få gånger det finns behov av det.
Fjonkalicious skrev:Jag har en sladdlös Bosch kombomaskin slag/skruvdragare. Den går att köra i det mesta, men strängbetong går den (nästan) bet på. Du kan köra kanske 1-2 8 mm hål, sedan blir borret varmt och jag upplever det segt att borra vidare. Men tegel och andra väggmaterial går bra.
Att IKEA ens skulle komma närheten i den maskinen (som jag för övrigt är sjukt nöjd med) tror jag knappast.
Alikzus skrev:Hur stor anslagsenergi skulle ni säga att man minst behöver för hobbybruk?
Strauss skrev:Använder en sån här dagligdags på jobbet.
<bild>
2.4 Joule krämar den visst ur sig, men jag har aldrig upplevt det som någon begränsning. Borrat stora hål genom tjocka väggar
aisopos skrev:Jag har två st 2J-maskiner. Jag tycker dom funkar rätt hyggligt med 8mm borr,
och jag kan också utan problem tänka mig att köra något enstaka hål med 10mm.
Matar det dåligt får man tänka på att avbryta lite då och då för att inte överhetta
borret.
aisopos skrev:Strauss skrev:Använder en sån här dagligdags på jobbet.
<bild>
2.4 Joule krämar den visst ur sig, men jag har aldrig upplevt det som någon begränsning. Borrat stora hål genom tjocka väggar
Upp till vilka borrdimensioner tycker den klarar sig bra?
Har du kört med någon rejäl Hilti på minst 5J någon gång, och kan ge lite jämförelse
mellan en sån och den där pannan på 2,4J?
Oresound skrev:Laddningstid i storleksordningen en hel arbetsdag för IKEAN
Köp en hyffsad för halva priset istället:
http://www.harald-nyborg.se/p6842/power-super-mejsel-borrhammare
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster