Rekomenderad låda till XLS-10"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-12-02 23:08

Jag tycker att det är lite märkligt att inte fler har insett att även basreflexlådor går att använda med LT-transformkretsen, i samma syfte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-12-03 02:25

Svante skrev:Jag tycker att det är lite märkligt att inte fler har insett att även basreflexlådor går att använda med LT-transformkretsen, i samma syfte.

Fast för att kompensera BR en bit under avstämningen i samma grad så måste man skjuta in farligt mycket effekt i elementen :(

Alternativet är kanske att utgå från en basreflexlåda som är lågt avstämd, kanske runt 20Hz så porten hjälper till ända ner i lägsta frekvenserna redan innan LT kopplas på :)
Driver O&G ENGINEERING

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-03 11:22

Lazyworm skrev:
Svante skrev:Jag tycker att det är lite märkligt att inte fler har insett att även basreflexlådor går att använda med LT-transformkretsen, i samma syfte.

Fast för att kompensera BR en bit under avstämningen i samma grad så måste man skjuta in farligt mycket effekt i elementen :(

Alternativet är kanske att utgå från en basreflexlåda som är lågt avstämd, kanske runt 20Hz så porten hjälper till ända ner i lägsta frekvenserna redan innan LT kopplas på :)

ja det är ju ett måste. det är ju hela vitsen med ett EQ-kompenserat BR-system. Man stämmer av lägre än vad som normalt går och EQar sedan upp kurvan.
Eftersom nästan allt ljudtryck kommer från porten runt avstämningen så riskerar man inte elementet på samma sätt. Däremot ställer det ju krav på att porten kan hantera luftflödet.
Bör väl dock kombineras med ett HP-filter för de allra lägsta frekvenserna under avstämningen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-12-03 12:29

paa skrev:
ollenorell skrev:
AndersP skrev:Du menar att Q och F hamnar onödigt lågt? :lol:

Ovanligt lågt om inte annat :)
Väldigt höga Q sägs låta resonant och mindre bra.
Men vad händer när man dimensionerar lådor med låga Q-värden som 0,35 - 0,40.
Det talas om bra transientsvar vid Q=0,5, men vad händer när man går en bit under?

Man tappar värdefull output utan att vinna i ljudkvalitet.

Ah.

Vid Q=0,5 slutar lådan att generera ett visst mottryck.

(?)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-12-18 07:14

Q i sluten låda tycker jag man borde kunna dimensionera efter vad man kan uppnå för känslighet vid typ 10 - 15 Hz. Det är ju där problemen kommer att uppstå. Ovanför Fb kommer grejerna gå på tomgång i alla fall. Problemet med XLS 10" 830452 i slutet är ju att VAS är så litet att lådorna riskerar att bli så små att man får mycket distorsion pga lufttrycket kommer att variera så mycket inne i lådorna.

25 L slutet utan dämp ger i min simulering Fb=42 Hz och Qb=0,44. Nånstans där kommer man att landa förutsatt att man har tillgång till bra eq och tillrackligt antal förstärkarkanaler.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Föregående

Återgå till DIY-forum