MagnusÖstberg skrev:Kommer bli grymt!
We can ha en shootout sedan när systemen är klara
It's on! Jag siktar på hösten 2018, vad har du för plan?

Moderator: Redaktörer
I personally use 16, as they are easier to match up, sensitivity wise than the 8 ohm. And if you are doing a passive crossover you will need less padding to make a match with your woofers.
Aerob skrev:Läste detta skrivet av Jack Arnott, ägare av Assistance Audio som är distributörer för BMS i nordamerika:I personally use 16, as they are easier to match up, sensitivity wise than the 8 ohm. And if you are doing a passive crossover you will need less padding to make a match with your woofers.
Jag som är lite lost på detta undrar helt sonika om 16ohm är att föredra före 8ohm, när mina basar är på 8ohm?
Aerob skrev:Så 16ohms-varianten är alltså att föredra helt enkelt? Jag måste nämligen fatta ett beslut relativt snart. Jag förstår inte helt hur och varför 16ohm får lägre känslighet än 8ohm dock, så någon får gärna försöka förklara det för mig också..
Aerob skrev:Så 16ohms-varianten är alltså att föredra helt enkelt? Jag måste nämligen fatta ett beslut relativt snart. Jag förstår inte helt hur och varför 16ohm får lägre känslighet än 8ohm dock, så någon får gärna försöka förklara det för mig också..
adzer skrev:Aerob skrev:Så 16ohms-varianten är alltså att föredra helt enkelt? Jag måste nämligen fatta ett beslut relativt snart. Jag förstår inte helt hur och varför 16ohm får lägre känslighet än 8ohm dock, så någon får gärna försöka förklara det för mig också..
Känslighet mäts vid 2,83V(eller egentligen roten ur 8 ).
Tänk dig ohms lag "ström = spänning/resistans" så inser du att om resistansen(impendansen i detta fall) dubbleras så halveras strömmen.
Mindre ström(och mindre effekt såklart) genom talspolen ger mindre konutslag vilket ger mindre förflyttad luft och lägre ljudtryck.
Aerob skrev:Hmm, sitter och läser om Allrams bygge och såg detta inlägg. Den driver jag kikar på har det samma nät, men är det verkligen en bra ide att ta bort det? Det borde ju ge mätbara förändringar, men frågan är vilka och hur mycket?
Aerob skrev:Aerob skrev:Hmm, sitter och läser om Allrams bygge och såg detta inlägg. Den driver jag kikar på har det samma nät, men är det verkligen en bra ide att ta bort det? Det borde ju ge mätbara förändringar, men frågan är vilka och hur mycket?
Jag funderade just på Allrams modifiering av drivern och undrar om han plockar bort nätet för att inte få kaka på kaka med tanke på den stora skumklumpen han använder i waveguiden? Den flödesresistans som nätet inför är ju trots allt en del av konstruktionen och ger förhoppningsvis en önskad effekt får man väl anta?
Remove the front bug-screens (3 small bolts), clean them up and put them back. Do not remove the bug-screens permanently as the bug-screen MUST be there. Besides performing very important acoustic diffuser role the bug-screens create a front-loading contra-pressure the diaphragm and participate on acoustic damping. If you find that the compression drivers (and particularly S2!!!) sound better without the bug-screen then you have to trash or your electronics or your ears or your listening taste.
paa skrev:Hittade just detta, det gäller en annan driver, men är intressant nog:Remove the front bug-screens (3 small bolts), clean them up and put them back. Do not remove the bug-screens permanently as the bug-screen MUST be there. Besides performing very important acoustic diffuser role the bug-screens create a front-loading contra-pressure the diaphragm and participate on acoustic damping. If you find that the compression drivers (and particularly S2!!!) sound better without the bug-screen then you have to trash or your electronics or your ears or your listening taste.
Undrar om de gör lite grann samma som skumproppen som Geddes stoppar in?
shifts skrev:Det var ett synnerligen sexigt mellanregister. Ska bli kul att se dessa ta form. Lycka till!
Aerob skrev:Ett antagande och en fråga:
Om man förutsätter en sluten låda så antar jag att lufttrycket i lådan kan begränsa konutslaget vid någon punkt. Går detta att simulera med t.ex Basta och hur gör jag i så fall det?
MagnusÖstberg skrev:Aerob skrev:Ett antagande och en fråga:
Om man förutsätter en sluten låda så antar jag att lufttrycket i lådan kan begränsa konutslaget vid någon punkt. Går detta att simulera med t.ex Basta och hur gör jag i så fall det?
Det som blir begränsande är när det inre lådtrycket blir så stort att disten blir oacceptabel.
MagnusÖstberg skrev:I det här fallet handlar det väl om 80Hz och uppåt?
Ta reda på hur stor pumpkapacitet du kommer behöva vid den frekvensen och lägg lådvolymen efter det.
IÖ har skrivit väldigt bra om detta, och Svante har visat hur man räknar. HAr inte länkar till det tyvärr.
0,6 blir säkert bra, såg inte ditt inlägg innan jag postade, så det var ingen kritik.MagnusÖstberg skrev:Med varm talspole ja..
Användare som besöker denna kategori: AndersP, Bing [Bot] och 20 gäster