EnABL av 3fe25

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-02-22 10:56

I den långa långa tråden på diyaudio hittade jag lite mätningar. Här på Jordan JX92S på sidan 26.

Bild

Bild

Inte så stora skillnader i frekvensgång. Man ser att det händer lite med avklingningen i vattenfallen. Men det som är lite förbryllande är att fasen ändrar sig. Vet inte hur konstigt det är iofs men det är ju iaf en uppmätt skillnad.
Nu framgår det inte hur det är mätt och hur identiska uppställningar det är mellan mätningarna så man ska väl ta det med ett saltkar men ändå..

edit: har förresten läst lite mer om hur det hela förklaras.
Bud menar att på konens yta kommer högfrekventa ljud att färdas som en slags skineffekt. Allt eftersom den böjvåg som alstras i konen färdas upp mot kanten avger den energi till luften. När vågen kommer mot kanten kommer den studsa bak nedåt igen och börja nedåt och påverka nästa våg som alstras. Vid någon punkt kommer tryckvågen som bildas ovan konen att påverka konen och energi går in i konen igen. Det är dels denna energi som hindras från att gå in i konen och att energi enklare frigörs från konen som ger skillnaden*. Den återstående energin som sen finns kvar då vågen kommit förbi de yttersta prickarna kommer sedan absorberas av dessa då vågen vänder nedåt igen. Förhoppningsvis har dessutom energin sjunkit såpass att det mesta absorberas av kantupphängningen.
Effekten är mest påtaglig på blanka papperskoner och metallelement. Vävda koner har redan lite av denna effekt inbyggd då det är separata fibrer som gnider mot varandra och många poly-koner har inget skinn på ytan utan där menas att hela konen är preparerad så att denna skineffekt undviks.

Ja ungefär så förklaras det. Jag har bara hunnit 27 sidor i den där tråden. Vet inte riktigt på vilken sida förklaringen ges, kanske var det flera..
Vad man ska tro om det hela låter jag vara osagt. Men nog låter det lite flummigt.

edit2: det prickarna åstadkommer är alltså en impedansanpassning mot luften.
När denna blir optimal menar Bud att konen är "ljudgenomskinlig". Tex säger han att när konen är enabl så blir det viktigt att hantera reflexerna i lådan eftersom dessa lättare kommer igenom konen..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-22 11:29

Jag gjorde ett försök igår med en ungsform med lite vatten i där man kan se vågutbredningen.
Utan EnABL mönstret ser man klara vågor som studsar fram och tillbaka.
Med mönstret blev det intressant och en enorm skillnad.
Tyvärr blir det väldigt otydligt på film men alla kan prova hemma om de känner för det.

Jag använde sådan där fästmassa man använder på papper när man vill sätta fast dem på väggen. Tack-It.
http://www.faber-castell.in/35252/Produ ... _news.aspx
Detta är faktiskt samma ämne som används som bindningsmedel i amerikanska sprängdegen C4.
Mycket användbart även när man gör snabba tätningar och packningar i högtalarexperiment.
Ett väldigt användbart ämne.
Testet får mig att tro att det faktisk är vettigt att ha detta mönster runt kanten på högtalare med diffraktionsproblem på baffeln.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-22 11:45

Nissep, kan du beskriva testet lite noggrannare?
Med - Utan?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-22 12:30

Kraniet skrev:I den långa långa tråden på diyaudio hittade jag lite mätningar. Här på Jordan JX92S på sidan 26.
...
När denna blir optimal menar Bud att konen är "ljudgenomskinlig". Tex säger han att när konen är enabl så blir det viktigt att hantera reflexerna i lådan eftersom dessa lättare kommer igenom konen..

Imponerad av hur ihärdig du är... sid 26 - jaha! :D

Till och från har vi närmat oss begrepp som homogenitet och assymmetri i de mer filosofiska diskussionerna men det är svårt att dra slutsatser när det är mer än en parameter eller egenskap som skiljer element åt...

Det känns lite hokus-pokus även om det så klart ger någon effekt... om inte annat för att massan ökar. Jag skulle vilja se mätningar på 8545 utan kolfiberklägg och med klägg "snyggt" pålagt samt Revelator utan slicing. Då blir förändringarna påtagliga och möjliga att observera.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-02-22 13:25

Jocke skrev:
Kraniet skrev:I den långa långa tråden på diyaudio hittade jag lite mätningar. Här på Jordan JX92S på sidan 26.
...

Imponerad av hur ihärdig du är... sid 26 - jaha! :D

Till och från har vi närmat oss begrepp som homogenitet och assymmetri i de mer filosofiska diskussionerna men det är svårt att dra slutsatser när det är mer än en parameter eller egenskap som skiljer element åt...

Det känns lite hokus-pokus även om det så klart ger någon effekt... om inte annat för att massan ökar. Jag skulle vilja se mätningar på 8545 utan kolfiberklägg och med klägg "snyggt" pålagt samt Revelator utan slicing. Då blir förändringarna påtagliga och möjliga att observera.

Bud är noga med att påpeka att det handlar om något mer än massökning. Det är små kluttar med färg det handlar om. I exemplet ovan användes tandkräm vilket inte ska vara riktigt lika bra som den färg som bud rekommenderar.
Bud säger att det just bara är ytskiktet som påverkas och att djupare strukturer inte påverkas. Resonansfenomen som färdas i själva konen kan inte påverkas med denna metod enligt honom.
Men nog känns det som att masspåverkan ligger närmast till hands.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-22 13:59

Som sagt, visst är det lite intressant.
Hur mycket förändring som sker återstår väl att utreda ordentligt men samtidigt kanske man ska hålla i minnet att alla förändringar inte är till det bättre.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-22 14:37

Visst har vi sett koner som utformats i olika strukturer och ibland hävdas det att strukturen bidrar till de remarkabla egenskaperna just det elementet har...^^ Jag är inte alls främmande för att det finns saker man kan göra som förbättrar prestanda eller anpassar egenskaperna för en tänkt applikation. Att den här tekniken skulle vara särskilt lämplig för metallkoner men inte vara avsedd att dämpa resonanser utan någon slags skin-effekt känns dessutom som en helt galen prioritering för just de konerna... När man tagit hand om resonanserna kan man börja fundera på överkursen! :wink:

Nu har jag inte hört mycket Ino men av mätningar skulle nästan vilja säga att IÖ´s paradgren är att anpassa dammskydden för att ge nästan magiskt bra hf och spridningsegenskaper. :) (...utan pluttar... :lol: ) Tycker det är en mycket sund inställning att hantera problemen vid källan! :idea: Har många gånger förundrats över att många hanterar mekaniska resonanser i filtret - resonanserna finns naturligtvis kvar!

Nu hävdas det ju också att den här tekniken inte har någon effekt på tex PP-koner. Vid uppbrytning i en PP-kon slutar den helt enkelt spela och är tämligen befriad från resonanser. Något samband finns det absolut här. ^^

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-23 12:02

View My Video

Som sagt syns det lite dåligt men där är ett snabbtest iallafall.
Och vill man verkligen göra ett bättre test tar man och skala om pdf:n som jag postade innan och lägger ut bitarna mer noga.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-23 12:19

:lol: :lol: :lol:

Ursäkta att jag skrattade men.... om de där sakerna inte flyter på ytan utan ligger på botten så visar videon ingenting.
Men du kan ju testa igen med olika mönster och se om du upplever någon skillnad.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-24 01:26

Som jag sade tidigare så ser man som inte på videon vad som händer.
Självklart så står bitarna på botten och sticker upp ovanför ytan.
Jag postade inte den filmen för att bevisa något, bara för att visa hur jag gjort istället för att förklara.
Det blir så lätt missförstånd då.

Jag kom på att man kan simulera dessa mönster i hornresp Wavesimulator.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 01:29

Jag sa inget om vad som hände i videon, jag kommenterade testets funktion, att det inte representerar vad som händer med en kon med prickar målade på sig.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-24 01:31

Sant som du säger. Testet säger bara vad som händer med vågutbredningen.
Inget som helst om konens rörelse. Det är jag helt med på och håller med.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 01:34

Det var inte vad jag sa.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-24 01:48

Tvett, försök vara lite mer konstruktiv är du snäll.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 01:56

Ska försöka.

tvett skrev:...om de där sakerna inte flyter på ytan utan ligger på botten så visar videon ingenting.

...testets funktion, att det inte representerar vad som händer med en kon med prickar målade på sig...

Prickarna på konens yta är inga fasta objekt som bryter upp vågenergin så som i vattenkaret. De flyter på ytan och kan endast med sin tillagda vikt/styvhet ändra beteendet i den punkten. Det i sin tur kan dock leda till en diffraktion och interferens. Försöket i vattenkaret är alltså, enligt mig, meningslöst för att bevisa funktionen av prickade koner. Dock kan du testa hur olika mönster, täthet etc, leder till olika diffraktioner och interferenser. Isf är det smidigare att göra en linje rakt över karet. Effekterna av en målad prick är dock inte i närheten av vad ett fast objekt i vågens väg orsakar.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-24 02:41

Ja du jag kan inte förklara bättre än kraniet gjorde eller förenkla Buds white paper.
Men prickarna skall väl inte påverka själva konens rörelse i första hand utan det ubertunna luftlagret utanpå konen. Som i sin tur kommer påverka konens rörelse.

När vågen färdas en väg utan att den reflekteras så bildas varken konstruktiv eller destruktiv interferens.
Men när den däremot reflekteras och har möjlighet att bilda en stående våg så kommer dessa att bildas och även påverka konen.

Och hans mönster minimerar vågens förmåga att studsa tillbaka.
De påverkar nog inte konens rörelse/böjning med sin tyngd.

Tänker vi lika eller missförstår jag dig?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 02:46

Nej då förstår jag meningen med vattentestet bättre. Men vilken magnitud har energi i detta ponerade luftlager i jämförelse med rörelserna i konens material?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-24 03:04

Säkert löjligt liten. I white papern finns ju bilder från några studier som kanske man skulle kunna jaga reda på.
De kanske kan ge en lite kött på benen.

EnABL processen innebär ju inte bara att man målar på dessa prickar. Det är ju även det där lagret med lack som skall öka vågens hastigt över ytan. Tråkigt att nyss handlade det om ett tunt lager luft ovanpå konen men med lack lagret är effekten på/i konen.

Men nu skall här sovas.. God natt på er.
Här kommer en tråd på Diyaudio där Planet 10 visar upp sina färdigheter med kalligrafipennan.
http://www.diyaudio.com/forums/planet-1 ... ermit.html

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-24 03:13

Nissep skrev:Här kommer en tråd på Diyaudio där Planet 10 visar upp sina färdigheter med kalligrafipennan.
http://www.diyaudio.com/forums/planet-1 ... ermit.html

KarlXII skrev:Planet10 har jag stor respekt för.

Ja ähum. 8O
Han var ju lite mindre spejsad för 5-6 år sen.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 03:34

http://p10hifi.net/tlinespeakers/FAL/images/blue-FE127eN.jpg

Den där Avatar, det är en spejsad film?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-24 10:30

Bild

Vadå Avatar? Fattar inte.. :lol:

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-26 22:32

Slog på stort idag..
Bild

Vissa offrar sig för konsten.
Dessa småttingar tappade sitt vassa "S" ljud och lät mycket bättre efter prickarna.

Som vanligt är det inget jag kunde mäta fram något vetenskapligt och snyggt ifrån.
Men bättre lät det.

Så nu har jag ett objekt alla har råd att måla på.
http://dx.com/p/3w-40mm-speaker-driver- ... ohm-122521

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-27 00:22

Några mätningar före/efter?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-27 01:31

Jo men de visar som ingen synlig skillnad.

Så skit bakom spakarna vid mätningen?

Jaja jag ha 15 sådana element till så nog skall jag väl lyckas med någon form av bevis att det jag hör är mätbart.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-27 11:55

Hörbara skillnader bör bara mätbara.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-27 12:06

tvett skrev:Hörbara skillnader bör bara mätbara.

Det är ju inte säkert att påverkan (som helt säkert finns) är mätbar med enkla "svep".

Så här skrev Kraniet i ett tidigare inlägg:
Inte så stora skillnader i frekvensgång. Man ser att det händer lite med avklingningen i vattenfallen.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-27 12:32

Ja, 3d/vattenfall är ett måste för att kunna mäta detta korrekt-

Men SSSSigheten borde synas i vanlig i ett vanligt svep, tänker jag.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-27 12:38

tvett skrev:Ja, 3d/vattenfall är ett måste för att kunna mäta detta korrekt-

Men SSSSigheten borde synas i vanlig i ett vanligt svep, tänker jag.

Om det inte beror på resonanser så kan man nog tycka det... Känner inte alls till det här elementet och skulle nog inte kunna/orka rigga för en vattenfallsplot... Men jag är också väldigt nyfiken på vad som eg händer här! ;-)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-27 18:41

Har bråkat länge med Seas ER18RNX som känns kanon om det inte hade varit för den elaka resonansen.

Bild

Sagt som gjort... tog i rejält för att hitta var resonanserna uppstår och efter lite inledande test kladdade jag dit 15 bitar häftmassa. Huvudresonansen vid typ 4,5kHz påverkas inte mycket mer än av att ljudtrycket sjunker pga av massan och det är i ytterkant det lilla händer.
I ytterkant av dammskyddet och kring infästningen till konen händer det desto mer - resonanserna vid 6 & 7kHz är så gott som borta. Däremot ska man nog vara väldigt uppmärksam på vad som händer då toppen strax över 5kHz inte fanns där innan...^^

Utan:
Bild

Med:
Bild

Så här såg det ut:
Bild

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-27 20:07

Ahh ett vattenfallsdiagram från REW kan jag ju fixa.. Duger REW?
Att jag inte tänkt på det.
Men det får bli efter jobbet.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum