Behöver hjälp: Fläktstyrning?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-02-23 10:58

:oops: :evil: Jag skrev fel [u]och[/u rätt i inlägget. Din länk visar rätt typ om man vill undvika växlande reläer för fläkten ( = slutande kontakter = no normally open). Jag kollade på Elfas alternativa temperaturområden för termostaterna när jag skrev inlägget. Shame on me.

Edit: Du är för snabb Morgan. Vv ge mig en skämskudde!
Senast redigerad av Adhoc 2013-02-23 11:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-23 11:09

Adhoc skrev::) o lite tid o surt muttrande.

Ja, besparingen av 100:- är ju inget i jämförelse med att bli besparad tid och surt muttrande ;)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-03 20:33

Till sist blev det en Master/Slave-grendosa med projjen som Master och två puppor (12V resp 5V) som drivning till en fläktcontroller med temperatursensor och autojustering av fläktspänning efter ställbar önskad temperatur samt visning av aktuell temp.

Beslöt mig till sist för att justera triggern för grenuttaget så att fläktcontrollern är aktiv så länge projjens fläktar går efter avstängning, för att vädra ut all värme från hushboxen.

Works like a charm!

Nu ska jag bara ordna till upphängningen av fläktarna så att de inte ger så mycket stomljud i träkonstruktionen de är monterade i, samt lösa någon vibrationsfri upphängning av projjen och ljudisolera hela klabbet.

Det är mycket pilljobb, men resultatet blir verkligen bra! Dessutom används hemmabion en eller två timmar varje dag - mest till barnfilm och naturdokumentärer med familjen - så det är värt allt jobb man lägger ner.

Tack för hjälpen!
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Föregående

Återgå till DIY-forum