DIY Unity och Synergy horn

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-02-27 13:15

Fjonkalicious skrev:Rent spontant så lutar det åt någon 2-vägs variant som går ner till ca 300 Hz. Till det kan man ha någon 15 tums bas i BR-konfig. Kanske?

Helst vill man bygga 3-vägs med tappat horn, men man skall ju helst fattat vad man gör, annars är det lite spilld tid och pengar. Skynda långsamt alltså.

Skall läsa era inlägg lite närmare snart.

Både Acoustic Elegance och BMS är aktuella i gruppköp för tillfället via AVSforum. En TD15 i botten och en BMS 4550 på toppen, kanske det finns passande mellanregister från BMS att använda i hornet också?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-27 13:22

Fjonkalicious skrev:
Harryup skrev:Borde det inte vara en hyfsat stor skillnad på att sätta hornet i en låda och dämpa mellanregisterelementen bakåt eller spela dom i fri luft?
Har också själv kikat på sådana horn en del över tiden.
MÖ påstår ju att det är det bästa han har hört om jag förstått honom rätt.

mvh/Harryup

Du blandar inte ihop det med element som är konstruerades sluten kåpa?

Är alltså mellenregistren som är valda med sluten kåpa/korg?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-27 13:24

Fjonkalicious skrev:Rent spontant så lutar det åt någon 2-vägs variant som går ner till ca 300 Hz. Till det kan man ha någon 15 tums bas i BR-konfig. Kanske?

Helst vill man bygga 3-vägs med tappat horn, men man skall ju helst fattat vad man gör, annars är det lite spilld tid och pengar. Skynda långsamt alltså.

Tänker du på typ Kraken i basen?

Kanske en konfig med en JBL 2227 under hornet? Fast då blir det en 3-vägs förstås.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-02-27 13:25

Harryup skrev:
Fjonkalicious skrev:
Harryup skrev:Borde det inte vara en hyfsat stor skillnad på att sätta hornet i en låda och dämpa mellanregisterelementen bakåt eller spela dom i fri luft?
Har också själv kikat på sådana horn en del över tiden.
MÖ påstår ju att det är det bästa han har hört om jag förstått honom rätt.

mvh/Harryup

Du blandar inte ihop det med element som är konstruerades sluten kåpa?

mvh/Harryup

Ja, flera av byggena är gjorda med sådana.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-27 13:28

Fjonkalicious skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Ok, så mycket enklare. Finns det ritningar till både 1" och 2" drivers?
"Hur mycket" anpassas hornet till olika drivers?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-02-27 13:29

Harryup skrev:

Tänker du på typ Kraken i basen?

Kanske en konfig med en JBL 2227 under hornet? Fast då blir det en 3-vägs förstås.

mvh/Harryup

Jag tänkte mig en Tham15 i basen. Iofs bara bas ner till en 45-50 hz, men det får duga.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-02-27 13:35

Harryup skrev:
Fjonkalicious skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

mvh/Harryup

När du skriver drivers så blir jag lite snurrig. Men mellanregisterna är traditionella element med sluten kåpa, kallas det för drivers?

Många använder 3-6 tums element. Mindre element är som sagt bra för att man kommer nära mynningen, men man vill få det spelbart längre ned i frekvens och då får man gå upp i storlek.

Som någon skrev, man kommer aldrig hitta det perfekta mellanregistret för den här applikationen, men en god kompromiss :-)

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-27 13:41

Eftersom det där var ett orginal unity horn från lambda så var det slutna 5"
http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewto ... =15&t=2855
Därifrån kommer bilderna.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-02-27 14:10

Jag är algerisk mot de där faspluggarna i AE-elementet. Väljer helst ett annat som ser mer PRO/JBL ut.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-27 14:23

NiklasF skrev:Tycker dom iaf ser riktigt fräcka ut, Stevo1234 har väl hört och sade att dom låter riktigt bra med.

Nopes.
Däremot harjag suttit med SM-60f (har jag för mig den hette) i kundvagnen med fingret på "buy" knappen...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-27 14:28

Jag kan ha blandat ihop firmanamn och var Danley kom på allt.
Lambda var de som sålde diy kitt.
Yorkville var det som hade Unity horn.
Danley soundlabs hade synergy.
Renkus-Heinz kanske var först..
Wikipedia om horn.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Horn_loudspeaker

In 1996, Ralph D. Heinz of Renkus-Heinz received a patent for a multiple entry horn which incorporated multiple drivers for two bandpasses, high and mid, whose sound waves all exited into a single horn but at differing distances depending on the bandpass. It was marketed as the "CoEntrant" horn.[31] The mid- and high-frequency drivers in the Renkus-Heinz ST/STX product line both exited through a "Complex Conic" waveguide.[32] In the late 1990s, Thomas J. "Tom" Danley of Sound Physics Labs (also known as "Servodrive"), began working on a three-way multiple entry horn, bringing the SPL-td1 to market in 2000.[33] The design used seven drivers, with one high frequency driver at the horn's throat, four mid-frequency drivers near the throat and two low frequency drivers ported closer to the horn mouth. In 2001, Tom Danley began developing the "Unity" horn for Yorkville Sound, patenting the improvement in 2002.[34] Following the 2003 release of Yorkville's Unity line,[35] Danley formed Danley Sound Labs and developed a significant improvement over the SPL-td1 called the "Synergy" horn, yielding substantially better phase and magnitude response along with smoother polar pattern. The synergy horn design promises greater power output achieved from a smaller loudspeaker enclosure.[36] Because the design retains pattern control through its crossover regions and over a large range of its total bandwidth, and because the acoustic center of the design is near the rear of the enclosure, it is more easily combined in arrays for public address applications.[37]

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-27 14:31

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-27 14:59

steveo1234 skrev:
NiklasF skrev:Tycker dom iaf ser riktigt fräcka ut, Stevo1234 har väl hört och sade att dom låter riktigt bra med.

Nopes.
Däremot harjag suttit med SM-60f (har jag för mig den hette) i kundvagnen med fingret på "buy" knappen...

Hade bestämt för mig att någon här har lyssnat och att han och jag verkar ha samma ljudideal, undrar vem tusan det kan ha varit då :?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-27 15:48

NiklasF skrev:
steveo1234 skrev:

Nopes.

Hade bestämt för mig att någon här har lyssnat och att han och jag verkar ha samma ljudideal, undrar vem tusan det kan ha varit då :?

Magnus Ö tror jag har lyssnat på Unityhornen och tyckt att det lät mumma.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-27 15:50

Fjonkalicious skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

När du skriver drivers så blir jag lite snurrig. Men mellanregisterna är traditionella element med sluten kåpa, kallas det för drivers?

Som någon skrev, man kommer aldrig hitta det perfekta mellanregistret för den här applikationen, men en god kompromiss :-)

Menar kompressiondrivers typ JBL 2450 eller TAD 2002 el. 4001.

mvh/Harryup

Alla behöver horn.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-27 16:54

Harryup skrev:

mvh/Harryup

Alla behöver horn.

Är 4002 långt ifrån detta elementet du talar om?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=74983
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-02-27 16:59

Dom är ändå inte aktuella. Det skall handlas kompressionsdrivers i rimlig prisklass.

@Harryup: visst, kompressiondrivers behövs det två av, en i varje högtalare. Om du tittar på länkar/bilder/patent så ser du att man kopplar på vanliga element i hornet och spelar dom genom hål. Oftast 2-6 tums element, flera med sluten kåpa. Man kan ju säga att man gör en komp.driver av dom men det är ändå vanliga element.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-27 17:16

NiklasF skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Alla behöver horn.

Dom där i annonsen har ju fått sina berylliummembran utbytta till aluminium. (Radian säljer aluminiummembran.)
Då är dom väl värda bara en bråkdel av element i orginalutförande?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-02-27 20:56

schmutziger skrev:Detta känns verkligen som ett riktigt Fjonken projekt! :D
Man kan alltså räkna med att de spelar ner till 200Hz ungf?
om man inte stoppar in en uppsättning element till? typ 12"?

En tanke som poppade upp o som antagligen redan avhandlats,
de däringa aurasound bredbandarna som Linkwitz använder i pluto, hade man inte kunnat använda ett gäng sådana? typ 8-16st?
varför vill man ha fs på 500Hz ish på 6,5"? när CD ska spela ner till 8-900Hz, har bara skummat lite i denna o nån tråd till?

Jag har spankulerat runt lite på "the internets". Jag ramlade över den häringa.

Bild

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-27 22:07

Källan: http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/PDF ... 20Preprint)%20-%20LF%20Horn%20Design%20Using%20TS%20Paras.pdf

Don keele är en rätt bright man. Hans son driver ju en hemsida om far sin.
Det finns väldigt mycket matnyttigt att hämta där.
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-02-27 23:30

Är det bara jag som tycker det är misstänksamt att alla element som man hittat genom historien till mellanregister är antingen bilelement eller liknar något som man dragit ur farmors gamla radio. Jag är liksom inte trygg med det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-28 00:24

paa skrev:
NiklasF skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Alla behöver horn.

Dom där i annonsen har ju fått sina berylliummembran utbytta till aluminium. (Radian säljer aluminiummembran.)
Då är dom väl värda bara en bråkdel av element i orginalutförande?

4002 har samma fasplug som 2002 och är nyare än 4001 och 2001.
Javisst har dom sänkt priset, nya kostar dom säkert mer än 25' styck men då med beryllium förstås.
4001 är en förfinad JBL2441/375 då de har samma konstruktör. I DIY sammanhang så är 2001 och 4001 mest kända då de är lättast att hitta beg.
En 2450 beamar och låter klart hesare än TAD4001. De gamla 2441 som många gillar låter ganska instängt utan toppdiskant. Har testat mig igenom 2441-2450-4001 och spelar nu på 2002 som jag tycker är rätt överlägsna. Dessutom så går de klart djupt för en 1"och ganska mycket högre än JBL's motsvarande.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-02-28 14:04

Fjonkalicious skrev:Är det bara jag som tycker det är misstänksamt att alla element som man hittat genom historien till mellanregister är antingen bilelement eller liknar något som man dragit ur farmors gamla radio. Jag är liksom inte trygg med det.

Bump

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-28 14:58

Fjonkalicious skrev:
Fjonkalicious skrev:Är det bara jag som tycker det är misstänksamt att alla element som man hittat genom historien till mellanregister är antingen bilelement eller liknar något som man dragit ur farmors gamla radio. Jag är liksom inte trygg med det.

Bump

Det verkar så :)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-02-28 15:06

Fjonkalicious skrev:

Bump

Det kan inte bero på att folk har använt sig av billiga element när dom har experimenterat? Till och med billiga element blir ju ganska dyra när man behöver åtta stycken liksom.

Harryup, har du jämfört dina TAD med dom bättre varianterna från Radian, BMS, 18sound mm? Undrar vad det är som gör dom så förbaskat dyra...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-28 15:07

Vad är det allmänt erkänt "bästa" mellanregisterelementet med sluten kåpa för denna tillämpning som finns att köpa idag? Kostnad är inte oväsentlig med inte kritisk heller.
Driver skulle jag välja (i synnerhet som jag redan har) en TAD2002.

THAM15 kanske är kul.
Fjonk, har du tänkt spela musik hemma på ett sådant system?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-28 15:13

Aerob skrev:Harryup, har du jämfört dina TAD med dom bättre varianterna från Radian, BMS, 18sound mm? Undrar vad det är som gör dom så förbaskat dyra...

Ifrån BMS ja, och många JBL. Har testat Radianmembran i TAD och det är helt ok men man tappar "lyster" och "mjukt glitter".
18sound har jag inte jämfört alls.

Det som är skillnad med TAD hemma mot allt annat är att med TAD så är det musiker i höjd med högtalarna och bakåt med JBL så är dom i knät och bakåt.Särskilt vid transienter. JBL är mycket mycket mera "på". Och det låter hesare.
Hur mycket av elakheterna som kommer fram beror också väldigt mycket på vilket horn det är. Och med TAD så behöver man ingen toppdiskant. Fasplugg och beryllium går hela vägen upp så att säga.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-02-28 15:22

Harryup skrev:Vad är det allmänt erkänt "bästa" mellanregisterelementet med sluten kåpa för denna tillämpning som finns att köpa idag? Kostnad är inte oväsentlig med inte kritisk heller.

THAM15 kanske är kul.

mvh/Harryup

Men du kan ju inte spela ner till 300hz med en comp.driver. Jag är ute efter ett element! Har du tittat hur konstruktionen ser ut?

Tham15 kan verkligen vara kul och har haft det i pipelinen, men det kommer inte att funka eftersom det inte funkar så bra över 200 hz. Jag behöver något som går upp till iaf 300 hz.

Uppskattar verkligen om du läser tråden.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-02-28 16:11

Hmm, jag snappade upp formeln (2xFs)/Qes=500 som en lämplig utgångspunkt, här har du ett som inte kostar allt för mycket. Sätter förmodligen käppar i hjulet för ljudtryck men kan kanske vara en bra utgångspunkt för vidare experiment? På köpet får du att det ser ut att komma från farmors gamla radio också...

http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=289-127

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-28 16:39

Fjonkalicious skrev:
Harryup skrev:Vad är det allmänt erkänt "bästa" mellanregisterelementet med sluten kåpa för denna tillämpning som finns att köpa idag? Kostnad är inte oväsentlig med inte kritisk heller.

THAM15 kanske är kul.

mvh/Harryup

Men du kan ju inte spela ner till 300hz med en comp.driver. Jag är ute efter ett element! Har du tittat hur konstruktionen ser ut?

Tham15 kan verkligen vara kul och har haft det i pipelinen, men det kommer inte att funka eftersom det inte funkar så bra över 200 hz. Jag behöver något som går upp till iaf 300 hz.

Uppskattar verkligen om du läser tråden.

Jag läser tråden. Men är kanske otydlig.
Elementen med kåpa jag frågade om är ju för hornet.
Att det inte går ner till en THAM är ju klart men jag har ju redan nämnt JBL 2227 som en möjlig 3-vägare eller TAD 1102 vilket jag inte nämnt.
Och sen under det något typ THAM eller Kraken.
Fast sen finns det faktiskt en del som kör gamla JBL drivers med och utan större bakkåpa ner till minst 300Hz. Men det var ju inte min avsikt alls.
Som jag ser det bör man inte köra drivern särskilt mycket under 1kHz och hur långt ner funkar mellanregistren i hornet? Går dom under 300 så att man klarar att dela där eller bör man dela högre?

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum