P.Audio PRO TM-12

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Doofus

Inläggav Doofus » 2013-05-07 13:14

fonzeka skrev:Blir intressant att se hur den spelar :)
Har du tillgång till en fräs så skulle jag rekommendera dig att fasa av kanterna på slitsporten, även invändigt om du kommer åt.
Går nog att fixa med en rasp eller sandpapper också men tar såklart lite längre tid.

Ja jag är väldigt sugen på att komma hem och få spela lite

Angående avfasning av kanterna funderar jag på hur pass viktigt det är i detta fallet, porten har ju en väldigt stor area.
Inuti går det att komma åt med min dremel om inte annat. Är det något jag ska lyssna efter för att avgöra om detta är behövligt ?

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2013-05-07 14:58

Ja du kan ju prova att spela en ton kring avstämningsfrekvensen och se om du hör några blåsljud.
I så fall hjälper det lite att fasa av runt porten.
#faktiskt.se@quakenet

Doofus

Inläggav Doofus » 2013-05-07 16:29

Nu är jag ju absolut nybörjare på mätningar, jag har bara försökt följa vad jag sett andra gjort lite. Nu behöver jag eran hjälp att förstå kurvorna lite bättre ! Och givetivs hur jag ska göra mätningarna.

Vad har jag gjort ?

Först följde jag XTZ guiden och letade reda på rumsmooderna, plockade förslagen på peq i miniDSP. Så gick jag vidare på lyssningsposition och fick detta:

Bild

Gjorde sedan en "noise level" i lyssningsposition.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

I nästa bild ville jag få en uppfattning om vad subwoofern hade för sig, så jag gjorde en mätning på:

Porten, micken 15 cm ifrån portmynning, baslådan ståendes mitt på golvet på en tjock matta.

Bild

Sedan basen, 15 cm ifrån mitten av konen.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Doofus

Inläggav Doofus » 2013-05-07 16:31

Och angående portljud, så kan jag för mitt liv inte höra några oavsett ljudvolym.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2013-05-08 09:29

Du verkar ha en del ganska kraftiga resonanser i lågbasen (det röda i första bilden) och det verkar som du mätt vid ganska så låg ljudnivå.
Försök att köra med så hög nivå som möjligt utan att programmet protesterar, det kan hända att det ser lite annorlunda ut då.
#faktiskt.se@quakenet

Föregående

Återgå till DIY-forum