HK430 skrev:CSMM skrev:HK430 skrev:Enligt peerless själva så vill dom ha 70 liter, vet inte hur ljudet påverkas av större lådor. Har själv 2st sls12 liggandes som ska in i lådor om jag bara får tummen ur....

Har du någon länk till den infon?

paa här på forumet länkade denna till mig när jag frågade om optimal volym
http://www.tymphany.com/files/resources ... 830669.pdf Men om du ska lyssna på mig eller BPM angående sånt här så skulle jag själv nog lyssna på BPM

Först och främst ska han lyssna på sambon. Sedan på sig själv (det är en sak att vilja ha det maximala men man fattar aldrig hur jäkla stora sådana här saker är innan de är halvfärdiga och ofta blir man där beredd att kompromissa med allt möjligt för att få ner storleken) och sist på oss "utomstående". Och när det kommer till det så har folk som kan mer än jag någonsin kommer att kunna lära mig skrivit i tråden men så länge som det inte kommer ramaskrin därifrån så..
Baserat på TS-parametrarna skulle jag, om jag byggde med SLS-12, vilja ha ÄNNU större lådor. Upp emot 200L per element skulle fungera fint med EQ och kunna krypa rejält. Men jag skulle verkligen inte vilja släpa in 4st sådana i rummet..
Att maximera höjd och bredd på bekostnad av djupet brukar hjälpa en del. Och framförallt att göra färdigt istället för att "provspela".. Det är alldeles för lätt hänt att det blir råa MDF-lådor stående i rummet betydligt längre än man tänkt sig..