Hur skydda EKK mot knäckning?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-06-22 23:46

nadifierad skrev:Fast man kanske får problem med tänderna? :)

Visst, men då finns det tandläkare.

Högklassig audio kräva dessa uppoffringar! 8)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2013-06-23 01:00

MagnusÖstberg skrev:Crimpning

Se man löder inte starkströmsgrejjer Svante!!


Jodå. Men man förtennar inte det man sedan ska skruva. Öppna valfri förstärkare med 230V på kretskortet så ska du få se lödda starkströmsgrejor... ;) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-23 01:13

I apparat är inte detsamma som utanför apparat :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
flathead
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 2010-12-12

Inläggav flathead » 2013-06-23 01:24

Kontaktpressning är det som ger den bästa kontakteringen nu är det inte nån abiko sko utan kopparhylsa mot kopparledare samt därför avsedd tång eller hydraulpress.

Dom grövre spränger man ihop (kraftledning modell grövre)

Därefter kommer lödning.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2013-06-23 01:53

MagnusÖstberg skrev:I apparat är inte detsamma som utanför apparat :)


Nej, den ena är inuti.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Xiro
 
Inlägg: 1720
Blev medlem: 2008-11-18
Ort: Malmö

Inläggav Xiro » 2013-06-24 12:47

Tack för intressanta inlägg o förslag! Kärt i-landsproblem detta :-)

Summering av förslagen:
- Skala utan att skada (gillar tandtricket!)
- Knivbananer (antar att det är sådana som Adzer tipsade om).
- Skruva och löda i bananer (ge gärna tips på någon prisvärd modell ni har bra erfarenhet av!).
- Krimpa (ge gärna tips på någon prisvärd modell ni har bra erfarenhet av!).
- Ev krympslang halvvägs över bananerna för extra skydd.
- Använd flexiblare kabel, t ex EKUA ("lampsladd") eller flerkardeligt om möjligt. (I mitt fall på längdgränsen om jag tillämpar rekommendationerna för EKUA enligt INOs manifest, dock har jag ju inte INO-högtalare, så mitt antagande kan vara fel.)

Anledningen till att jag ville skruva kabeln direkt i terminalerna är mina barn har dragit ur bananerna vid några tillfällen. Kör just nu IXOS låsbara bananer och Supra Classic 2,5. Men man får efterdra för jämnan, och många kardeler går av med tiden. Inte skoj att få sådana små avbrutna kardeler ner i förstärkaren via ventilationshålen. Tror inte dessa IXOS blir bra med enkardeligt, det blir för stumt och lossnar. Tänk om de inkluderat en lagom stark fjäderbricka i dessa bananer.

Ideala terminalerna/bananerna hade väl
- haft inbyggd fjädring,
- inte skjuvat kardelerna (d v s tvärgående hålet hade mött en plan - ändyta och haft avfasade kanter),
- inte haft roterande yta mot kabel/kabelsko, och
- varit täckta av plast för kortslutningsskydd.
- (edit) Haft dragavlastning mot kabelns isolering.

Terminalerna i mina Audio Pro minimonitorer uppfyller inga av dessa aspekter. Terminalerna i min Arcam förstärkare uppfyller endast sista aspekten om kortslutningsskydd.

Har nog EKUA hemma. Ni som upplever kabelskillnader hyfsat tydligt - ifall jag använder EKUA istället för EKK, vilka skillnader borde jag kunna höra/uppleva? Ifall jag ligger på gränsen till för lång längd för EKUA, ska jag låta bli att dra isär ledarna?

(Obs att jag gärna undersökt allt själv om jag bara hade tid och ork. Arbete, familjeliv och annat gör det omöjligt. Jag är mycket glad för detta forum fullt av hjälpsamma människor som glatt delar med sig av erfarenheter och kunskaper.)

Edit: Blir jag rik en dag ska jag köpa ett helt system med inbyggda speakon eller XLR. Och då pratar jag så rik att jag hade fått allt skräddarsytt från fabrik :-)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-24 14:48

Du kan väl löda på de du redan äger?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Xiro
 
Inlägg: 1720
Blev medlem: 2008-11-18
Ort: Malmö

Inläggav Xiro » 2013-06-24 15:35

De enda jag har som skulle gå att löda är ett par kortslutningsskyddade BFA. Får jag inte rätt på enkelkardeler direkt i terminalerna får jag prova dessa BFA. (Edit: Detta löser då kopplingen mot förstärkaren.)

IXOSarna går inte att löda. I så fall får man svetsa :-)

Köpte ringkabelskor för ett tag sedan. Trodde jag skulle få rätt på krimpningen trots att de var fel storlek för kabeln (köpte medvetet "fel" storlek för att passa apparaternas terminaler). Men det gick åt fanders. Jag skulle konsulterat Faktiskt.se först, eller åtminstone lyssnat på mitt förnuft... :-)

Användarvisningsbild
p1plarson
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2012-05-26

Hur skydda EKK mot knäckning?

Inläggav p1plarson » 2013-09-14 15:54

för det första, som många redan varit inne på:

Hur skalar du egentligen?

Om det inte fungerar med verktyg och om du
inte vill använda tänderna så finns bara ett sätt
kvar: eld

När jag var liten (på 60-talet, innan det här med
miljö blivit så inne, jo somliga läste väl Rachel
Carson, men ändå..) fick jag lära mej att elda
på lite med en tändsticka så att isoleringen
förkolnades och blev lätt att skrapa bort med
naglarna.

Elda inte på för mycket så att kopparn påverkas,
detta kan också påverka den mekaniska hållfastheten...

Skall du använda kabeln för starkström bör du
rimligen använda därför avsedda metoder och
verktyg, är det för högtalare kan du gärna löda
eller använda ferruler för att staga upp änden
innan du monterar den i någon typ av polskruv
eller terminal.

kör hårt
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Inläggav MiaM » 2013-09-14 16:13

Sidospår:

EKUA är INTE en lampkabel. Lampkabel heter SKK, RKK eller något liknande. (R står för att den har många kardeler, K står för konstgummi = plastisolering. E = enkelkardelig, vad U och A står för låter jag vara osagt men åtminstone någon av dem står för lägre spänning än vanlig nätspänning).

EKUA är alltså "telefonkabel" av den gamla platta och förhoppningsvis utrotade typen. En av få saker den kabeln är lämplig till är för dörrklockan.

Till ämnet:

Min erfarenhet är att det kan gå rätt bra att löda diverse olika kontakttyper som egentligen inte är avsedda för lödning. Tillräcklig värme så att tennet flyter ut så går det i vissa fall bra att löda även t.ex. kabelskor avsedda för crimpning/klämning, banankontakter avsedda för skruvanslutning och liknande. Räkna dock med att eventuell plastisolering måste tas bort före lödning för annars smälter den sönder. Å andra sidan, ifall isoleringen inte går att återmontera så är det väl bara att linda på några varv eltejp - det är en helt okej isolator och den lär inte på något sätt påverka ljudkvaliteten.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-16 08:47

Jag använder vulktejp till kabelavslutningar eller för att isolera. Krympslang utanpå för att få en icke-klibbig yta. Vulktejpen blir lite klibbig, men inte klistrig som eltejp bli efter ett tag.

Edit:tillägg

Det kostade hutlösa pengar på elfa förr (nåra hundra) - kanske för att den var jävligt bra. Tror det även finns på biltema idag för några tior.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Rdna, RogerGustavsson och 18 gäster