Tack för intressanta inlägg o förslag! Kärt i-landsproblem detta
Summering av förslagen:
- Skala utan att skada (gillar tandtricket!)
- Knivbananer (antar att det är sådana som Adzer tipsade om).
- Skruva och löda i bananer (ge gärna tips på någon prisvärd modell ni har bra erfarenhet av!).
- Krimpa (ge gärna tips på någon prisvärd modell ni har bra erfarenhet av!).
- Ev krympslang halvvägs över bananerna för extra skydd.
- Använd flexiblare kabel, t ex EKUA ("lampsladd") eller flerkardeligt om möjligt. (I mitt fall på längdgränsen om jag tillämpar rekommendationerna för EKUA enligt INOs manifest, dock har jag ju inte INO-högtalare, så mitt antagande kan vara fel.)
Anledningen till att jag ville skruva kabeln direkt i terminalerna är mina barn har dragit ur bananerna vid några tillfällen. Kör just nu IXOS låsbara bananer och Supra Classic 2,5. Men man får efterdra för jämnan, och många kardeler går av med tiden. Inte skoj att få sådana små avbrutna kardeler ner i förstärkaren via ventilationshålen. Tror inte dessa IXOS blir bra med enkardeligt, det blir för stumt och lossnar. Tänk om de inkluderat en lagom stark fjäderbricka i dessa bananer.
Ideala terminalerna/bananerna hade väl
- haft inbyggd fjädring,
- inte skjuvat kardelerna (d v s tvärgående hålet hade mött en plan - ändyta och haft avfasade kanter),
- inte haft roterande yta mot kabel/kabelsko, och
- varit täckta av plast för kortslutningsskydd.
- (edit) Haft dragavlastning mot kabelns isolering.
Terminalerna i mina Audio Pro minimonitorer uppfyller inga av dessa aspekter. Terminalerna i min Arcam förstärkare uppfyller endast sista aspekten om kortslutningsskydd.
Har nog EKUA hemma. Ni som upplever kabelskillnader hyfsat tydligt - ifall jag använder EKUA istället för EKK, vilka skillnader borde jag kunna höra/uppleva? Ifall jag ligger på gränsen till för lång längd för EKUA, ska jag låta bli att dra isär ledarna?
(Obs att jag gärna undersökt allt själv om jag bara hade tid och ork. Arbete, familjeliv och annat gör det omöjligt. Jag är mycket glad för detta forum fullt av hjälpsamma människor som glatt delar med sig av erfarenheter och kunskaper.)
Edit: Blir jag rik en dag ska jag köpa ett helt system med inbyggda speakon eller XLR. Och då pratar jag så rik att jag hade fått allt skräddarsytt från fabrik