Illuminatus skrev:Vad menas med att dela topparna? Dela topparna av subwoofern eller är topparna = frontarna?
Jag kan tänka mig att man får ett renare mellanregister samt att man avlastar frontarna genom att dela vid låt säga 80Hz. Det jag tänker på då är att jag går miste om frontarnas karaktär på att återge frekvenser mellan 80-så lågt den kan gå, vilket känns synd.
Jag menar, tänk om högtalaren har ett mycket påkostat och fint basregister. Ska man sedan klippa av det redan vid 80Hz så känns det som man köper en Ferrari men halverar effekten...
Ahh förlåt om jag var otydlig. I ett delat system så refereras ofta de högtalare som spelar registren över delningsfrekvensen som toppar.
Tex allt ljud under 80Hz går till basarna och allt ljud över 80Hz går till topparna.
Om du är rädd att gå miste om högtalarnas "karaktär" så innebär det att du tror att basarna spelar detta området sämre. Det kan ju vara fullt möjligt och isf förstår jag ditt resonemang.
Det som jag och Bakerman pratar om är dock basar som är såpass bra att de sömnlöst tar över från topparna vid delningen. Du skall inte höra någon skillnad i karaktär eller riktning vid övergången är tanken.
Och du går ju inte miste om någon kapacitet. Så jag förstår inte din liknelse med att stypa effekten på en ferrari. Du får ju endast mer kapacitet över för de högre registren.(Så till vida att högtalaren inte har ett diskret element för <80Hz registret, men det är inte speciellt vanligt)
För det krävs det dock bra basar, bra delningsfilter och självklart bra placering.
Ämnet är inte helt lätt, men inte heller så svårt som man kan tro i början.