[DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-14 08:31

MagnusÖstberg skrev:Det finns en tumregel:

Avståndet till öronen skall vara runt 1.18 gånger avståndet mellan högtalarna. Det kan man labba med.

Prova rejäl invinkling. Du kommer bli brutalt förvånad, och det kan faktiskt bättre i de yttre lyssninspositionerna på köpet :)

1.18 kan ju vara en utgångspunkt.

Vill man komma längre och verkligen optimera ett par högtalare till ett rum finns det inga tumregler. Det kan lika gärna bli mellan 1.5 eller 0.8 då man lyssnar.

Vad låter bättre ?

Använd öronen. Det här med invinklingen av högtalarna beror helt på vilka högtalare det är. En del är konstruerade att placeras rakt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-14 09:00

Vad är det för ton i ditt inlägg? Chilla ner lite.

Jag vet faktiskt inte hur du tänker nu, men de flesta använder öronen när de lyssnar på musik.

Du kanske inte förstår ordet labba och begreppet prova. Förvånad kan man bli både positivt och negativt. Hur utfallet blir vet man först när man labbat och provat.

Men har ingen berättat vad man kan prova och labba med kanske man inte provar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-07-14 10:08

Illuminatus skrev:Jag har fått nys på två stycken JL Audio 12W7 till bra pris. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Deras Fathom/Gotham subbar får ju bra reviews världen över och bygger jag själv med dessa element blir det ett riktigt kap jämfört med deras färdigbyggda...

Snygga element dessutom vilket är ett plus.

Angående om de fungera i hemmamiljö så läste jag detta:

"12W7s make excellent subs for music and HT. The Fs isn't as supremely low as some of the best dedicated HT drivers, but either way these things are excellent.

Read more: http://www.hometheatershack.com/forums/ ... z2Yuj9N0KB
"
simulerar riktigt bra 100 liters lådor

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 13:40

Nu blev jag förvirrad :)

Bakerman tyckte den simulerade väldigt dåligt för hemmabiobruk. 12db minskning vid 20hz.

75L var dock att föredra men inga större förändringar oavsett lådstorlek.

Typiskt...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-14 14:03

Låter helt okej, beroende på rumsstöd kan du behöva kompensera lite.

Det är inte ett element jag skulle valt, men smaken är olika.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-07-14 14:13

Illuminatus skrev:Nu blev jag förvirrad :)

Bakerman tyckte den simulerade väldigt dåligt för hemmabiobruk. 12db minskning vid 20hz.

Typiskt...
Herr bagarens simuleringar kan vara lite som helst jag gör alltid mina utan rumsstöd.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 15:31

boom skrev:

Typiskt...
Herr bagarens simuleringar kan vara lite som helst jag gör alltid mina utan rumsstöd.

Har du möjlighet att lägga upp simuleringen? :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-07-14 15:34

Illuminatus skrev:
boom skrev:

Typiskt...

Har du möjlighet att lägga upp simuleringen? :)
nix surfar i från telefon.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 15:52

Okidok. När du har möjlighet får du gärna gör det :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 16:22

Det verkar som att subben spelar riktigt bra hela vägen ner till 20-25Hz för att därefter dala som ett hopp från en klippa, pladask.

Jag är osäker på om det kommer tillfredsställa mina behov, kanske nöjer jag mig med en rak frekvenskurva 25Hz och uppåt eller så kanske det hade varit trevligt att ha det från 15hz och uppåt.

Om någon snäll själ simulerar två Stereo Integrity HT 15, hur ser frekvenskurvan ut då på runt 100L slutet?

Sitter på mac och har inte tillgång till alla de fina tredjepartsprogrammen...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-14 16:27

Njae, så tror jag inte alls att kurvan ser ut i rum.

Sedan är det inte alls osannoligt att du kommer vilja ha ökad utnivå under 15Hz istället för sänkt eftersom du lyssnar med öron och inte mikrofoner eller simuleringsdata.

I princip alla slutna basmoduler kräver någon form av aktiv kompensering.

Tror ingen har ställt frågan, men hur tänker du sköta delningen och drivningen?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 16:58

MagnusÖstberg skrev:Njae, så tror jag inte alls att kurvan ser ut i rum.

Sedan är det inte alls osannoligt att du kommer vilja ha ökad utnivå under 15Hz istället för sänkt eftersom du lyssnar med öron och inte mikrofoner eller simuleringsdata.

Enligt rekommendationer och en del googlande så verkar Behringer iNuke 3000DSP vara ett vettigt val. Dessutom kommer ju delning skötas ifrån stegets inbyggda DSP.

2x1500W @ 2Ohm
2x880W @ 4Ohm

Vettigt pris verkar det vara på steget.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-14 18:34

Hur har du tänkt dela av dina befintlia högtalare?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 19:23

MagnusÖstberg skrev:Hur har du tänkt dela av dina befintlia högtalare?

Jag har för närvarande inga men jag vet faktiskt inte (väntar på Dynaudio's nya Excite serie fortfarande). Har inte ens tänkt på det om jag ska vara helt ärlig och det bevittnar min okunskap :)

Eftersom det är för två-kanal så skall det således inhandlas en sådan förstärkare. Det kommer finnas Pre-out där subbarna ska in.

Hur sköter man delning av frontar med en 2-kanalsförstärkare utan delning? Externt delningsfilter?

Jag delade aldrig mina frontar när jag hade sub tidigare, jag delade subben där frontarna började dala. Men enligt Bakerman så ska lådorna delas vid 80Hz och där börjar inte frontarna dala. Jag förstår inte riktigt, något förvirrande :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-14 19:46

Snacka du vidare med Bakerman :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 19:48

Anledningen att man vill dela topparna vid 80Hz är för att avlasta topparna. Att skaffa basar handlar inte bara om att du får en lägre undre gränsfrekvens utan stor(iaf för mig) del för att avlasta topparna och därgenom få lägre dist, alternativt kunna spela högre ljudtryck vid samma distnivå.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 20:08

Vad menas med att dela topparna? Dela topparna av subwoofern eller är topparna = frontarna?

Jag kan tänka mig att man får ett renare mellanregister samt att man avlastar frontarna genom att dela vid låt säga 80Hz. Det jag tänker på då är att jag går miste om frontarnas karaktär på att återge frekvenser mellan 80-så lågt den kan gå, vilket känns synd.

Jag menar, tänk om högtalaren har ett mycket påkostat och fint basregister. Ska man sedan klippa av det redan vid 80Hz så känns det som man köper en Ferrari men halverar effekten...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 20:15

Illuminatus skrev:Vad menas med att dela topparna? Dela topparna av subwoofern eller är topparna = frontarna?

Jag kan tänka mig att man får ett renare mellanregister samt att man avlastar frontarna genom att dela vid låt säga 80Hz. Det jag tänker på då är att jag går miste om frontarnas karaktär på att återge frekvenser mellan 80-så lågt den kan gå, vilket känns synd.

Jag menar, tänk om högtalaren har ett mycket påkostat och fint basregister. Ska man sedan klippa av det redan vid 80Hz så känns det som man köper en Ferrari men halverar effekten...

Ahh förlåt om jag var otydlig. I ett delat system så refereras ofta de högtalare som spelar registren över delningsfrekvensen som toppar.
Tex allt ljud under 80Hz går till basarna och allt ljud över 80Hz går till topparna.

Om du är rädd att gå miste om högtalarnas "karaktär" så innebär det att du tror att basarna spelar detta området sämre. Det kan ju vara fullt möjligt och isf förstår jag ditt resonemang.
Det som jag och Bakerman pratar om är dock basar som är såpass bra att de sömnlöst tar över från topparna vid delningen. Du skall inte höra någon skillnad i karaktär eller riktning vid övergången är tanken.

Och du går ju inte miste om någon kapacitet. Så jag förstår inte din liknelse med att stypa effekten på en ferrari. Du får ju endast mer kapacitet över för de högre registren.(Så till vida att högtalaren inte har ett diskret element för <80Hz registret, men det är inte speciellt vanligt)

För det krävs det dock bra basar, bra delningsfilter och självklart bra placering.
Ämnet är inte helt lätt, men inte heller så svårt som man kan tro i början.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-07-14 20:23

adzer skrev:Det som jag och bagarn pratar om är dock basar som är såpass bra att de sömnlöst tar över från topparna vid delningen.

Jag ligger absolut inte vaken för några baslådors skull! :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 20:27

bakerman22 skrev:
adzer skrev:Det som jag och bagarn pratar om är dock basar som är såpass bra att de sömnlöst tar över från topparna vid delningen.

Jag ligger absolut inte vaken för några baslådors skull! :D

Skulle väl vara avsaknaden av dem isf ;)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-07-14 20:30

Illuminatus skrev:Vad menas med att dela topparna? Dela topparna av subwoofern eller är topparna = frontarna?

Det hela är så enkelt att en baslådas enda uppgift är att spela bas.
Den gör det bättre än fronthögtalarna eftersom den är byggd enbart för att spela bas.
Om dina frontar slipper spela den djupaste basen så spelar den resten av registret som baselementet ska spela, renare.

Det hela bygger givetvis på att man har högkvalitativ basåtergivning.
Om man bara tar random element och stoppar in i random låda så kan det givetvis låta hur illa som helst.

Bygger du en stadig och bra låda och stoppar i ett bra element så blir det oftast bra.
Framför allt om du bygger slutet, vilket inte alls är lika kinkigt och tidskrävande med en massa mätningar och modifikationer som det innebär när man bygger en basreflex. :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 20:43

Tack adzer & bakerman för era förtydligande texter :)

Jag tror jag förstod men det var också som jag trodde, att man behöver ett element av bra sort. För inte vill jag "fördärva" ljudet genom att plocka bort basen ur mina 100k frontar för att låta ett 200:- element ta över den återgivningen. Ni förstår säkert.

Nu till följdfrågan. Hur ska jag dela frontarna på bästa möjliga sätt med en 2-kanalsförstärkare som grund?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 20:45

Illuminatus skrev:Tack adzer & bakerman för era förtydligande texter :)

Jag tror jag förstod men det var också som jag trodde, att man behöver ett element av bra sort. För inte vill jag "fördärva" ljudet genom att plocka bort basen ur mina 100k frontar för att låta ett 200:- element ta över den återgivningen. Ni förstår säkert.

Nu till följdfrågan. Hur ska jag dela frontarna på bästa möjliga sätt med en 2-kanalsförstärkare som grund?

Nej det låter som en dålig balansering.
Jag rekommenderar att ställa samma krav på återgivningen oavsett register.

De flesta delar med med ett extern delningsfilter. Det kräver dock att du kan sätta det mellan för- och slutsteg.

Vad är det för 2kanalsförstärkare det rör sig om?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 20:58

Jag håller med :)

Eftersom jag inte skall ha för - slutstegs kombination. Blir det "omöjligt" att dela frontarna?

Tänker mig Rotel RA-1570 (nya integrerade)
Naim är jag också sugen på igen, Naim Unitiqute 2 tillsvidare. Och då blir det faktiskt för och slutstegskombination eftersom jag troligtvis vill uppgradera de integrerade 30W som finns i den till något mer muskulöst (däremot gillar jag funktionerna med den förstärkaren). Men eftersom preout blir upptagen för subbarna, vart ska slutsteget in då?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 21:01

Illuminatus skrev:Jag håller med :)

Eftersom jag inte skall ha för - slutstegs kombination. Blir det "omöjligt" att dela frontarna?

Tänker mig Rotel RA-1570 (nya integrerade)
Naim är jag också sugen på igen, Naim Unitiqute 2 tillsvidare. Och då blir det faktiskt för och slutstegskombination. Men eftersom preout blir upptagen för subbarna, vart ska slutsteget in då?

Nej det finns förstärkare som har separerade för och slutsteg med pre-out(försteg ut) och main-in(slutsteg in).
Tex Rotel RA-1570.

Då kopplar du in ett externt delningsfilter mellan för och slutstegsdelen.
Slutsteget till basarna kopplar du sedan till delningsfiltret.
Delningsfilter har två ingångar(från pre-out)och 4st ut(2tillbaka till förstärkarens main-in och 2till basslusteget.).

Här är en bild på baksidan av mitt delningsfilter:
Bild

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-07-14 22:10

Illuminatus skrev:
MagnusÖstberg skrev:Njae, så tror jag inte alls att kurvan ser ut i rum.

Enligt rekommendationer och en del googlande så verkar Behringer iNuke 3000DSP vara ett vettigt val. Dessutom kommer ju delning skötas ifrån stegets inbyggda DSP.

2x1500W @ 2Ohm
2x880W @ 4Ohm

Vettigt pris verkar det vara på steget.

skit i det steget med den dsp typen du kommer bara till 20hz
satsa hellre på ett externt delnings filter och ett annat slutsteg jag vurmar för T-Amp 2400 mk ll.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 22:19

Tack för förklaringen samt bilden. Bilder är alltid bra!

Naimen har alltså inte möjlighet till detta? Det finns Analouge In men det kanske inte är samma?

Är det inte det får det bli åt Rotel-hållet som har separat för & slutsteg :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 22:22

Illuminatus skrev:Tack för förklaringen samt bilden. Bilder är alltid bra!

Naimen har alltså inte möjlighet till detta? Det finns Analouge In men det kanske inte är samma?

Är det inte det får det bli åt Rotel-hållet som har separat för & slutsteg :)

Ja bilder är bra.

Jag tror inte det. Analouge Input tror jag är för att koppla in andra enheter. Tex CD-spelare.

Ja eller så kör du på separat försteg och slutsteg. Då finns det betydligt mer att välja på.
Har du en naim nu? isf kan du komplettera med ett extra slutsteg bara.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 22:24

boom skrev:skit i det steget med den dsp typen du kommer bara till 20hz
satsa hellre på ett externt delnings filter och ett annat slutsteg jag vurmar för T-Amp 2400 mk ll.

Behöver jag ha under 20Hz då?

Ang. delningsfilter. Finns det filter som kan sköta både delningen för sub samt frontar. Vill helst hålla mängden apparaturer i så litet antal som möjligt.

Ska kolla upp steget.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 22:26

adzer skrev:
Ja bilder är bra.

Jag tror inte det. Analouge Input tror jag är för att koppla in andra enheter. Tex CD-spelare.

Ja eller så kör du på separat försteg och slutsteg. Då finns det betydligt mer att välja på.
Har du en naim nu? isf kan du komplettera med ett extra slutsteg bara.

Okok.

Naim Unitiqute har möjlighet till externt slutsteg, det blir således en försteg + slutstegskombination om jag köper till ett steg.

Nix, jag hade men morsan har den numera i sin anläggning.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum