Nytt från Scan-speak

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-08-09 22:53

celef skrev:
Men jag är ju ett stort fan av den klassiska hängmattan och skulle därför gärna se att kurvan såg lite gladare ut

Det var nog en gammal mätning från första versionen av lådan ... :o .
Hittade en nyare mätning från i våras, antagligen mekade jag nåt med filtret igen för att få till nåt.
Lite hängmatta har det visst blivit ... :D
Det är ju en massa neodymdistorsion* i såna där element .... :D

Bild

* ... ett begrepp som jag försöker promota när jag inte får till det som jag vill.
Måste vara magnetens fel .... det går ju inte att sätta extramagneter på en neodym ... 8O
Dessutom ser jag på en gammal mätning att INO-elementet som satt i första versionen faktiskt har lägre dist,
och nog tyckte jag det lät bättre då också trots den "för raka" kurvan.

jonasz skrev:
Hur mycket kostar ett par såna där lådor?

Lådorna är de jag byggde till högtalartävlingen här.
Dom kostade väl två lamellträskivor och lite jobb. :)

petersteindl skrev: Hur ser kurvan ut med mikrofon på 1 meters avstånd istället för på ungefär 10 cm som på bilden?

Sedan undrar jag hur det mäter under 150 Hz om miken är intill lådan någonstans mellan högtalarelement och port.

Mvh
Peter

Den första mätningen var nog från originalet ser jag, då satt det INO-element i.
F38amb samma som gamla A1 fast med en extramagnet ... alltså tre magneter totalt då ... :D

Bild

Letade men hittade ingen mätning här på datorn på portar och annat.
Såg att jag tydligen hade kört TG9 med Xmag under nån mellantid också, har för mig att det gick bra.
Den här neodymskapelsen F10xx har nästan för stark motor för den här lådan.
Senast redigerad av phon 2013-08-09 22:56, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-09 22:56

Jocke skrev:
celef skrev:Man tycks behöva dela väl högt för att disten ska hållas i shack, det blir lite lurigt, som vanligt med sub/sat-system, hur man ska ordna till basen

Men inget annat litet bredbandselement verkar vara bättre eller ens vara i närheten

Men, skulle det inte bli ännu lite bättre med en liten diskant parat med en liten bas som topp, hmm

Var det inte MarkK som testade dem och ansåg att 2st skulle klara 110dB ner till 300hz? Om det nu ska vara smått så kanske en mottaktkopplad bas som kan uppföra sig så man kan hålla filtret enkelt. ;)

phon skrev:Det har suttit 10F-sort of i mina µP aka mikropluttar i 3 år nu.
Tycker dom fungerar rätt hyfsat faktisk. :)

Ser ju prima ut! :)

Ja man blir ju helt klart sugen på att testa, frugan skulle iallafall bli överlycklig om jag downsizade
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-09 23:26

phon skrev:Det var nog en gammal mätning från första versionen av lådan ... :o .
Hittade en nyare mätning från i våras, antagligen mekade jag nåt med filtret igen för att få till nåt.

Men den första kurvan du la upp är från SS 10F, eller?

celef skrev:Ja man blir ju helt klart sugen på att testa, frugan skulle iallafall bli överlycklig om jag downsizade

Jag tror jag behöver gå båda vägarna... SS 18W håller bara 3 år för medhörning av elbas... :lol: Så nu är det en XL-variant på gång med 2x18W - 6dB högre och dubbla effekttåligheten... kanske räcker för 400 watt...? :wink: Men jag vill ha något litet i vardagsrummet... och funderar jag som så många andra på konceptet från Stigs 3-vägare... möcke högtalare blire... Får se om jag blir klar med något innan snön kommer... :P

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-09 23:39

phon skrev:
celef skrev:
Men jag är ju ett stort fan av den klassiska hängmattan och skulle därför gärna se att kurvan såg lite gladare ut

Det var nog en gammal mätning från första versionen av lådan ... :o .
Lite hängmatta har det visst blivit ... :D
Det är ju en massa neodymdistorsion* i såna där element .... :D

Bild

* ... ett begrepp som jag försöker promota när jag inte får till det som jag vill.
Måste vara magnetens fel .... det går ju inte att sätta extramagneter på en neodym ... 8O
Dessutom ser jag på en gammal mätning att INO-elementet som satt i första versionen faktiskt har lägre dist,
och nog tyckte jag det lät bättre då också trots den "för raka" kurvan.

jonasz skrev:
Hur mycket kostar ett par såna där lådor?

Lådorna är de jag byggde till högtalartävlingen här.
Dom kostade väl två lamellträskivor och lite jobb. :)

petersteindl skrev: Hur ser kurvan ut med mikrofon på 1 meters avstånd istället för på ungefär 10 cm som på bilden?

Sedan undrar jag hur det mäter under 150 Hz om miken är intill lådan någonstans mellan högtalarelement och port.

Mvh
Peter

Den första mätningen var nog från originalet ser jag, då satt det INO-element i.
F38amb samma som gamla A1 fast med en extramagnet ... alltså tre magneter totalt då ... :D

Bild

Letade men hittade ingen mätning här på datorn på portar och annat.
Såg att jag tydligen hade kört TG9 med Xmag under nån mellantid också, har för mig att det gick bra.
Den här neodymskapelsen F10xx har nästan för stark motor för den här lådan.

Se så fint det blir med glada kurvor, jag har nu bestämt mig att oxå skaffa några element, men inte ino utan s-s, är det 4 ohm som gäller?
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-10 01:15

Mjo, dom var 4 ohm..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Föregående

Återgå till DIY-forum