Nytt IB-element på väg.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-19 20:41

Ja jag skulle gissa på ca 13kkr för två stycken.

Bra prisvärt för pumpkapaciteten, givet att de låter bra dvs.

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-08-20 00:20

jag inväntar mätningar, kanske kan bli en kandidat, dock tror jag att 18 tummare ger mer för pengarna(de jag har tittat på) http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=54510

en viktig faktor är ochså hur utrymmeseffetiv en lösning är, ofta har man begränsat med plats ifall mab bor i lägenhet, den här subwoofern kansk hade passat in i ett SwWMTMWSw system

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-08-20 07:57

NiklasF skrev:Antar att det inte finns specar på elementet än?

Hade vart skoj att se hur en sånhär står sig mot två stycken ifrån projektelementet som skall gå slutet.

Finns bara preliminära specar än sålänge.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-08-20 07:59

Allram skrev:Jag skulle lätt ta 13 st XXLS istället :)

Det handlar ju inte bara om pumpkapacitet. Jag har fortfarande ALDRIG hört ett baselement spela snyggt över 15 mm peak oavsett specificerad slaglängd, fabrikat och pris.

Det går helt enkelt inte att göra upphängningar tillräckligt linjära och luftflödet tillräckligt tyst för att kunna slå mycket längre än så om kvalitetskraven är höga. Men att generera höga SPL går såklart med betydligt längre slaglängd.

Sant. Denna sortens element blir nog först meningsfull när man behöver 4-8 stycken. Att bygga in 4*13 eller 8*13 xxls i lådor är inte helt praktiskt...
En IB med dessa elementen borde bara ta en 500liter eller nåt om man bygger dem motstående och 2 per sida.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-08-20 10:59

Alexi skrev:
UrSv skrev:
Alexi skrev:$699 styck, så man borde nog kunna få hem två för 10kkr.

Hur då? Bara elementen blir över 9 papp. Lägg sen frakt moms och tull på det. 15 papp verkar rimligt.
6kkr för frakt, tull och moms låter lite mycket tycker jag. Jag tänkte mer att två låg närmera 10kkr än en.

När jag beställde mina LMS så var frakt, tull och moms inte jättelångt ifrån lika mycket som elementet kostade.
Jag betalade 900 dollar styck. Hem till dörren kostade dom ca 1630 dollar styck.

Om man bara lägger på tull och moms på vad två element kostar så är man ju uppe i nästan 12k. Utan någon frakt alls.
Sen är ju dessa element "hyfsat" stora, så dom är ju ganska skrymmande.
15k kostar det nog minst att få hem två.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-08-20 11:07

Precis.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-20 12:15

Det beror ju dock helt på vilka fraktsätt som bolaget använder.

Jag har beställt gitarrlådor med 4x12" från utlandet där frakten knappt kostade någonting. Så det beror mycket på.

Att betala 5kkr i frakt suger ju lite.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-20 13:53

adzer skrev:Det beror ju dock helt på vilka fraktsätt som bolaget använder.

Jag har beställt gitarrlådor med 4x12" från utlandet där frakten knappt kostade någonting. Så det beror mycket på.

men berätta vilket land du beställde i från.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-08-20 21:01

adzer skrev:Det beror ju dock helt på vilka fraktsätt som bolaget använder.

Givetvis gör det det. Det går säkerligen att få ner frakten massor om dom t.ex skeppar en full container med båt. Men då ska man hitta en container att få med dom i. Den ska ju vara full innan den går.
Sen ska kanske elementen ligga och guppa på havet i någon månad. Sen sorteras om på en massa ställen.

Det tar kanske ett par månader. Det hade i alla fall inte jag lust att vänta på, så därför fick mina gå med flyg.
Hemma på en vecka. :wink:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-08-20 21:09

adzer skrev:Att betala 5kkr i frakt suger ju lite.

Jo, det skulle ju vara synd men hittills har ju samtliga som bidragit med gissningar uppskattat det till ca 2 kkr. 5 kkr verkar ofantligt mycket och skulle det kosta så mycket så blir det ju totalen närmare 20 kkr än 15 kkr.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-08-20 21:16

Ropen skalla: Gruppfrakt till alla!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-20 23:30

bakerman22 skrev:Givetvis gör det det. Det går säkerligen att få ner frakten massor om dom t.ex skeppar en full container med båt. Men då ska man hitta en container att få med dom i. Den ska ju vara full innan den går.
Sen ska kanske elementen ligga och guppa på havet i någon månad. Sen sorteras om på en massa ställen.

Det tar kanske ett par månader. Det hade i alla fall inte jag lust att vänta på, så därför fick mina gå med flyg.

Ja tunga saker med flygfrakt drar ju iväg med kostnaden. Om man tar med båt så tror jag dock att man kan komma ner till de summor som vi gissat på.

UrSv skrev:Jo, det skulle ju vara synd men hittills har ju samtliga som bidragit med gissningar uppskattat det till ca 2 kkr. 5 kkr verkar ofantligt mycket och skulle det kosta så mycket så blir det ju totalen närmare 20 kkr än 15 kkr.

Ja min beräkning var ju lägre än så som du kanske såg. Det är endast otåliga personer som köper flygfrakt som får betala så mycket :D

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-08-21 00:04

På filmen låter de ju som en folkabubbla eller en Gammal tvåtakts Saab...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-21 08:52

Bjorn_ skrev:På filmen låter de ju som en folkabubbla eller en Gammal tvåtakts Saab...
Så låter dom flesta element när man kör dom till sitt max.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-08-21 10:10

adzer skrev:
bakerman22 skrev:Givetvis gör det det. Det går säkerligen att få ner frakten massor om dom t.ex skeppar en full container med båt. Men då ska man hitta en container att få med dom i. Den ska ju vara full innan den går.

Ja tunga saker med flygfrakt drar ju iväg med kostnaden. Om man tar med båt så tror jag dock att man kan komma ner till de summor som vi gissat på.

Tvivlar på att du kommer ner på 3-400 spänn per element oavsett hur du gör.
Det är ju liksom tull och moms på hela beloppet. Frakten också.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-08-21 10:12

boom skrev:
Bjorn_ skrev:På filmen låter de ju som en folkabubbla eller en Gammal tvåtakts Saab...

Mina Aurasound är i princip helt ljudlösa hela vägen tills dom börjar låta illa. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-21 10:15

bakerman22 skrev:Tvivlar på att du kommer ner på 3-400 spänn per element oavsett hur du gör.
Det är ju liksom tull och moms på hela beloppet. Frakten också.

Ja det kan vara lite i lägsta laget, men inte mer än 1k per element kan jag tycka att det borde kosta. Då klarar man sig på ca 14kkr totalt för två element.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-08-21 11:05

bakerman22 skrev:
boom skrev:

Mina Aurasound är i princip helt ljudlösa hela vägen tills dom börjar låta illa. :)

Verkar vara ett riktigt skitelement det där, menar som så att varför skall man ha ett element som inte låter ett skit för att sen börja låta illa :?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-08-21 20:04

NiklasF skrev:
bakerman22 skrev:
boom skrev:

Verkar vara ett riktigt skitelement det där, menar som så att varför skall man ha ett element som inte låter ett skit för att sen börja låta illa :?

Nu försökte du ju vara rolig, men det var du inte.
Om man kör en 5-10 Hz sinus vid fullt utslag med ett element i friluft är det inte många som hör själva tonen eftersom inte speciellt många hör så långt ner i frekvens.
Det du hör är i så fall mekaniska ljud från elementet, och på Aurasound finns knappt något sånt.

Trodde inte att jag behövde förklara dom där grejerna för dej tjockis.. :wink:

Föregående

Återgå till DIY-forum