Berkning av delningsfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-06 16:41

Nattlorden skrev:
Jocke skrev: Tycker det är lite trist om vi alla ska behöva "uppfinna hjulet" igen på egen hand!^^

Problemet är väl att det finns många hjul att välja på, men inget av hjulen har text på sig som berättar vad de passar till. Och de flesta har inte ens klart för sig vilken sorts fordon man vill ha när de väljer hjul...

Jag tror det hänger på att de som bygger själva är nyfikna, mer nyfikna än de som köper färdigbyggt, så även om det blir bra gång på gång så vill dom nyfikna vidare medans dom andra stannar upp och helt enkelt är nöjda, kul för dom och inget fel i det
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-06 17:18

celef skrev:Nu var det länge sedan jag bläddrade i just den boken, men boken kanske funkar som en grund, men högtalarna du bygger efter att du läst boken kommer du inte att behålla särskilt länge, det fanns liksom inget kapitel som verkligen handlade om hur man bygger bra högtalare. Det skulle först bli intressant om Floyd toole var medförfattare, kanske oxå dappolito

Jag tror inte att man ska nöja sig med en källa för att skaffa kunskap. Givetvis måste man också, precis som du skrev innan, prova och värdera olika tekniker eller knep för att skaffa sig en uppfattning om vart de leder. Tycker att beräkningar och simuleringar kan vara ett bra stöd för att förstå hur olika lösningar är tänkta att fungera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-06 17:19

celef skrev:
Nattlorden skrev:
Jocke skrev: Tycker det är lite trist om vi alla ska behöva "uppfinna hjulet" igen på egen hand!^^

Problemet är väl att det finns många hjul att välja på, men inget av hjulen har text på sig som berättar vad de passar till. Och de flesta har inte ens klart för sig vilken sorts fordon man vill ha när de väljer hjul...

Jag tror det hänger på att de som bygger själva är nyfikna, mer nyfikna än de som köper färdigbyggt, så även om det blir bra gång på gång så vill dom nyfikna vidare medans dom andra stannar upp och helt enkelt är nöjda, kul för dom och inget fel i det

Jag tror iofs att du pratar om något helt annat, men kanske det?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-09-06 18:43

Jag tror inte att det finns någon bra litteratur för gemene man att tillgå. Föregen del lärde jag mig genom att använda en delningsfiltersimulator och med lite tips ifrån Martin och försöka förstå vad Öhman och naqref höll på med, sen så var jag igång (Lägg till 4år på gymnasium med intressanta ämnen som elektronik och fysik för ca 33 år sen).

Och det viktiga.
Jag tycker att Svantes exempel i denna tråd är tydligt och bra, sen som jag minns det hade Kalejdokom rätt så vettiga filter som var lånade ur en annan konstruktion och anpassade. Alltså inte bara tur ;-) Eller cyklar jag nu?
Med smartness och leksaksformler kan man nå rätt lång om de används rätt samt att man väljer element med för ändamålet vettiga överföringsfunktioner in i konstruktionen, och delar mellan elementen vid okänsligare frekvenser.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-06 19:12

Jo, men från det till att fixa att med element och filter snickra ihop en bra frekvensgång säg 60 grader off? Hur många VET ens hur den bör se ut och varför? Sådana pusselbitar är det väldigt dåligt med, trots att det säkert finns fler som kan fixa att få ihop det än vad det är som förstår det...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-06 19:34

Boken är inte till för att kunna bygga världens bästa högtalare, den är till för att först samband och vad filter komponenter gör och varför.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-06 20:00

skrutten skrev:Jag tror inte att det finns någon bra litteratur för gemene man att tillgå. ...

Tror inte att gemene man ska bry sig om inte gemene man är intresserad av att investera en hel del tid i att försöka förstå. Det finns ju kit för de som inte kan/vill/orkar försöka utveckla själva... ;-)

Beträffande den del av citatet som jag inte tog med så tycker jag att det verkar som du lyckas rätt väl! :)

MagnusÖstberg skrev:Boken är inte till för att kunna bygga världens bästa högtalare, den är till för att först samband och vad filter komponenter gör och varför.

Just! Någonstans ska man börja! ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-06 21:23

Precis. Och det är en schysst genomgång av alla topoliger.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-06 21:43

MagnusÖstberg skrev:Precis. Och det är en schysst genomgång av alla topoliger.

Javisst - blir man särskilt intresserad av någon lösning får man väl läsa in sig på det!^^ I min från 87 finns också angivet rippel för olika topologier - grunnar fortfarande efter 26 år på om jag ska kunna utnyttja det på något fiffigt sätt... Sedan är det ju inte bara filter utan bla olika lådlösningar och lite mätning... Tror det var det första försöket till någon slags sammanställning av vilka problem man ställs inför om man vill bygga som jag kom i kontakt med. Mycket var ju känt sedan tidigare men det är inte så dumt ha det samlat. Dickasson har väl ifrågasatts lite efter mätresultat som ingen annan lyckats få men ska man ha koll får man väl mäta själv! ;)

Föregående

Återgå till DIY-forum