CBT linearray byggtråd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-13 18:58

celef skrev:
NiklasF skrev:
celef skrev:dom bör ställas ut på massorna nu i höst, faktiskt bör ordna plats tycker jag

Hur menar du nu?

Det jag skrev, att ni på faktiskt bör ordna utställningsplats för dessa intressanta högtalare så att många kan få lyssna
Fixar du det?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

JM

Inläggav JM » 2013-09-13 19:09

celef skrev:
NiklasF skrev:
celef skrev:dom bör ställas ut på massorna nu i höst, faktiskt bör ordna plats tycker jag

Hur menar du nu?

Det jag skrev, att ni på faktiskt bör ordna utställningsplats för dessa intressanta högtalare så att många kan få lyssna

Bra ide´.
Typ likt båtmässorna där ideella föreningar ställer ut gratis och ökar publikunderlaget.
DYI- projekt likt detta, uppfinnar jockar likt Peter ((Bremen)) i icke kommersiellt stadium och vintage HIFI. En liten JBL Paragon eller Megatrend skulle säker locka en o annan. Några monsterhorn skulle inte skada. Varför inte en Carlsson hörna.

JM

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-09-13 19:10

Jag har några funderingar med anledning av detta projekt. I helt slumpmässig ordning:

1. Hur skapar man en klangmatchad centerhögtalare till en anläggning med dessa som huvudhögtalare?

2. Delningsfiltret som föreslås är Behringer DCX2496 vilket är både modernt, billigt och bra vad jag förstår. Man skissar i slutet av manualen (sida 84) upp en "modern" musikanläggning. Man använder en Benchmark DAC för att skapa en analog signal för att sedan omvandla den till digital igen i delningsfiltret vilket stör mitt sinne för estetik. Skulle kännas fint att köra "fullt ös" på signalen med fullt bitdjup fram till slutet. En tillverkare finns mig veterligen som tillhandahåller en surroundprocessor med digitala ut, men efter en sådan behövs en serie av analoga volymkontroller om man orkar bygga ihop sånt. Har inte sett liknande färdigt att köpa.
Man kan förstås köra analogt hela vägen från preampen/DAC, men det känns så himla 90-tal så jag får spunk. Filtret ska ju designas dessutom...

När någon några tankar om detta?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-13 19:34

MagnusÖstberg skrev:
celef skrev:
NiklasF skrev:

Hur menar du nu?

Fixar du det?

Jag skulle gärna fixa detta men jag har inte tid, har fullt upp med att trycka på F5
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-13 19:35

JM skrev:
celef skrev:
NiklasF skrev:

Hur menar du nu?

Bra ide´.
Typ likt båtmässorna där ideella föreningar ställer ut gratis och ökar publikunderlaget.
DYI- projekt likt detta, uppfinnar jockar likt Peter ((Bremen)) i icke kommersiellt stadium och vintage HIFI. En liten JBL Paragon eller Megatrend skulle säker locka en o annan. Några monsterhorn skulle inte skada. Varför inte en Carlsson hörna.

JM

Jag håller med, nån börjat tag i detta
Bikinitider

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-09-13 19:42

zartok skrev:

Baker: det är 2000 med alla element, vajrar, lödtråd och allt sånt som man får med, men man får punga svensk tull och moms. troligtvis en extra avgift i frakt också.

Det var ju svinigt billigt. Dessa burkar har nog potential att bli riktigt bra. :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-09-13 22:54

AndersP skrev:När någon några tankar om detta?

För att få ut bäst av DCXen bör man köra digitalt in och anavolym efter, så som du tänker. O jo, surrproc med digital ut och resten så som tänkt... finns i verkligheten. Annars har jag drömt, en gång i tiden.

PS. Men åter till de häftiga linjerna.

//Michael

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-09-14 20:05

Hur går det då.
Låter dom bra? :twisted:

:roll: :D 8)

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2013-09-15 11:28

Jäklar vilket fränt projekt :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-09-15 13:04

aisopos skrev:Hur går det då.
Låter dom bra? :twisted:

:roll: :D 8)

8) :twisted: +1

En av de coolaste projekten på länge!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-09-16 14:11

Sätt lite fart, vi vill se bilder!! 8O

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-16 14:29

MOOOAAAAR!! :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-16 14:31

zartok skrev:MOOOAAAAR!! :D

Dansk mamma?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-16 14:57

nej, norrlänning :)
men internetuttryck tror jag att moar är =D

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-09-16 21:59

Det här var roligt! Solklar prenumeration på den här tråden. :)
Smile, this is a hobby! :)

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2013-09-16 22:56

Efter att ha gått igenom materiallistan i manualen och kontrollerat att allt finns med samt räknat alla de 36 midbasarna och 72 diskanterna, ser vi här en uppställning för nästa steg, kontroll av elementen:

Bild

Modellen på basen är Dayton ND91. Den är på 3.5 tum, kon i eloxerad aluminium, underhängd talspole och med kortslutningsring i koppar.
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=290-226

Diskanten är på 3/4 tum och görs också av Dayton. Delningsfrekvensen mellan basarna och diskanterna ska ligga på 1kHz och delningen får man sköta själv med ett elektroniskt delningsfilter som alltså inte medföljer.

Manualen säger att man ska mäta DC-resistansen på alla elementen och kontrollera att den stämmer, lyssna efter oljud när man trycker på konen på basarna och kontrollera polariteten på alla elementen genom att ansluta en likspänningskälla och se åt vilket håll som elementet hoppar.

Trots att diskanterna kommer monterade fyra och fyra på kretskort så tog det här ett tag!

På en av basarna skrapade talspolen i rejält när man tryckte på konen. Typiskt! Snart skulle supporten på partsexpress få visa vad den går för.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2013-09-16 23:18

Här håller jag på och skruvar i diskanternas kretskort i frontbafflarna. Både diskanterna och basarna skruvas från insidan.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-17 08:39

Antar att kretskorten fixar att flexa lite ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-09-17 09:37

Mmmm, härligt med lite bilder, och att det går framåt.

Sjukt spännande högtalarbygge detta. :)

Tråkigt att det fanns dåliga element med i sändningen. :(

Och man inser ju snabbt, bara man tänker efter, det kloka i att kolla alla element innan
montering och lödning i en sån här konstruktion.
Vilket jobb att hitta ev fel efteråt. :?

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2013-09-17 11:18

Nattlorden skrev:Antar att kretskorten fixar att flexa lite ?

Jepp, man behöver ju böja bafflarna lite för att skruva fast dem på lådorna, men bafflarna flexar lite så det gick rätt lätt.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2013-09-30 20:43

Hej. Har du några nya läckra bilder på bygget att drägla över?
:-)
// Hans
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-10-06 22:25

Bump!

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2013-10-06 23:01

Det kommer! Har bilderna på min jobbdator... Det börjar komma lite välljud ur högtalarna nu efter en del trixande med filter. Jag fastnade med lyssning i flera timmar och offrade min tvätttid, det måste vara ett bra tecken. :)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-10-12 02:26

Offra tvättiden är seriöst!

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2013-10-12 15:51

Bilder.....ge oss bilder.....

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-10-12 16:33

Intressant detta. ..

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2013-10-13 14:58

Okej, dags för lite updatering!

Kitets manual instruerade att man skulle testa polariteten hos varje baselement genom att ansluta en likspänningskälla samt trycka på konen för att upptäcka eventuella skrap/missljud. Samtliga element visade sig ha rätt polaritet och en av basarna hade tydliga skraptljud när man tryckte på konen.

Jag valde att testa alla basarna med en lågfrekvent sinuston också för att se om det uppstod några missljud vid lite större konutslag. Basarnas kon är gjord av aluminium och vid en viss konutslag-amplitud så börjar kopplingtrådarna som går från elementets anslutningsterminal till talspolen att slå i konen och då uppstår ett otrevligt smattrande ljud.

Det var väldigt olika hur mycket konustlag som varje individuellt element klarade innan missljud upptod. Från kanske 3-4mm peak-to-peak upp till kanske 15mm peak-to-peak. En del element uppvisade ett metalliskt tickande ljud även vid små konutslagsamplituder. Totalt bedömde jag att 5 av elementen kunde anses som uppenbart defekta och ytterligare 6 var jag osäker på, en del missljud hörs troligen inte när elementen är monterade i lådan och jag vet inte vad som är normalt för just de här elementen.

Partsexpress-supporten valde att skicka 11 ersättningselement till mig och det kom snabbt en sändning med nya element utan att jag behövde returnera de gamla. Dessvärre var kvaliteten på de "nya" elementen varierande, ett element var helt trasigt och hade gammalt lödtenn på terminalerna.

Hur som helst så valde jag ut elementen med minst missljud, sorterade dem i grupper beroende på hur långt konutslag de klarade innan missljud uppstod, och monterade de bästa elementen längst ner i linjekällorna där drivspänningen till elementen är som högst.

Montering av bas/mellanregisterelement:
Bild

Den halvdåliga bildkvaliten på fotona förklaras av att de är tagna med min iPhone 4. Vid den här tidpunkten var det dags för lite referenslyssning på Göteborgs Koncerthus.
Bild

Nedan visas montering av alla sladdar som kopplar ihop elementen och motstånden som används för att variera elementens drivspänning utmed linjekällan. Det tog ett antal timmar att klippa till alla sladdsnuttar, skala av ändarna på dem och förtenna utvalda sladdändar enligt manualens noggranna instruktioner!
Bild

Stoppning av dämpmaterial i högtalarna. Det vita fluffet levererades med högtalarna. Jag använde bara hälften av fluffet (missade den ena påsen... men det räckte gott och väl ändå). Jag råkade ha lite glasfiberull liggandes som jag stoppade i kaviteten som diskanterna spelar in i (de är öppna på baksidan).
Bild

Ta-Da! Frontarna iskruvade i lådorna och anslutningståtarna till frontarna fastlödda i Neutrik-kontakterna på baksidan av högtalarna.
Bild

Nästa bildpost kommer mätningar och lite lyssningsintryck.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-10-13 15:17

Det sår ut som om dämpningen är lite ojämt ilagd? Jag tror att det är en bra idé att fylla precis som instruktionen säger.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
dicken85

Inläggav dicken85 » 2013-10-13 16:22

jädrar vad snygga dom är :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-10-13 16:54

+1

Jag skulle mycket gärna lyssna på dem.
Jag saknar dig.