Okej, dags för lite updatering!
Kitets manual instruerade att man skulle testa polariteten hos varje baselement genom att ansluta en likspänningskälla samt trycka på konen för att upptäcka eventuella skrap/missljud. Samtliga element visade sig ha rätt polaritet och en av basarna hade tydliga skraptljud när man tryckte på konen.
Jag valde att testa alla basarna med en lågfrekvent sinuston också för att se om det uppstod några missljud vid lite större konutslag. Basarnas kon är gjord av aluminium och vid en viss konutslag-amplitud så börjar kopplingtrådarna som går från elementets anslutningsterminal till talspolen att slå i konen och då uppstår ett otrevligt smattrande ljud.
Det var väldigt olika hur mycket konustlag som varje individuellt element klarade innan missljud upptod. Från kanske 3-4mm peak-to-peak upp till kanske 15mm peak-to-peak. En del element uppvisade ett metalliskt tickande ljud även vid små konutslagsamplituder. Totalt bedömde jag att 5 av elementen kunde anses som uppenbart defekta och ytterligare 6 var jag osäker på, en del missljud hörs troligen inte när elementen är monterade i lådan och jag vet inte vad som är normalt för just de här elementen.
Partsexpress-supporten valde att skicka 11 ersättningselement till mig och det kom snabbt en sändning med nya element utan att jag behövde returnera de gamla. Dessvärre var kvaliteten på de "nya" elementen varierande, ett element var helt trasigt och hade gammalt lödtenn på terminalerna.
Hur som helst så valde jag ut elementen med minst missljud, sorterade dem i grupper beroende på hur långt konutslag de klarade innan missljud uppstod, och monterade de bästa elementen längst ner i linjekällorna där drivspänningen till elementen är som högst.
Montering av bas/mellanregisterelement:
Den halvdåliga bildkvaliten på fotona förklaras av att de är tagna med min iPhone 4. Vid den här tidpunkten var det dags för lite referenslyssning på Göteborgs Koncerthus.
Nedan visas montering av alla sladdar som kopplar ihop elementen och motstånden som används för att variera elementens drivspänning utmed linjekällan. Det tog ett antal timmar att klippa till alla sladdsnuttar, skala av ändarna på dem och förtenna utvalda sladdändar enligt manualens noggranna instruktioner!
Stoppning av dämpmaterial i högtalarna. Det vita fluffet levererades med högtalarna. Jag använde bara hälften av fluffet (missade den ena påsen... men det räckte gott och väl ändå). Jag råkade ha lite glasfiberull liggandes som jag stoppade i kaviteten som diskanterna spelar in i (de är öppna på baksidan).
Ta-Da! Frontarna iskruvade i lådorna och anslutningståtarna till frontarna fastlödda i Neutrik-kontakterna på baksidan av högtalarna.
Nästa bildpost kommer mätningar och lite lyssningsintryck.