Om du har möjligheten till att bygga IB så gör det!!!
Det vore kul att få höra dina erfarenheter eller argument då du verkar så stupsäker på din åsikt
Det brukar gå att bygga elementlådan på marken och sen lyfta upp den i hålet i taket och fästa den från insidan. Då slipper man mycket "vindarbete".
Denna lösning har vissa fördelar men också vissa nackdelar
-WAF
-Blir troligen ivägen för projektorn, placeringen skulle troligen bli i ett hörn långt fram eller långt bak
Bygger du rätt så påverkas inte projektorn.
Det är parvis motstående element, dubbel (eller trippel)-lager med OSB som gäller isåfall.
Det låter ju faktiskt rimligt, vilket skulle innebära ett jämnt antal element.
Vänder du konerna inåt, så kom ihåg att göra manifolden* större så du får tillräckligt flöde. Jag hade nog lagt en liten hög isolering runtom och hoppats det inte skulle störa funktionen något, men det finns nog andra experter som vet mer.
Planen var att möjligen vända motorn inåt i lådan (manifolden) och elementets "framsida" utåt i vinden. Tanken med det är att då det är -20°C så kommer själva drivningen (elementets) att vara något varmare än om den hamna ute i vinden. Dessutom kanske man lättare kan bygga en ram kring elementen som man kan isolera (för att bevara värmen) samt få dit någon typ av nät för att hålla möss borta.
Hur ska man resonera vad gäller placeringen? Naturligtvis kommer själva vindsutrymmet att begränsa då jag bara har 22° taklutning och mycket lågt i tak. Men om vi låtsas att placeringen är "fri".
Ett hål mitt i rummet ungefär ovanför min centerkanal samt ett hål till halvvägs till lyssnar (titt) positionen?
Kanske ett hål över varje golvhögtalare och sedan köra höger respektive vänster kanal?